Dopravák 6/2014: Z jednání valné hromady ADSSF 10. a 11. června 2014
Foto Jarmila Chromá

Na nové koncepci veřejné dopravy se budou podílet i profesní sdružení.
Na nové koncepci veřejné dopravy se budou podílet i profesní sdružení.
Hotelový komplex Studánka u Rychnova nad Kněžnou hostil ve dnech 10. a 11. června 2014 představitele více než tří desítek členských firem ADSSF (Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska), kteří se zde sešli na letošní druhé řádné valné hromadě. Mezi hosty jednání byli Ondřej Michalčík z Ministerstva dopravy ČR, viceprezident partnerské středočeské asociace (ADSSS) František Neterda a také zástupci společnosti SOR Libchavy, která byla sponzorem valné hromady.

Prezident ADSSF Jaroslav Hanák už tradičně ve svém obsáhlém úvodním vystoupení okomentoval aktuální ekonomický a politický vývoj v České republice, a to především z pohledu největšího podnikatelského uskupení – Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) , v jehož čele stojí. Zaměřil se přitom na zhodnocení 100 dnů fungování koaliční vlády s tím, že skončila doba „hájení“ a svaz bude nyní kritičtější a razantnější při posuzování jejích kroků k oživení ekonomiky, ke změně podnikatelského prostředí a k pozvednutí konkurenceschopnosti naší země v mezinárodním srovnání. Jak uvedl, SP ČR se chce podílet na zpracování konceptu hospodářské politiky České republiky a bude požadovat po vládě, aby ve státním rozpočtu na rok 2015 již byly zohledněny priority, které mají vazbu na konkurenceschopnost ČR. Jaroslav Hanák poté poukázal na konkrétní nedořešené nosné problémy, jako např. v oblasti tzv. tří „I“, tedy institucí, infrastruktury a inovací. Klíčová je také podpora exportu a ekonomické diplomacie, stejně jako reforma vzdělávacího systému s akcentem na technické vzdělávání a trh práce, kde svaz prosazuje podporu mladých do 30 let a programy rekvalifikací. Jednou z hlavních oblastí zájmu SP ČR je také energetika. Na své dubnové valné hromadě proto svaz schválil otevřený dopis vládě, ve kterém ji vyzval k řešení energetického směřování země včetně tématu obnovitelných zdrojů energie a s tím související finanční zátěže pro firmy. Úvodní slovo Jaroslava Hanáka zahrnovalo rovněž informace o jeho jednáních s premiérem Sobotkou a ministry, z jednání předsednictva a pléna RHSD (tripartity), o práci poradců prezidenta republiky Zemana a v neposlední řadě i informace z Bruselu s důrazem na směřování EU po evropských volbách a naše priority.

Program pracovní části valné hromady ADSSF dále pokračoval odbornou problematikou. První z nich se týkala především nové koncepce veřejné dopravy České republiky. Ministerstvo dopravy obdrželo od krajů a odborné veřejnosti řadu podnětů a připomínek k tzv. Zelené knize, která má sloužit k diskusi o dalším směřování veřejné dopravy. V oblasti osobní silniční dopravy se např. značná část doporučení týkala toho, aby veřejná doprava byla dofinancovávána státem, aby dálková doprava zůstala na komerční bázi, aby ceny za vjezd na autobusová nádraží byly regulované a licenční řízení bylo upraveno novelou silničního zákona. Po závěrečné redakci práce na Zelené knize začne ministerstvo dopravy zpracovávat konečný materiál – tzv. Bílou knihu, která bude obsahovat novou strukturu organizace veřejné dopravy, potřebné legislativní úpravy a návrh financování systému. Jak přislíbil Ondřej Michalčík z MD ČR, ministerstvo bude každou zpracovanou dílčí kapitolu materiálu týkající se autobusové dopravy předkládat dopravním asociacím ke konzultacím a připomínkování. Profesní sdružení by se tak na nové koncepci veřejné dopravy měla aktivně podílet. V rámci bodu „Dopravní obslužnost“ se diskuse vedla také k financování dopravy v závazku veřejné služby a výběrovým řízením v jednotlivých krajích.

Další projednávaný bod „Problematika nákladní dopravy“ zahrnoval aktuální informace o závěrech ze smíšených komisí s Německem a Tureckem, i o nové legislativě či opatřeních, vydaných některými evropskými státy v oblasti přeprav osob a nákladu. Na novinky v oblasti silniční dopravy byly zaměřeny i informace z Bruselu a ze Sdružení ČESMAD BOHEMIA . Podrobně k nim vystoupil Radislav Kusák, člen předsednictva ČESMAD BOHEMIA a předseda revizní komise ADSSF.

Závěr pracovního jednání valné hromady patřil prezentaci společnosti SOR Libchavy. Přední český výrobce autobusů zde představil svou strategii pro letošní rok – první pololetí bude patřit doprodeji vozidel Euro 5, po celozávodní dovolené začne náběh Euro 6 s tím, že autobusy z první série budou v prodeji už v září. O vozidla s novou emisní normou je velký zájem, takže SOR bude rozšiřovat výrobu a v návaznosti na to zaměstná až 120 nových pracovníků. Autobusy s Euro 6 se budou vyznačovat i novou konstrukcí a vyššími prvky bezpečnosti. Své novinky představí SOR Libchavy letos na třech veletrzích: v září na IAA Hannover, v říjnu v polských Kielcích na TransExpo a v listopadu v Praze na CZECHBUSu

Jarmila Chromá, Dopravák 6/2014