DSZO testuje elektrobusy: Vyhodnocení provozu elektrobusu Škoda Perun
SOR EBN 10,5 DPO v Ostravě © Zdeněk Šikl

a avízo dalšího: Elektrobus SOR EBN 10,5 bude veřejnost moci vyzkoušet i na DOD 14.6.2014. Na linkách DSZO bude měsíc.
Reklama
a avízo dalšího: Elektrobus SOR EBN 10,5 bude veřejnost moci vyzkoušet i na DOD 14.6.2014. Na linkách DSZO bude měsíc.
Celý jeden měsíc se bude objevovat na autobusových linkách Dopravní společnosti Zlín – Otrokovice elektrobus SOR EBN. Do Zlína bude zapůjčen výrobcem SOR Libchavy od pátku 13. června 2014. Veřejnost se s ním bude moci seznámit už během dne otevřených dveří v sobotu 14. června.

Pracovníci DSZO se zajímají o technický vývoj v oblasti elektrobusů a chtějí si ve vlastním provozu ověřit, co současně vyráběné elektrobusy umějí, jak daleko se na jedno nabití akumulátorů dostanou a jaké jsou skutečné náklady na jejich jízdu. Pokud by tyto parametry vypadaly příznivě, DSZO bude zvažovat pořízení elektrobusů i pro vlastní vozový park a pro standardní nasazení na některých linkách. Velkou výhodou elektrobusů v porovnání s běžnými autobusy je nízká hlučnost a nulové emise v místě jízdy vozidla. Na rozdíl od trolejbusů nepotřebují trolejové vedení.

Dvanáctimetrový elektrobus Škoda Perun, který využívá karoserii od firmy Solaris, ze Škody Electric Plzeň testovala DSZO v provozu několik dnů koncem května. Jeho spotřeba elektrické energie při nabíjení baterií se pohybovala při zkušebním provozu v DSZO kolem 1,1 kWh na ujetý kilometr. Cena jedné kilowatthodiny pro potřeby provozu trolejbusů činí v DSZO 2,40 Kč bez DPH. Přímé energetické náklady na jeden kilometr provozu tohoto elektrobusu byly tedy 2,64 Kč.

Nyní si bude celý měsíc ověřovat vlastnosti elektrobusu SOR EBN 10,5 od firmy SOR Libchavy. Tento třídveřový vůz je dlouhý 10,5 metru, má 20 míst k sezení a 66 míst k stání. Má hmotnost 9,8 tuny. Konstrukční rychlost činí 80 km/h. Elektromotor má výkon 120 kW. Dojezd na jedno nabití baterií dosahuje v provozu na lince 120–150 kilometrů. Nabíjí se ze sítě o napětí 400 voltů. Elektrická brzda umožňuje vracet energii zpět do akumulátorů (například při jízdě z kopce). Elektrobus SOR EBN byl na krátké zápůjčce ve Zlíně už v polovině června před třemi lety.

Přestože je pořizovací hodnota elektrobusu téměř dvojnásobná oproti konvenčnímu dieselovému autobusu, výrobce SOR Libchavy uvádí, že provozní energetické náklady na 1 kilometr jsou zhruba pětinové. Též náklady na údržbu mají být podle výrobce cca o 40 procent nižší. Celoživotní náklady na provoz jsou potom zhruba vyrovnané.

TZ DSZO

DSZO testuje elektrobusy: Vyhodnocení provozu elektrobusu Škoda Perun
Elektrobus škoda Perun 7.6. v Plzni © BUSportál