Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
© Jan Marek

Komentované autobusové záběry z měst Revda, Jekatěrinburg a Omsk.
Reklama
Komentované autobusové záběry z měst Revda, Jekatěrinburg a Omsk.
Záběry, za které děkujeme, autor opatřil popisky, za které děkujeme neméně. K samotné cestě Jan Marek napsal:
"Na jaře jsem se skupinou přátel podniknul akci, na kterou se nezapomíná - navštívili jsme Rusko a projeli železniční Transsibiřskou magistrálu v celé její délce (9288 km) z Moskvy až do Vladivostoku. Následně jsme se vrátili po severněji položené Bajkalsko-amurské magistrále do Krasnojarska a odtud již letěli domů do ČR. Protože během cesty jsme dělali zastávky v jednotlivých městech a vyzkoušeli i jejich MHD, vytvořil jsem z celého putování autobusovou fotoreportáž. Fotografie zachycují přednostně vozy, které jsou zajímavé svým stářím či vzácnějším výskytem. Nejběžnější vozy (novější typy autobusů LiAZ a PAZ, ve východní části pak jihokorejské ojetiny) jsou zachyceny též, ale méně, než by odpovídalo reálné četnosti jejich výskytu. Midibusy PAZ (včetně dosud vyráběného typu 3205 a jeho odvozenin) mají ve většině případů benzínový motor. To je v dnešní době pro autobusy značně netypické, leč v sibiřských mrazech praktické řešení."
Fotografií je okolo stovky, odhadujeme to na asi 5 pokračování. Chystáme se zveřejňovat v týdenních intervalech.

Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Starý autobus LiAZ-677 ve městě Revda nedaleko Jekatěrinburgu, 21.5.201 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Ikarus 280.02, koupený jako ojetý z východní části Německa, Revda, 21.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Ikarus 260.50, směřující na konečnou zastávku „Sovchoz“, Revda, 21.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Autobus Säffle 2000 na podvozku Volvo B10M byl do Jekatěrinburgu dodán jako nový v roce 1994, 21.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Prorezlá konstrukce autobusu Volvo/Säffle z předchozího snímku si vyžádala doplnění vzpěry k zadním dveřím. V souvislosti s tím bylo i zaplechováno okno, které se v tomto místě nacházelo. Jekatěrinburg, 21.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Mercedes-Benz O405 v barvách švýcarské pošty nyní patří soukromému dopravci a brázdí ulice Jekatěrinburgu na lince MHD č. 27, 21.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Mercedes-Benz O305, ještě nesoucí reklamy ze svého původního působiště v Německu, Jekatěrinburg, 21.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Autobus GolAZ-AKA-5225, postavený na podvozku Mercedes-Benz O405, z nějž využívá i většinu prvků předního čela, Jekatěrinburg, 21.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Autobusy Karosa B841 a NefAZ-5299, Omsk, 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
© Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Na první pohled je patrné, že technický stav omských Karos není ideální, 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Ovšem pohled do interiéru a jízda napoví, že skutečnost je ještě děsivější – zadní dveře jsou znepřístupněny pro totálně prorezlé schůdky, podlaha ledabyle záplatovaná a její pohyby dávají tušit, že konstrukce je zásadním způsobem narušená, Omsk, 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Další B841, ev. č. 954, je trochu zachovalejší. Vozů tohoto typu dnes jezdí v Omsku 29 ks a pocházejí z roku 1998. Otevírání pouze 2. a 3. dveří je zde u kloubových Karos standard – 1. dveře vedou do kabiny řidiče a poslední jsou dlouhodobě mimo provoz. 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Červené přídržné tyče a velká kabina řidiče jsou typickým znakem autobusů Karosa B841, Omsk, 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Linkové mikrobusy „maršrutky“ se v téměř všech ruských městech vyskytují v ohromných počtech. Protože jejich číslování linek je nepřehledné a odlišné od „velké“ MHD, snaží se majitelé maršrutek trasu na vozidle napsat co nejvýrazněji. V extrémních případech to vede k zalepení většiny oken neprůhlednou fólií, 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
© Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Na rozdíl od typu B841 jsou Karosy B741 v Omsku již vzácné. V provozu jsou poslední 3 kusy z let 1995-6, 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Typický ruský zastávkový označník, uvádějící časy odjezdů prvních a posledních spojů a mezi nimi pouze interval, Omsk, 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Nápis v zeleném pruhu na boku autobusu nám říká, že s tímto vozem jezdí „posádka vzorné obsluhy“, Omsk, 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
© Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Další ze sovětských klasik – autobus LAZ-695, Omsk, 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Nákupní linka na ruský způsob – v podání autobusu PAZ-32054, Omsk, 22.5.2014 © Jan Marek
Unikátní fotoreportáž Jana Marka z  cesty z Moskvy až do Vladivostoku I.:
Opět „ruský Mercedes O405“, tentokrát v kloubové verzi – GolAZ-AKA-6226, Omsk, 22.5.2014 © Jan Marek