Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
© Stanislav Trunečka

Informace a záběry Stanislava Trunečky.
Informace a záběry Stanislava Trunečky.
Již popatnácté se ve dnech 17.-19.6.2014 konal v areálu nákladového nádraží železniční stanice Ostrava hl.n. pod záštitou ministra dopravy České republiky a náměstka primátora statutárního města Ostrava Mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays.

Ačkoliv se jedná o výstavu prezentující primárně vše, co souvisí se světem kolejí, přišli si na své i fanoušci autobusové dopravy.Je třeba však podotknout, že letos opravdu ve velmi omezené míře. To ale na výstavě drážní techniky nemůžeme považovat za zásadní problém.

Návštěvníci veletrhu, kteří do Ostravy přijeli vlakem na hlavní nádraží, se mohli, stejně jako v minulém roce, s prvním "exponátem" setkat hned před nádražní budovou. Bezplatnou kyvadlovou dopravu z nádraží na výstaviště totiž v půlhodinových intervalech zajišťoval elektrobus Stratos LE 30 E společnosti SKD Trade, a.s.
Vůz je postaven na podvozku Iveco Daily 70C17. Je částečně nízkopodlažní, poháněn trakčním asynchronním elektromotorem o výkonu 84 kW, obsaditelnost je 29 cestujících (15 sedících a 14 stojících) + řidič. Elektrobus disponuje i prostorem pro kočárek nebo ivalidní vozík, nástup a výstup je umožněn jedněmi dvoukřídlými dveřmi.
Stejně jako v loňském roce nebyl elektrobus SKD Stratos jediným autobusem na elektropohon, který mohli návštěvníci Czech Raildays shlédnout. Na další elektrobus bylo možné narazit na stánku Společnosti Cegelec, a.s. Na rozdíl od minulého ročníku výstavy, kdy zde společnost zabývající se komplexními projekty elektrozařízení pro městskou hromadnou dopravu představila elektrobus AMZ City Smile CS10E polského výrobce AMZ Kutno, letos byl před stánkem firmy vystaven již známý SOR EBN 10,5 (třídveřová varianta) českého výrobce SOR Libchavy, k němuž společnost Cegelec dodává trakční elektrickou výzbroj.
SOR EBN 10,5 je městský nízkopodlažní dvounápravový třídveřový nebo dvoudveřový elektrobus délky 10370 mm. Karoserie vychází z městského autobusu SOR BN 12, u níž byl zkrácen zadní převis, nízkopodlažní část zůstala beze změny. Pohon elektrobusu zajišťuje asynchronní elektromotor TAM firmy Pragoimex o jmenovitém výkonu 120 kW chlazený vodou. Elektrická energie je dodávána z celkem 180 lithium-iontových článků trakční baterie, jejíž spotřeba činí 0,8 až 1 kWh na kilometr. Dojezd vozidla je tak 130-150 km (obsazený vůz s 2-3 zastávkami na km), prázdný elektrobus pak dosáhne dojezdu až 250 km na jedno nabití. Tzv.pomalým nabíjením (32A) lze baterii nabít za 8 hodin, rychlonabíjením (až 250A) se čas nabití může zkrátit až na 1h. Obsaditelnost vozu je u třídveřové varianty až 85 cestujících, z toho 19 míst k sezení (plus možnost využití 6 sklopných sedaček). Konstrukční rychlost elektrobusu je 80 km/h.
Celkem 4 vozy SOR EBN 10,5 má ve svém vozovém parku Dopravní podnik Ostrava, kde tento typ elektrického autobusu jezdí na pravidelných linkách MHD již od roku 2010.

Autobus Solaris Urbino 10 ev.č.7505 DP Ostrava pak měla před svou expozicí vystaven firma Anvi Trade Společnost zabývající se především podlahovými a lepicími systémy - v prostředcích veřejné dopravy se můžeme setkat především s protiskluzovými podlahami ALTRO.

