Historický vlečný vůz Dopravního podniku města Pardubic a.s. se představí
Zdroj: DPMP

ve středu 30. 7. 2014 v 10 hodin na zastávce před budovou vlakového nádraží. Prezentace, křest a fotojízda.
ve středu 30. 7. 2014 v 10 hodin na zastávce před budovou vlakového nádraží. Prezentace, křest a fotojízda.
Následně souprava autobusu Škoda 706 RTO a vlečného vozu vyrazí po trase. Zájemci se touto soupravou mohou i svézt.
9:50 – 10:20 prezentace a křest před nádražím
10:23 odjezd po trase linky číslo 12 do stanice Zdravotnická škola (staví na všech zastávkách)
10:46 předpokládaný příjezd na terminál Zdravotnická škola (dříve TMS)
10:50 setkání historické soupravy s nejmodernějším autobusem DPMP a.s. na terminálu Zdravotnická škola (průjezd pravidelné linky číslo 12)
11:00 odjezd do stanice Zámeček (možnost krátkého fotografování)
11:05 odjezd ze stanice Zámeček po trase linky číslo 12 k hlavnímu nádraží (staví na všech zastávkách)
11:25 – 11:35 rozloučení u hlavního nádraží
Dopravní podnik města Pardubic (DPMP) uvádí tak opět do provozu Vlečný vůz Jelcz P01E číslo 5 z roku 1965. Rekonstrukce si vyžádala více než 1200 hodin práce klempířů, elektrikářů, zámečník, truhlářů, automechaniků a čalouníků střediska údržby DPMP a.s. Vlečný vůz jezdil v sedmdesátých letech v soupravě s nyní již rovněž historickým autobusem Škoda 706 RTO. Po slavnostním uvedení do provozu bude vyžíván pro historické jízdy a pronajímán na různé akce.
Historický vlečný vůz DPMP
Osobní vlečné vozy byly v Pardubické městské dopravě využívány již od roku 1950. Jednalo se o typy Karosa D4, ke kterým se záhy přidaly i modernější Karosy B40. S těmito vozy jezdily v soupravách autobusy a po určitou dobu i trolejbusy. Autobusy s vlečnými vozy byly hojně využívány také v zájezdové dopravě.

Historicky třetím typem vlečných vozů byly zástupci typu Jelcz P 01 E, které byly od roku 1965 sériově vyráběné v Polské lidové republice a které brzy nahradily své starší předchůdce. Tyto přívěsy jezdily na linkách MHD v soupravách s pardubickými autobusy Škoda 706 RTO od roku 1966 do konce června 1977. Během následujících dvou let byly postupně vyřazeny a většinou prodány dalším provozovatelům. Dopravní podnik jich vlastnil celkem 10 kusů a není známo, že by se některý z nich zachoval.

Na konci 90. let 20. století bylo rozhodnuto obohatit park historických vozidel o soupravu autobusu s vlekem. Proto byl v roce 1999 zakoupen vrak autobusu Škoda 706 RTO, který byl pracovníky DPMP restaurován a poté v roce 2003 uveden do provozu.

V roce 2000 byl zakoupen nepoužívaný vlečný vůz Jelcz P 01 E od Střední zemědělské a rodinné školy v Čáslavi a v červnu téhož roku byl přetažen do Pardubic.

Při pohledu do technického průkazu zjistíme, že prvním majitelem vozu, který byl vyroben v říjnu 1965, byl národní podnik ČSAD KNV Praha, dopravní závod Smíchov. Pod hlavičkou tohoto dopravce byl vlek provozován až do března 1974, kdy jej zakoupila Střední zemědělská technická škola v Čáslavi, kde přívěs sloužil k různým účelům a kde také zažil několik změn v názvu této školy.

Vlečným vozů byla v Pardubicích přidělována evidenční čísla v řadě od 1 do 12 bez ohledu na to, že stejná čísla nesly i autobusy. V současné době takový souběh v označení není možný, proto se při rozhodování o tom, jaké číslo náš nový vlek dostane, hledalo vhodné nízké volné číslo. A protože naše vlečňáky Jelcz P 01 E vyrobené přibližně ve stejné době měly čísla 1 a 5, byla zvolena pětka. Číslo 1 bylo totiž v letech 2001 až 2010 obsazené autobusem B 732.

Po celkové rekonstrukci do podoby, v jaké tato vozidla sloužila dříve v Pardubicích, byl v červnu letošního roku tento vlečný vůz zprovozněn.

Vybraná technická data vozidla:

  • Počet míst k sezení 30 + 1
  • Počet míst k stání 12 (provoz historické soupravy bude bez míst k stání)
  • Pohotovostní hmotnost 3640 kg
  • Maximální hmotnost 6865 kg
  • Celková délka 6924 mm
  • Délka s ojí 8409 mm
  • Celková šířka 2500 mm
  • Výška 2865 mm
  • Nejmenší poloměr zatáčení 8,95 m
  • Přípustná vlečná rychlost 60 km/h
  • Hlavní brzda vzduchová přetlaková, působí na všechna kola
  • Parkovací brzda mechanická ruční, působí na zadní kola
  • Karosérie polosamonosná, některé díly jsou shodné s autobusem Škoda 706 RTO (resp. Jecz 043)
  • Výška podlahy 910 mm nad vozovkou (v nezatíženém stavu)
  • Topení nezávislé naftové, výkon 6000 kcal/hod.
  • Větrání jedna střešní klapka, posuvná okna, ventilátor topení
  • Dveře jedny jednokřídlé, mechanické (bouchací)
Z TZ DPMP

Historický vlečný vůz Dopravního podniku města Pardubic a.s. se představí
Zdroj: DPMP
Historický vlečný vůz Dopravního podniku města Pardubic a.s. se představí
Zdroj: DPMP