Redaktorka BUSportálu po 80km za volantem Karosy.
Inspirací a vzorem pro redaktorku BUSportálu je Pavla Kalná - na konečné TESCObusu v Plzni. Autobus, se kterým jezdí, je vybaven klasickou řadící pákou - žádný automat, běžný v městském provozu.

2. díl seriálu ...
2. díl seriálu ...
Je paradoxem, že myšlenkou na "déčko" jsem se začala zabývat právě tehdy, kdy jsem tuto možnost zaznamenala - díky hlasitým protestům zainteresovaných odborníků. Ti totiž možnost získání řidičského průkazu na autobus s vynecháním skupiny "C" (nákladní auto) a příslušné praxe napadli současně s vysokou povolenou rychlostí autobusů. Snaha změnit předpisy v tom smyslu, že by autobus nesměl mít nejvyšší povolenou rychlost na dálnici 130, se v odborných řadách s úspěchem nesetkala. Každý, kdo se okolo autobusů pohybuje, ví, že je "stotřicítka" pro autobus pouze akademickou možností, protože konstrukční rychlost umožňuje maximálně "stovku". Ne že by to autobusy nemohly rozjet, ale nemohly by to adekvátně bezpečně zabrzdit - se stávajícím technickým standardem, a to i ty nejluxusnější. Proto jsou v autobusech omezovače, navíc tachografová kolečka jasně sdělí, jakže se to autobus choval po celou dobu cesty. Takže není třeba měnit legislativu, ale více kontrolovat.

Potřeba redakce seznámit se s autobusem byla veliká - prezentace autobusů s možností vlastního řízení busu, pochopení technické stránky včetně významu pojmů jako retardér, vzduchová brzda, pružinová "ruční" brzda, vzduchojem, turbo, motorová brzda, ABS, ASR ... ujasnění si spotřeby nafty, objemu oleje a tlaků ve vzduchových okruzích ... Technika jízdy s velkým vozem, neagresivní způsob jízdy s velkým předvídáním (přestože v autoškole nejsou, stále si musím uvědomovat stojícího cestujícího)- určitě je to velice užitečná zkušenost. A co mi jako řidičce dělá největší potíže ? Zatím je to vysoká koncentrace na to, aby se autobus držel více na středu vozovky - tady pomáhá korekce středovou čarou v zrcátku, zvládnutí nepříliš dokonalého synchronu mezi jedničkou a dvojkou - dá to zabrat prošlápnout spojku dvakrát, meziplyn, řazení a udržení volantu levou rukou. Také se musím naučit nezapomenout takovou drobnost jako je vrátit zpátky blinkr - to je ta rozmazlenost automatickým vypínáním v osobním autě. Po osmdesáti kilometrech po Plzni a okolí věřím, že to bude postupně lepší. Pro povzbuzení žen řidiček a pro případné pobavení profesionálů se nechám svým instruktorem za volantem školní Karosy vyfotografovat - takže, až mi půjde ta dvojka a budu se držet dobře na středu, zdokumentujeme to.

Není to žádné "jako" - v květnu mne čekají testy, jízdy s komisařem a všechno jako každého jiného. Můžete mi držet palce.
Úvodní materiál Redaktorka BUSportálu řidičkou autobusu ?