Poměrně rozsáhlá a zajímavá byla prezentace Dopravního podniku Ostrava a.s.(zároveň spolupořadatel Czech Raildays). Rok 2014 se v DPO nese v duchu oslav 120.výročí provozu městské dopravy v Ostravě (hlavní připomínka významného jubilea uskuteční 13.září na dni otevřených dveří v martinovských dílnách a ve vozovně a garážích Poruba). Jedním z počinů DPO k připomenutí výročí bylo přebudování autobusu Karosa B 932 ev.č.6485 (OVX 51-04) na "pojízdnou výstavní síň". Uvnitř vozu je tak umístěno celkem 14 fotografických panelů připomínající provoz městské dopravy na Ostravsku od vyjetí prvních parních tramvají v srpnu 1894 až do současné podoby moderního dopravního podniku roku 2014. Výhodou výstavního autobusu, jehož exteriér zdobí velkoplošná pozvánka na vyvrcholení oslav 13.září, je možnost snadného převozu na různá místa a akce a výstavka tak může být zpřístupněna co nejširšímu okruhu lidí. A kam se autobus nevejde, mohou být panely vystaveny i bez něj (např. na srpen je naplánována prezentace ve vestibulu radnice). Před vozem pak byly umístěny zasklené vitríny s jednotlivými exponáty připomínající např. vývoj odbavování cestujících (jízdenky, znehodnovače jízdenek atd.).

Samotná historická vozidla zastupoval tramvajový vlečný vůz č.69, tzv."bajvuz", který byl zařazen do provozu v roce 1921. Spolu s motorovým vozem č.25 tvoří nejstarší soupravu sbírky historických vozidel DPO. Současný provoz podniku byl představen prezentací a názornými ukázkami ovládání tramvajové a trolejbusové výhybky, automatického mazníku kolejových oblouků a ovládací skříně světelné signalizace silničního přejezdu a pěšího přechodu přes tramvajovou trať.

Z dalších vystavovatelů na veletrhu Czech Raildays, jejichž činnost se dotýká i autobusové dopravy, pak zmiňme například firmu Mikroelektronika, která je významnou českou společností zabývající se automatizovanými odbavovacími systémy ve veřejné přepravě osob (zařízení na výdej jízdenek, palubní počítače, elektronické označovače papírových jízdenek, čtečky čipových karet, zobrazovače času a pásma atd.) Zařízení se značkou Mikroelektroniky denně odbaví téměř 30 milionů cestujících v přibližně 36 zemích po celém světě, především v Evropě a Jižní Americe.

Pozornost zájemců o autobusy mohla rovněž upoutat expozice firmy MOLPIR s.r.o. Ta se zabývá prodejem, vývojem i výrobou širokého portfolia autopříslušenství a je rovněž regionálním zástupcem značky FUNTORO, která dodává multimediální systémy pro autobusy a další prostředky hromadné dopravy. Tento systém umožňuje každému cestujícímu sledovat na svém dotykovém monitoru oblíbený film, zvolený televizní kanál, prohlížet fotky, poslouchat hudbu atd. Vše nezávisle na výběru ostatních spolucestujících. (zvuk slyší cestující ve sluchátkách zapojených do monitoru). Mnozí z nás produkt firmy FUNTORO již jistě vyzkoušeli při cestách v autobusech Student Agency. Se systémem se však můžeme setkat i např. v autobuse BusLine Semily nebo FTL Prostějov.
Stanislav Trunečka
Ve druhé části přijde na řadu kolejová doprava, které jsou Czech Raildays určeny především.

Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
SOR EBN 10,5 © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
SOR EBN 10,5 - zachycený na jaře v areálu SOR Libchavy. Pokud se jedná o totéž vozidlo, jde o elektrobus určený do Moskvy © BUSportál
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Mikroelektronika © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Mikroelektronika © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
ANVI TRADE © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
ANVI TRADE © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
MOLPIR © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Ostravský ''bajvuz'' © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Ostravský ''bajvuz'' © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Ostravský ''bajvuz'' © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Historie odbavování v Ostravě © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Karosa B 932 - výstavní síň © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Karosa B 932 - výstavní síň © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Karosa B 932 - výstavní síň © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Karosa B 932 - výstavní síň © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Elektrobus SKD Stratos © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Elektrobus SKD Stratos © Stanislav Trunečka
Z Mezinárodního veletrhu  Czech Raildays v Ostravě  2014 I.
Elektrobus SKD Stratos © Stanislav Trunečka