Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Prototyp autobusu Credo Econell 12 na zkušebních jízdách s cestujícími © (-nama-)

Záběr prototypu maďarského autobusu Credo Econell 12 na zkušebních jízdách s cestujícími.
Záběr prototypu maďarského autobusu Credo Econell 12 na zkušebních jízdách s cestujícími.
Každý zájemce o autobusovou techniku si musí přijít na své v Györu, neboli Rábu – šestém největším městě Maďarska. Město je proslulé nejen výrobou nákladních automobilů Rába, ale současně i autobusů stejnojmenné značky či v dnešní době osobních vozidel Audi.

Pro české zájemce jsou patrně nejzajímavější autobusy značky Credo, které začala před mnoha lety vyrábět tamní firma Kravtex v české licenci firmy SOR. Ta ostatně dodnes vyrábí nejen městská provedení, ale i linkové a dálkové verze s vlastními nástavbovými modifikacemi. Nejnovějším modelem je Econell 12 s motorem EURO 6, který je v několika provedeních k vidění i na linkové dopravě v okolí Györu.
BUSportál: Licenční spolupráce společnosti SOR s firmou Kravtex byla ukončena okolo roku 2009. Trvají dodávky některých náhradních dílů.

Linková doprava po regionu je zabezpečována nejen zmíněnými vozidly Credo, ale především celou škálou standardních a článkových Ikarusů různých provedení. Našince zaujmou především poměrně dobře udržovaná vozidla typové řady 280, která byla ve hojném počtu provozována v České i Slovenské republice.

Městskou dopravu zajišťuje stejný dopravce, který zabezpečuje dopravu v tamním regionu, což je firma Kisalföld Volán. Městská vozidla se exteriérově od linkových odlišují sytě žlutým nátěrem. Na rozsáhlé síti MHD se nejvíce setkáme s domácími vozidly Credo ve standardním a článkovém provedení, ale také Ikarusy EAG z devadesátých let či poněkud kuriózními autobusy NABI Excel, které byly vyráběny v Maďarsku po roce 2002 v americké licenci.
Text a foto: (-nama-)

Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Městský Ikarus EAG E94 na centrálním odjezdovém stání v Révai utca © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Stanoviště řidiče Ikarusu EAG E94 © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Nízkopodlažní autobusy NABI Excel byly vyráběny v americké licenci © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Pohled na stanoviště řidiče autobusu NABI Excel © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Městské provedení licenčního autobusu Credo BN12 poblíž rábské radnice © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Pohled na jedno městské Credo na centrálním odjezdovém stání MHD nedaleko vlakového nádraží © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Jeden z mála vyrobených článkových autobusů Credo BN 18 jezdí i v místě svého zrodu © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Ikarusy 260 s atypicky umístěnými dveřmi jsou v Györu stále v hojném počtu v provozu © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Článkové Ikarusy 280 (vlevo), které v Česku zcela vymizely, jsou v některých oblastech Maďarska stále běžným dopravním prostředkem © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Dálkové provedení Ikarusu EAG E95 na lince Mosonmagyarovár – Györ © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Setkání dvou autobusů Credo EC11 rábské společnosti Kisalföld Volán v Šoproni © (-nama-)
Z Maďarska: Ikarusový ráj v Györu, domácí vozy Credo a NABI
Pohled na autobusové nádraží v Györu, kde je stále majoritním vozidlem Ikarus © (-nama-)