Obecné informace o dopravním chování * Celková spokojenost a spokojenost s jednotlivými aspekty cestování * Další otázky a odpovědi
Reklama
Obecné informace o dopravním chování * Celková spokojenost a spokojenost s jednotlivými aspekty cestování * Další otázky a odpovědi
Organizace ROPID ve spolupráci se společností CZECH Consult provedla na podzim 2013 pravidelný anketní průzkum názorů cestujících a jejich spokojenosti s Pražskou integrovanou dopravou. „Osloveno bylo celkem 1400 respondentů. Anketní průzkum se provádí každé dva roky a je pro nás cenným zdrojem informací o vývoji vnímání systému PID jeho cestujícími v průběhu času,“ uvádí Petr Ježdík, vedoucí odboru kvality služby.
Obecné informace o dopravním chování
  • průměrná doba cesty do práce nebo do školy: 35 minut (v roce 2011: 33 minut)
  • průměrný počet přestupů během typické cesty do práce nebo do školy: 1,47 (v roce 2011: 1,26)
  • průměrný počet jízd v pracovním dni: 4,45; průměrný počet jízd o víkendu: 2,84
  • podíl jednotlivých a předplatních jízdenek: 76 % dotázaných cestujících používá předplatní jízdenky, 17 % jednotlivé jízdenky a 7 % se přepravuje bezplatně

V porovnání se stavem před dvěma roky cestuje stejně často 69 % respondentů, méně často 15 % a častěji 16 %
Celková spokojenost a spokojenost s jednotlivými aspekty cestování
Celková spokojenost s fungováním systému PID je 87 %, čili stejný výsledek jako při totožné anketě v roce 2011. Pouze 13 % respondentů uvedlo, že je spíše nespokojeno, nespokojeno nebo dokonce velmi nespokojeno.

Při dotazech na jednotlivé aspekty cestování (známkování od 1 do 5 jako ve škole) panuje největší spokojenost s dostupností jízdenek (průměrná známka 1,8), technickým stavem vozidel, informovaností i s návaznostmi (u všech průměrná známka 2,0). Naopak nejméně spokojeni jsou cestující s cenovou úrovní jízdného (průměrná známka 2,7) nebo s ochranou před trestnou činností a vandalismem (rovněž 2,7). Oproti minulému průzkumu nedošlo k výraznějším změnám ve vnímání spokojenosti (největší nárůst je u preference MHD před osobními automobily).

V otázce důležitosti jednotlivých aspektů jsou na předních příčkách umístěny přesnost provozu (92 %), kapacita spojů (90 %), cenová úroveň jízdného (90 %) a návaznosti mezi spoji (90 %). K největšímu poklesu důležitosti došlo u bezbariérové přístupnosti a čistoty vozidel. Tyto výsledky jsou směrodatné pro porovnávání jednotlivých dopravců podle dílčích standardů kvality z hlediska vnímání důležitosti cestujícími.
Další otázky a odpovědi
  • preference přímých spojů vs. přestupů: 70 % respondentů dává přednost rychlejšímu spojení s přestupy před přímým spojením bez přestupů (v roce 2011 to bylo 67 %)
  • 54 % respondentů podporuje další rozšiřování PID do regionu, 9 % ne
  • pouze 12 % cestujících ví, co znamená pojem metrobus (zde se nabízí prostor pro větší propagaci tohoto druhu dopravy)
  • nejčastější zdroj informací o dopravě je internet (60 %), dále zastávky (32 %)
  • 59 % cestující považuje současný tarifní systém za srozumitelný, pro 29 % je však cestování za Prahu složitější

Respondenti také uváděli některé konkrétní připomínky, nejvíce se jich týkalo příliš dlouhých intervalů, bezbariérové přístupnosti a cenové úrovně jízdného. .„Všechny poznatky od cestující jsou cenným zdrojem pro naši další práci. Zejména důležitost jednotlivých kvalitativních aspektů bude vodítkem při nastavování společných standardů veřejné dopravy ve vznikajícím jednotném systému integrované dopravy v Praze a Středočeském kraji,“ uzavírá Pavel Procházka, pověřený řízením ROPID.

TZ ROPID

ROPID: Anketní průzkum názorů cestujících PID 2013
Z propagační akce v Poděbradech