Jaký byl třetí ročník veletrhu Czechbus?
Veletrh berou ze za svůj zástupci příslušných institucí - vlevo zástupce Svazu průmyslu a dopravy prezident Jaroslav Hanák, vpravo zástupce Ministerstva průmyslu a obchodu náměstek Bedřich Danda, uprostřed Jan Novotný z Incheby Praha.

Především prokázal životaschopnost každoroční autobusové výstavy v České republice.
Především prokázal životaschopnost každoroční autobusové výstavy v České republice.
Když na přelomu roku 2012/2013 hlavní manager Jan Novotný oficiálně vyhlásil konání třetího ročníku veletrhu Czechbus (opět s ročním intervalem) v roce, kdy se projektem Eurotrans chtěl vrátit veletrh užitkových vozidel Autotec v rámci BVV, byla to docela zajímavá partie pokeru. Pro BUSportál to bylo snadné rozhodování - s Czechbusem jsme navázali těsnou a účinnou spolupráci, která se zejména při druhém ročníku velice osvědčila. Dobré nápady, kontakty a lobbing jsou bezesporu přínosné, ale na straně veletrhu musí být management, který toto akceptuje a někdy i pracně realizuje. Za to lze Czechbus opravdu pochválit. Eurotrans/Autotec hodnotit v podstatě nelze, snad jen, že první ročník, který se logem opět distancoval od autobusů, změnil během roku termín (připojil se k MSV). Jediný autobus (pravděpodobně) pak se prezentoval v ulicích Brna, kdy si DPB zapůjčil vídeňský elektrobus Siemens-Rampini. Jako bienále má pak v roce 2014 Eurotrans/Autotec pauzu.

Na velkých veletrzích jako je Busworld či IAA jsou v centru pozornosti premiéry, často světové. Českých premiér měl Czechbus poměrně dost, světovou byl elektrobus Perun (Škoda-Solaris). Na Czechbusu však až tak o statistiku premiér nejde. Vystavovatelé chtějí představit českému trhu především to, co zde má perspektivu realizace. Také si chtějí upevnit pozici v místním prostředí, na což na obřích veletrzích čas ani atmosféra není. Proto je zde sevřený rozsah a regionální punc českého veletrhu vlastně výhodou.

Naprosto klíčovým faktorem pro úspěch takové akce je doprovodný program. Jen kvalitní program dostane na veletrh tu správnou klientelu. I když počet návštěvníků se oproti roku 2012 zvedl o 10 %, sebevětší počty ovlivněné i statistikou návštěv rodičů s dětmi v sobotu neznamenají obchodně nic, pokud to nejsou návštevníci z oboru. Díky doprovodným programům včetně posilující složky servisní tématiky se toto daří.

V čem má veletrh ještě velké rezervy, je segment autokarů. To však není vůbec jednoduché - jakkoli jsou si autobus a autokar na první pohled podobné, jedná se o úplně jiný byznys a jinou klientelu. Samozřejmě jsou dopravci, kteří provozují od městské přes linkovou dopravu po zájezdovou, ale segment je značně rozdělen na dopravce vyhraněně městské (dopravní podniky), linkové (bývalá ČSAD a společnosti podobného typu) a zájezdové či s dálkovými linkami. Styčné body tu jsou, ale není jich až tak mnoho. Takže pokud se podaří dostat na veletrh nějak i téma cestovatelské, pak by se mohly objevit i další autokary, které se zatím, ovšem čím dál méně, prezentují na veletrzích cestovního ruchu.

Samozřejmě nelze vynechat areál Výstaviště. Jakkoli management Incheby/Czechbusu lze chválit za organizaci, stav Výstaviště je léta neměnný. Navíc hala - stan shořelé levé křídlo plnohodnotně nenahradí. Lze jen doufat, že se dočkáme nějaké obnovy, poloha v centru Prahy má něco do sebe a jistě je tu nesporný "genius loci". Určitě by zlepšení prospělo i Czechbusu, který má velké možnosti expanze třeba právě v segmentu autokarů či subdodavatelů.
Jan Novotný k letošnímu průběhu BUSportálu sdělil:
"Z letošního Czechbusu mám dobrý pocit. Ten vychází z poměrně pozitivních hodnocení vystavovatelů i návštěvníků. Přišly se podívat skoro 4 tisícovky lidí, ovšem podstatnější je, že většinou šlo o odborníky, a to nejen z Česka, ale vysoké zastoupení měli Slováci, ovšem také hosté z Maďarska, Polska, Německa a Rakouska. Svoji účast v příštím roce potvrdily např. Iveco Bus , Yutong, obě polské firmy Solaris a Ster a další. Víme samozřejmě, že vše není stoprocentní, ale získali jsme řadu inspirací pro rok příští. Jednou z myšlenek, o níž vážně uvažujeme a oslovujeme s touto otázkou hlavní vystavovatele, je úprava otevírací doby veletrhu - přechod na 3 pracovní dny s tím, že první hodiny prvního dne budou výhradně novinářské. Začínají se "rodit" i doprovodné programy, pravděpodobně jedním z témat bude opětovně elektromobilita v hromadné dopravě, tentokrát ovšem s poněkud jiným úhlem pohledu než v roce minulém. "

BUSportál si dvoudenní přítomnost na Czechbusu opravdu užil, koneckonců je to tradiční setkání s přáteli z oboru. Nebylo možné opět být všude, i když je to svým způsobem milé "být na roztrhání". Informace přineseme i z některých akcí, které jsme nestihli osobně. Jak je patrné i v přehledu materiálů, denně přidáváme informace a fotografie a není to lehké rozhodování, čemu dát přednost.

Na viděnou na stranách BUSportálu a osobně v roce 2014 v Praze na 4. ročníku veletrhu Czechbus.
Dagmar Braunová
BUSportál a CZECHBUS 2013: Přehled odkazů

Jaký byl třetí ročník veletrhu Czechbus?
Pro ty, kteří u toho nebyli, celá řeč: "Autobusy mám ráda. Takže čím víc, tím líp." Foto (jised)
Jaký byl třetí ročník veletrhu Czechbus?
Zájem ze strany veřejnosti v sobotu tu je, vystavovatelé by zřejmě uvítali profesionální průběh veletrhu. Foto Incheba Praha