K veřejné dopravě v Mariánských Lázních: Tradice, nízkoemisní a tichý provoz
Jiří Klusoň ve své kanceláři s historií za zády. První elektrickou dopravou v ML byly tramvaje, nyní už jen v miniaturparku. Doplňujeme modelem nádraží z původního muzea Škoda v Plzni, který je snad ještě někde v depozitáři © BUSportál

v postupné evoluci s aspekty ekonomiky provozu v kontextu priorit lázeňského města.
Reklama
v postupné evoluci s aspekty ekonomiky provozu v kontextu priorit lázeňského města.
Informace, které jsme zaznamenali v rozhovoru s jednatelem a prokuristou MDML Jiřím Klusoněm, vycházejí ze současné situace s pohledem do budoucnosti. Je především třeba zdůraznit, na jaké platformě městská doprava v Mariánských Lázních působí. Samotná MDML vlastní v podstatě pouze vozidla (trolejbusy a autobusy), zařízení trolejbusových tratí včetně technologie měnírny a zaměstnance. Objekty, ve kterých působí či přesněji nemovitý majetek nevlastní, nevlastní ani čerpací stanici apod. a působí ve standardních komerčních podmínkách. Majetkové provázání se společností BENT HOLDING a.s., která je 40% vlastníkem, zatímco Město Mariánské Lázně vlastní 60% obchodní podíl ve společnosti, dává sice výhodu spolupráce v dopravní nabídce - světlezelená se v areálu i v ulicích prolíná s modrobíložlutou - ale zákonitě je zde i propojení ekonomické a zájmy spolumajitele.

Mediální bouře, která se rozpoutala po deklarování úmyslu omezit nebo i úplně nahradit tradiční trolejbusový provoz něčím "bezdrátovým", paradoxně pomohla ujasnit rizika a náklady takového řešení a navíc se evidentně o trolejbusech začalo na úrovni města včetně občanů uvažovat v širokém kontextu. Aktuální současnost je ve znamení evoluce dopravy v Mariánských Lázních v duchu udržitelnosti co do bezemisnosti a nízkého hluku jako atributu lázeňského města (lázeňského i města v pravém smyslu těchto slov) spolu s otevřením se dalším moderním trendům. Je potěšitelné, že také přichází do úvah jako faktor tradice a marketink města - kvalitní a zajímavá doprava je určitě bonusem a dokonce v případě trolejbusů nebo případných elektrobusů zajímavostí pro návštěvníky nejen z daleké ciziny.

Kvalitní síť a tady se možná všichni neshodneme, a to i včetně citlivě zaintegrovaného elektrického vedení (Rakousko, Švýcarsko) dělá město městem a dává mu jistý další "level". Vzhledem k tomu, že náklady na dopravu se Mariánských Lázních pohybují do 4% rozpočtu, nejedná se v porovnání s ostatními městy provozujícími některý ze systémů elektrické trakce navíc o žádný přehnaný ekonomický luxus. Pravdou však zůstává, že stávající rozsah nepokrývá náklady potřebné pro další obnovu a rozvoj. Město i dopravce doufají, že změna rozpočtového určení daní by se mohla projevit kladně v příjmové stránce rozpočtu města.

V průběhu nedávné doby se mariánskolázenští občané měli možnost spolu se zastupiteli zaobírat celkovým směřováním města, kde doprava je jen jednou částí, která však zasahuje do mnoha dalších. Veřejná doprava ve městě se jeví i z pohledu cestujících jako stabilizovaná a požadavky na změny jsou v detailech obslužnosti. To svědčí o propracovaném a usazeném veřejném dopravním prostředí.

