Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
© Stanislav Trunečka

Den otevřených dveří v tramvajových dílnách Martinov a ve vozovně a garážích Poruba proběhl v sobotu 13. září 2014.
Reklama
Den otevřených dveří v tramvajových dílnách Martinov a ve vozovně a garážích Poruba proběhl v sobotu 13. září 2014.
Bohatou fotodokumentaci jsme rozdělili na tři části. V dalším fotopokračování budou silniční veteráni a téma uzavřeme kolejovými vozidly.
Rok 2014 se v Dopravním podniku Ostrava nese v duchu oslav stodvacátého výročí provozu městské hromadné dopravy. 18.srpna 1894 vyjela na trasu Přívoz-Moravská Ostrava-Vítkovice první parní tramvaj. Pro doplnění uveďme, že elektrické tramvaje se v ostravských ulicích objevily o 7 let později, 1.května 1901. Provoz autobusů byl zahájen v roce 1930 a trolejbusem se Ostravané mohli svézt poprvé 9.května 1952.

Významné výročí je v DPO připomínáno během celého roku. Kromě tradičních jízd historických vozidel bylo jedním z počinů DPO i přebudování autobusu Karosa B 932 ev.č. 6485 (OVX 51-04) na "pojízdnou výstavní síň" se 14 fotografickými panely uvnitř vozu, které mapují jednotlivé etapy vývoje MHD v Ostravě. Výhodou výstavního autobusu je možnost snadného převozu na různá místa a akce a výstavka tak může být zpřístupněna co nejširšímu okruhu lidí. Panely mohou být vystaveny i samostatně, např. v červenci a srpnu byla expozice spolu s dalšími předměty dokumentujícími historii MHD umístěna v Ostravském muzeu na Masarykově náměstí.

Vyvrcholením letošních oslav významného jubilea ostravské MHD byl Den otevřených dveří v tramvajových dílnách Martinov a ve vozovně a garážích Poruba v sobotu 13. září 2014.

Jako předzvěst sobotní akce se ve čtvrtek 11. září uskutečnil slavnostní konvoj historických vozidel. Skupina historických vozů projela trasu od Výstaviště do dílen Martinov se zastávkami a zhruba půlhodinovým stáním na Hlavním nádraží (zde včetně slavnostního proslovu) a na smyčce Nádraží Vítkovice. Konvoje, kterým se mohli svézt pozvaní hosté, se zúčastnily tramvajové vozy "Barborka", "bajvuz", "Brňák", "Komárek", "Věžka", T1-"žehlička", T2 a současná tramvaj VarioLF2 v celoplošném polepu připomínající 120 let MHD v Ostravě, z historických autobusů byla přítomna Karosa ŠM 11 a Škoda 706 RTO.

Samotný Den otevřených dveří ve dvou areálech Dopravního podniku Ostrava pak nabídl návštěvníkům řadu zajímavostí. Prohlídku zázemí dílen, výstavu historických i moderních typů vozidel nejen z DPO (tramvaje, autobusy i trolejbusy). K vidění byly i rozličné mechanismy a pracovní vozy (lokotraktor, brousící vůz, měřicí vůz, čistič kolejových žlábků apod.), zaujmout návštěvníky mohla i ukázka broušení či navařování kolejnic atd. Společnost Iveco Bus prezentovala na volné ploše model celonízkopodlažního městského autobusu URBANWAY, nástupce autobusu Citelis, koordinátor ODIS upozorňoval na svou činnost v tzv. ODISbusu (Solaris Urbino 8,9). Své prezentace měli v areálu martinovských dílen i zástupci Hasičského záchranného sboru, republikové i městské policie, včetně dynamických ukázek. Svou činnost představily Střední škola technická a dopravní, některé městské firmy (např.Ostravské komunikace), pro malé návštěvníky byla piřpravena řada atrakcí (skákací hrad, kolotoče, klauni apod.), o zábavu se staralo také regionální Radio Čas. K dispozici byl samozřejmě i prodej upomínkových přemětů DPO. V rámci DOD došlo rovněž k předání cen výhercům internetové soutěže Dopravního podniku Ostrava.

Nedílnou a oblíbenou součástí každého dne otevřených dveří jsou i jízdy historických vozidel. Den otevřených dveří k 120. výročí MHD v Ostravě nebyl výjimkou. Početní zájemci tak mohli využít jízdy historickými tramvajemi a autobusy pendlujícími v patnáctiminutových intervalech mezi dílnami Martinov a gárážemi a vozovnou Poruba, fanoušci historických trolejbusů pak mohli využít jízd uvnitř areálu dílen Martinov.

Jízd se zúčastnily tyto historické vozy:
Tramvaje
Autobusy a trolejbusy
Několik okružních jízd uvnitř areálu pak uskutečnil i pracovní motorový vůz č.8002 "pluh", pracovní motorový vůz č.24 "věžka", nákladní motorový vůz č.106 "stovka", měřicí a brousící vůz. Naplánovány byly rovněž jízdy tzv. Vítkovickým metrem (lokomotiva s pohonem CNG+původní vůz pražkého metra 81-71).
Stanislav Trunečka

Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
Garáže Poruba © Stanislav Trunečka
Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
Garáže Poruba © Stanislav Trunečka
Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
Garáže Poruba © Stanislav Trunečka
Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
Garáže Poruba © Stanislav Trunečka
Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
Iveco Urbanway © Stanislav Trunečka
Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
Iveco Urbanway © Stanislav Trunečka
Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
Iveco Urbanway © Stanislav Trunečka
Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
Iveco Urbanway © Stanislav Trunečka
Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
Solaris Urbino 8,9 (ODIS) © Stanislav Trunečka
Z oslav  stodvacátého výročí provozu  MHD v Ostravě I.:
Garáže Poruba © Stanislav Trunečka