Časopis Československý Dopravák v roce 2014. První číslo s novou grafikou

z atelieru Patrika Kotase. Nová podoba časopisu přináší čtenářům řadu novinek.
z atelieru Patrika Kotase. Nová podoba časopisu přináší čtenářům řadu novinek.
Do nového ročníku vstoupil časopis Československý Dopravák s novou grafikou. K zásadní změně konceptu přikročila redakce tuzemského periodika o veřejné dopravě po čtyřech letech. Novou podobu přitom exkluzivně navrhl atelier Patrika Kotase, který stojí za architekturou mnoha dopravních staveb i designem celé řady vozidel veřejné dopravy. *)

Ke změně grafického manuálu vedly redakční kolektiv okolnosti, jež vyvstaly v průběhu loňského roku. „U časopisu nám postupně významným způsobem narůstal počet stran a u čísla 3/2013 nám z tiskárny oznámili, že budeme muset přejít na lepenou vazbu. Původní provedení grafiky nemělo potřebný prostor pro lepení vazby a rychlá grafická úprava čísla, jež už bylo připraveno do tisku, nebyla reálná,“ vysvětlit Libor Hinčica, šéfredaktor časopisu. Proto musel přijít kompromis v podobě snížení gramáže stran časopisu, aby bylo vůbec možné časopis s bezmála sty stranami sešít. Bylo jasné, že bude zapotřebí najít do budoucna nalézt nějaké trvalé řešení pro podobné situace.

„Původně jsme předpokládali, že upravíme jenom stávající grafiku s tím, že provedeme pouze dílčí úpravy tak, abychom mohli použít lepenou vazbu. Přemýšleli jsme však, komu úpravu designu svěřit. Jedním ze jmen, které v této souvislosti padlo, bylo také jméno architekta Kotase. Ačkoli s ním naše redakce dlouhodobě spolupracuje, musím dnes upřímně říct, že jsme nepředpokládali, že si najde čas se naším projektem zabývat,“ pokračuje Libor Hinčica.

Milým překvapením však bylo, že pan Kotas návrh na spolupráci přijal jako velkou a neobvyklou výzvu. Práce se soustředily na zcela nové pojetí grafiky. Architekt Kotas k projektu přizval ještě Jaroslava Sieratovského a Jana Brožka.

Nová podoba časopisu přináší čtenářům řadu novinek. „Časopis má více stran, větší fotografie, kvalitnější papír a lepenou vazbu. Nejzásadnější změnou je dělení článků do několika kategorií. Celkově je časopis mnohem přehlednější,“ vyjmenovává dále Libor Hinčica. Mimoto jsou novinkou QR kódy v časopise, přes něž bude možné stahovat například vybrané aplikace, nebo sledovat videa na zvláštním kanále youtube. Vybrané články by se měly rovněž se zpožděním jednoho čísla objevovat na webových stránkách časopisu.
*) Atelier Patrika Kotase navrhl například design trolejbusů a autobusů Škoda 21 Tr/Ab, tramvají RT6N1, Škoda 15 T ForCity, metra M1 atp. Z jeho stavební činnosti je to například stanice pražského metra Rajská zahrada nebo Střížkov, terminál v Mariánských Lázních, železniční trať Nové spojení v Praze, zastávky na tramvajové trati na Barrandov, terminál MHD Fügnerova v Liberci či terminál a přednádražní prostor v Hradci Králové.
Zdroj:
ČESKOSLOVENSKÝ DOPRAVÁK:

OBSAH čísla 1/2014:

Časopis Československý Dopravák v roce 2014. První číslo s novou grafikou
Časopis Československý Dopravák v roce 2014. První číslo s novou grafikou
Ukázka grafiky vnitřku časopisu