Bezdrátová  nabíjecí technologie Bombardier PRIMOVE s e-busy Solaris v Berlíně
Berlín. Zdroj: Bombardier

Indukční technologie nabíjení zabudovaná do vozovky se buduje od dubna. Provoz s cestujícími se plánuje na léto 2015.
Indukční technologie nabíjení zabudovaná do vozovky se buduje od dubna. Provoz s cestujícími se plánuje na léto 2015.
Berlín bude první evropskou metropolí s elektrobusovou linkou s bezdrátovým dobíjením z vozovky a bateriovým systémem PRIMOVE. Systém je budován na lince 204.

Po dobudování systému je v rámci vozovky neviditelný. Prefabrikovaný sedmitunový nabíjecí "polštář" je pět metrů dlouhý, dva metry široký o tloušťce 25 centimetrů. Systém PRIMOVE nabije baterie 200 kW v několika minutách, které stráví vůz na zastávce. To umožňuje obsluhovat linku dlouhou 6,1 km tam a zpět bez dodatečného nabíjení. Zařízení na vozidle se cívkou se při nabíjení posune níže a indukce v elektromagnetickém poli zajistí nabití baterií. Technologie je bezpečná pro řidiče, cestující i kolemjdoucí a hodnoty elektromagnetických "emisí" jsou hluboko pod velmi striktními evropskými normami. Nemá vliv na kardiostimulátory. Nabíjecí stanice jsou budovány od dubna 2015, jedna bude také v depu BVG. Autobusy vyrábí v současnosti společnost Solaris. Budou to vozy technicky velmi podobné elektrobusu, který je v provozu od loňského března v Braunschweigu. Dalším městem pro e-busy s technologií Bombardier bude Mannheim.

Partnery projektu v Berlíně jsou dopravce BVG, Technická univerzita Berlín a město Berlín. Kromě Bombardieru je zapojen Solaris a Vossloh Kiepe (viz prezentace na obrázku).

Kompletní v EN na www.bombardier.com
UITP 2013: Siemens-Rampini-Bombardier-Primove-Viseon a elektromobilita

Bezdrátová  nabíjecí technologie Bombardier PRIMOVE s e-busy Solaris v Berlíně
Zdroj: Bombardier
Bezdrátová  nabíjecí technologie Bombardier PRIMOVE s e-busy Solaris v Berlíně
Braunschweig. Zdroj: Bombardier