Řešením do budoucna by mělo být bezesporu udržení elektromobility ve městě, a na tomto trendu, resp. udržení dosavadní úrovně ekologické dopravy se shodlo i vedení města, a tak jako ostatně pro mnoho dalších měst se stává elektromobilita dlouhodobou vizí. Vývoj by se měl ubírat tak, aby nasazení závislé trakce dávalo smysl. Řešením můžou být trolejbusy, které se mohou „odpoutat“ od trolejí a kratší úseky absolvovat buď jako nyní s dieselagregátem (v současnosti tak provozují 3 vozy) nebo v bateriovém režimu, což je pochopitelně „elegantnější“ řešení. Vozový park může také být doplněn elektrobusy. Lze očekávat, že podpora rozvoje elektromobility a tím i garance udržení spotřeby bude zajímavá i pro dodavatele a distributory elektřiny.

"V Mariánských Lázních jsou momentálně prakticky testovány elektrobusy ze současné nabídky českých výrobců. V nedávné minulosti se v Mariánských Lázních objevil elektrobus SOR EBN 10,5 (skibus z Vysokých Tater). Měl být vyzkoušen v tvrdém zimním provozu, což se sice během letošní, relativně mírné zimy úplně nepodařilo, avšak vzhledem k tomu, že jsme tento elektrobus „testovali“ prakticky přes tři měsíce, získali jsme dostatek zkušeností, " říká Jiří Klusoň a dodává: "Vozidlo, resp. elektrobus, splnil všechny deklarované parametry. Vzhledem k tomu, že se však jednalo o vůz délky 10,5 m, ukázalo se, že např. pro pravidelný provoz na nejvíce vytížené lince č. 3 by bylo nutné zajistit vozy s vyšší přepravní kapacitou. Proto jsme uvítali nabídku výrobce Škoda ELECTRIC a.s. a dalším testovaným vozem je v současnosti dvanáctimetrový elektrobus PERUN v tradiční městské karosérii Solaris Urbino."
Z testovacího provozu elektrobusu Škoda PERUN v Mariánských Lázních
Testování nových technologií v běžném provozu pomáhá ujasnit si, kam a za jakých podmínek se tyto vozy hodí. Umožňuje poznat i reakce a připomínky jak cestujících, tak zaměstnanců, a to řidičů i údržbářů.

V současnosti MDML zajišťuje dopravu přibližně ze dvou třetin trolejbusy a jedné autobusy. Kvalitní diesely EURO 6 mohou mít při budoucí obnově autobusů nadále svůj podíl, záměrem však zůstává tento podíl spíše snižovat. Trolejbusy, které MDML vlastní, jsou poměrně "mladé", vozy Škoda 24 Tr jsou z roku 2004, 2005 a pět z roku 2006. Doplňují je dva zelenobílé renovované vozy Škoda 14 Tr zakoupené z Plzně, které jsou nasazovány v případě nutnosti, tzn. v případech provádění servisu novějších, nízkopodlažních vozidel. Trolejbusy najedou asi 330 000 vozokilometrů ročně.

Doprava v Mariánských Lázních se bude vyvíjet nesporně zejména podle priorit města, a to může být i v souladu s vývojem nových a zdokonalováním tradičních technologií. Na leccos bude možno dosáhnout patrně i v rámci různých připravovaných dotačních programů.
Dagmar Braunová ve spolupráci s MDML

K veřejné dopravě v Mariánských Lázních: Tradice, nízkoemisní a tichý provoz
Z prostor obývaných MDML.V hale trolejbusy, v myčce vláček AKV. Stožáry připravené k použití © BUSportál
K veřejné dopravě v Mariánských Lázních: Tradice, nízkoemisní a tichý provoz
Nový terminál včetně vedení navrhl ateliér Patrika Kotase © BUSportál
K veřejné dopravě v Mariánských Lázních: Tradice, nízkoemisní a tichý provoz
Trolejbusy v centru lázní ... © BUSportál
K veřejné dopravě v Mariánských Lázních: Tradice, nízkoemisní a tichý provoz
... a na konečné U svatého Antoníčka. Vedle vyjíždějícího trolejbusu je "domeček" pro řidiče, na JŘ historické fotografie © BUSportál
K veřejné dopravě v Mariánských Lázních: Tradice, nízkoemisní a tichý provoz
Autobusy MDML přijíždí při slavnostních příležitostech navštívit i Škoda 706 RTO LUX AKV © BUSportál