Novinka ze společnosti Herman: Nové pojetí zapojení vozidla pro veřejnou dopravu
Umístění systému ve vozidle - odbavovací systém EPIS5FCC a LCD panel pro cestující VCS 185A. Foto Herman

založené na odbavení cestujících pomocí palubního počítače EPIS 5 FCC. Systém je nasazen v provozu ve vozidle v rámci IDS Plzeňska.
Reklama
založené na odbavení cestujících pomocí palubního počítače EPIS 5 FCC. Systém je nasazen v provozu ve vozidle v rámci IDS Plzeňska.
Společnost Ing. Ivo Herman, CSc. (Herman) -připravila nové pojetí zapojení vozidla pro veřejnou linkovou dopravu založené na jim vyvinutém palubním počítači s odbavením cestujících EPIS 5 FCC (EPIS – Elektroakustický Palubní Informační Systém). Takto zapojený informační a odbavovací systém vozidla, který se skládá i z dalších komponent společnosti Herman, je nyní v provozu v Integrované dopravě Plzeňska, a to u dopravce Autobusová doprava Miroslav Hrouda ve Zbiroze (vozidlo je zároveň využíváno jako výukové pro autoškoly). Záběry vozu před kompletací systému:
Autoškoly na Rokycansku a Plzeňsku mají k dispozici nový Crossway

Ivo Hermana jsme se zeptali:
V čem je novost pojetí tohoto systému?
Novost pojetí spočívá v tom, že jako řídicí prvek je použita pouze jedna univerzální vozidlová řídicí jednotka, a to zmíněný palubní počítač s odbavením cestujících EPIS 5 FCC, který v sobě obsahuje další standardně dodávané externí komponenty (GPS, GSM modem, digitální hlásič, tiskárnu lístků, apod.). Dále se zde jedná o optimalizované propojení jednotlivých komponentů ve vozidle – je použita sběrnice „rychlý IBIS“ pro efektivní komunikaci s LED panely a sběrnice ethernet pro vnitřní LCD panel. Optimalizováno je také řízení systému z dispečinku a jiných dohledových systémů, tj. přímý přístup textů či obrázků z dispečinku na LCD či LED panely vozidla.
Co v sobě integruje vozidlová řídicí jednotka EPIS 5 FCC?
Součástí EPIS 5 FCC je výkonná řídicí jednotka – 1 GHz, 1 GB RAM s úložištěm dat 8 GB. Odbavení cestujících je zajištěno tiskárnou s dlouhou životností, barevným vysoce svítivým zákaznickým displejem, čtečkou BČK se standardy Mifare, Desfire, NFC, emulované karty, apod., kapacitním dotykovým LCD terminálem řidiče o velikosti 10,4“. K dispozici je mnoho komunikačních rozhraní - IBIS, rychlý IBIS, RS 485, Ethernet, GPRS/UMTS, WiFi, CAN. Jednotka je též vybavena nezávislým 4-násobným digitálním hlásičem s výkonnými zesilovači do vozu, vně vozu, k řidiči a k cestujícímu. Má integrovaný mikrofonem pro hlasovou komunikaci s dispečinkem. Implementováno je sledování polohy dle GPS a další funkce.
"Systém je certifikován pro použití v odbavení a prodlužování kupónů Plzeňskou kartou, zvládá kilometrické odbavení, různé ceníky, zajížďky, návaznosti, spoje na zavolání, apod. Současně se dokončuje komunikace na dispečink IDS dle požadavků organizátora veřejné dopravy. Jeho vlastností je odbavování dle GPS v souvislosti s dveřními kontakty. Nyní připravujeme certifikaci i pro jiné IDS a dopravce, " doplňuje Ivo Herman ze společnosti Herman.

Součástí tohoto informačního systému vyrobeného kompletně firmou Herman jsou moderní vnější informační LED tabla řady VLP (Vehicle LED panel). V tomto případě se chovají dle standardů IDP a zobrazují „nedeformované“ české znaky a používají dynamickou změnu velikosti fontu podle délky zobrazovaného textu, tj. panel sám zvolí optimální velikost použitého fontu pro zobrazení tak, aby maximálně využil aktivní plochu panelu a text byl dobře čitelný.

Panely komunikují po sběrnici v protokolu tzv. „rychlý IBIS“, který používá standardní rozvody a rozhraní sběrnice IBIS, ale komunikační rychlost je 19,2 kbit/s a sběrnice je plně osmibitová. Umožňuje tak do panelů zasílat i obecné obrázky a znaky přímo z dispečinku, např. dle kódování CP-1250 či abecedou UTF-8. Komunikační protokol na vnější LED panely je obdobný jako protokol určený pro řízení zastávkových LED panelů na dopravních terminálech, což zjednodušuje činnost dispečinku. LED panely umožňují nízké provozní náklady a dlouhou životnost. U zobrazovacích vnějších LED panelů jsou využity principy regulace napětí na LED diodách, což snižuje celkovou spotřebu panelu téměř na polovinu oproti běžně používaným řešením.

Součástí vozidla je i vozidlové LCD – typ VCS 185, který se v tomto případě taktéž chová dle standardů definovaných v rámci IDP. Propojení je s jednotkou EPIS pomocí sběrnice ethernet a umožňuje tak zasílat do LCD panelu i obrázky či videa zaslané z dispečinku či jiných dohledových systémů (např. reklamy).

Podrobně včetně schématu zapojení vozidla na www.herman.cz

Novinka ze společnosti Herman: Nové pojetí zapojení vozidla pro veřejnou dopravu
Informační vnější LED panely za tmy. Foto Herman
Novinka ze společnosti Herman: Nové pojetí zapojení vozidla pro veřejnou dopravu
Vnitřní jednostranný LCD panel pro cestující VCS 185A v režimu dle standardů IDP. Foto Herman