DPMB opět vyzkouší elektrobusy: AMZ, SKD  Stratos a Siemens/Rampini
Shora: AMZ na testech v Ostravě 2013 © Československý Dopravák, SKD Stratos na Czech Raildays 2013 © Stanislav Trunečka a Siemens/Rampini na UITP Ženeva 2013 © BUSportál

O prázdninách a v říjnu budou v Brně vozidla postupně nasazena na pravidelné linky mimo jízdní řád.
Reklama
O prázdninách a v říjnu budou v Brně vozidla postupně nasazena na pravidelné linky mimo jízdní řád.
Testování elektrobusů v brněnské MHD není nic nového. Elektrobus značky SOR, který se v Brně objevil před dvěma lety, budou letos následovat další tři vozidla na elektrický pohon:
  • polský AMZ (16. – 22. července)
  • český SKD STRATOS (1. – 19. srpna)
  • německo-italský SIEMENS-RAMPINI (7. – 11. října)

Elektrobus AMZ City Smile CS10E s kapacitou 58 osob (z toho 24 sedících) byl poprvé představen loni na podzim v Hanoveru Předpokládáme, že se jedná o vůz, který je v těchto dnech v testovacím provozu u ostravského dopravního podniku.

Tuzemským původem se může pyšnit druhý v pořadí, elektrobus Stratos LE 30 E. Jeho kapacita však čítá pouhých 29 osob, a proto bude jezdit na méně vytížených linkách. Jedná se o novinku představenou poprvé loni v rámci Czech Raildays 2012 a jeho využití je nyní prověřováno v ulicích Havířova.

Poslední uvedený elektrobus, který zapůjčí vídeňský dopravní podnik, bude v Brně jezdit od 7. do 11. října. Ten měl svou výstavní premiéru až po provozování v ulicích Vídně letos na UITP Ženeva 2013. „Elektrobus SIEMENS-RAMPINI je výjimečný tím, že během své služby se na různých místech dobíjí z trolejového vedení trolejbusů nebo tramvají, a tím částečně využívá i energii, kterou trolejbusy nebo tramvaje vyrábí jízdou z kopce a vrací zpět do trolejového vedení. Dnes se tato energie, pokud ji nespotřebuje jiné vozidlo jedoucí ve stejném úseku tratě, maří v brzdových odpornících vozidla,“ vysvětlil provozní ředitel DPMB Jiří Valníček Tento typ elektrobusu díky rychlému a lehce přístupnému dobíjení nemusí mít tak velké baterie, které pak omezují obsaditelnost vozidla, a je možno v něm v zimě elektřinou zatopit a v létě klimatizací vychladit prostor pro cestující. Brno, díky své husté síti trolejového vedení, je pro tento typ elektrobusu velmi vhodné. Termín zkoušení tohoto vozidla byl zvolen s ohledem na konání tradičního Mezinárodního strojírenského veletrhu, jehož součástí bude veletrh Eurotrans věnovaný dopravní technice. Elektrobus se představí jako „živý exponát“.

Zkoušení elektrobusů je zároveň součástí projektu EU Civitas Plus II, kterého se DPMB společně se Statutárním městem Brnem účastní. Jednou z priorit tohoto projektu je rozvoj elektromobility ve městech jako ekologicky čisté dopravy.
Jan Havíř

DPMB opět vyzkouší elektrobusy: AMZ, SKD  Stratos a Siemens/Rampini
Elektrobus SOR - testování v Brně © Jan Havíř