Dopravák 2/2014: Z jednání valné hromady ADSSF v Luhačovicích
© Jarmila Chromá

LUHAČOVICE (Ch) – V luhačovickém hotelu Pohoda proběhla ve dnech 18. a 19. února 2014 řádná valná hromada Asociace dopravních, spedičních a servisních firem Čech, Moravy a Slezska. Prvního letošního zasedání ADSSF, které bylo věnováno především aktuální problematice podnikání v oboru silniční dopravy, byli přítomni výkonný ředitel Svazu dopravy Petr Kašík a František Neterda z partnerské středočeské asociace (ADSSS).

Jednání valné hromady zahájil a řídil prezident ADSSF Jaroslav Hanák. Ve svém úvodním slově okomentoval ekonomický a politický vývoj v České republice, včetně složení nové vlády a jejího programového prohlášení. V této souvislosti ocenil jmenování Antonína Prachaře, odborníka a úspěšného podnikatele, na post ministra dopravy. Podrobné informace podal dále o průběhu jednání vedení Svazu průmyslu a dopravy s představiteli politických stran, o zasedání tripartity, práci poradců prezidenta republiky Miloše Zemana a v neposlední řadě o projektech týkajících se zaměstnanosti, duálního vzdělávání a sociální legislativy. Jak Jaroslav Hanák zvláště zdůraznil, pro podnikatelskou sféru, a to i z odvětví dopravy, je nejdůležitější prioritou zpracování kvalitní strategie konkureceschopnosti České republiky a stabilizace státní správy.

Následující body programu se již týkaly konkrétní dopravní problematiky. V rámci tématu „Dopravní obslužnost“ byla pozornost věnována především strategii, rozsahu a finanancování veřejné dopravy v letošním roce. Jak zaznělo ve vyjádřeních zástupců autobusových společností z řad členů ADSSF, situace v jednotlivých krajích je rozdílná – některé počítají s mírným navýšením cen za výkony v závazku veřejné služby, jiné se naopak snaží seškrtat své rozpočty v oblasti dopravy co nejníže. Problémem pro autobusové dopravce je také rušení či odkládání výběrových řízení, stejně jako nekompetenčnost některých koordinátorů veřejné dopravy. Pozitivním schválení jedné miliardy korun z evropského Fondu soudržnosti na pořízení tak zvaně „zelených“ autobusů. Ministerstvo životního prostředí již prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR vyhlásilo další výzvu k podávání žádostí o poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí. Tato výzva je určena pro projekty zaměřené na snížení imisní zátěže omezením emisí z veřejné dopravy, tzv. alternativní dopravu – konkrétně se týká nákupu autobusů městské hromadné dopravy s pohonem CNG a výstavby plnících stanic CNG. Evropské peníze však dostanou pouze projekty realizované na území Moravskoslezského kraje, Ústeckého kraje a Aglomerace Brno, tedy v oblastech s nejvíce znečištěným ovzduším. Předpokládá se, že díky této evropské dotaci bude možné pořídit zhruba 154 autobusů MHD s pohonem na stlačený zemní plyn a cca deset plnících stanic CNG. Termín pro podání žádostí o podporu končí 31. března 2014. Současně pokračují přípravy dalšího Operačního programu v rámci evropských fondů na období do roku 2020, který už nebude limitován regionem, ale bude otevřen všem.

V projednávaném bodu „Nákladní doprava“ zazněly informace o zpracování novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, úpravě bodového systému, novém typu digitálních tachografů (od roku 2018 povinných u všech vozidel, nově uváděných do provozu), další strategii mýtného systému v ČR a o některých dalších legislativních a technických záležitostech.

V závěru valné hromady byl schválen rozpočet ADSSF na rok 2014 a oznámeny změny v její členské základně. Členy asociace přestávají být společnosti ČSAD Karviná a ČSAD Frýdek-Místek (dopravní skupinu 3CSAD tak bude dále v ADSSF reprezentovat jen ČSAD Havířov) a dále DPÚK. Projednán a schválen byl rovněž rozpočet Dopraváku. Druhá část pracovního zasedání byla věnována prezentaci společnosti DAF Trucks CZ, s.r.o.
Jarmila Chromá, Dopravák 2/2014

Dopravák 2/2014: Z jednání valné hromady ADSSF v Luhačovicích
Jubilanti na VH ADSSF s prezidentem Jaroslavem Hanákem (uprostřed). Na snímku zprava: Antonín Grund, dopravní ředitel Tourbus Brno, František Mazal, ředitel SOŠ a SOU automobilní Kyjov, František Luža, ředitel ČSAD Hodonín a Lubomír Cabadaj, ředitel osobní dopravy TQM holding Opava © Jarmila Chromá