BUSportál a CZECHBUS 2012: Česká premiéra 'kombi' autobusu Neoplan Jetliner
© BUSportál

a městský autobus MAN Lion´s City z dodávky pro skupinu ICOM transport do Třebíče.
a městský autobus MAN Lion´s City z dodávky pro skupinu ICOM transport do Třebíče.
Neoplanu Jetliner jsme se obrazem věnovali především při jeho světové premiéře IAA Hannover XV.: Neoplan Jetliner (světová premiéra), Cityliner a Skyliner. Tam jsme slíbili podrobnější informace k Jetlineru při příležitosti jeho české premiéry:

Také NEOPLAN s novým Jetlinerem převádí koncept "kombi" do světa autobusů: elegantní autobus je možné nasadit efektivně a mnohostranně ve všední dny, po večerech i o víkendech – s atributy zájezdového autobusu. Jako kombinovaný autobus plní nároky od zájezdových až po linkové autobusy. Nabízí komfort zájezdového autobusu s velikými zavazadlovými prostorami, jízdní vlastnosti značky a kvalitní materiály pro vnitřní prostor. Výška podlahy 1 070 mm tvoří základ pro univerzální použití autobusu. Nabízí plnou flexibilitu při volbě sedadel a pro linkový provoz způsobilou výšku nástupu. Rozsáhlá je bezpečnostní výbava.

Název Jetliner odkazuje na již téměř 40letou tradici NEOPLAN. Nově představená generace "linerů" ztělesňuje myšlenku kompaktního kombinovaného autobusu s aerodynamickým designem „Sharp Cut“. To vše nový Jetliner kombinuje s kompaktními vnějšími rozměry, s výškou vozidla 3,40 m a s průměrem otáčení 21 m u 12metrové varianty. Z charakteristických designových prvků uveďme např. světlomety pro denní svícení, zadní světla charakteristického trojúhelníkového tvaru a tmavé okenní plochy výrazně kontrastující se zbytkem vozidla. Tmavé plochy jako celek vytvářejí vysoký kontrast k charakteristickým prvkům designu jako jsou dopředu skloněné B-sloupky přecházející do zúžených krytů klimatizačního zařízení či chromové ozdobné prvky. Čelo vozidla Jetliner je charakteristické svým až do střechy protaženým čelním sklem, které vytváří typický vzhled kabiny NEOPLAN. Zadní okno lichoběžníkového tvaru s chromovanou lištou na spodním okraji je charakteristickým prvkem v rámci řady autobusů NEOPLAN. Volitelná kamera pro couvání je integrována v chromové liště. Obrys motorového víka přebírá kontury zadního okna.

Pro interiér jsou charakteristické velké plochy oken spolu s výškou ke stání ve středové uličce 2 m. Jetlinery jsou kompletovány v závodě v Plavně, kde je nabízen velký výběr sedadel a materiálů. Klimatizační zařízení 33 kW je dodávané v Jetlineru sériově. Cestující si mohou pomocí pro NEOPLAN charakteristických trysek ve tvaru válce "klima" nastavit. Pro osvětlení míst cestujících se v servisních sadách nacházejí integrované bílé LED lampičky. 55litrová chladnička vestavěná do přístrojové desky je v Jetlineru součástí sériové výbavy.

Jetliner nabízí tato základní provedení: obratná 12metrová verze poskytuje až 53 míst k sezení a 6,7 m3 prostoru pro zavazadla, 13metrová verze Jetliner C nabízí až 57 sedadel a 8 m3 prostoru pro zavazadla. Obě verze jsou dvounápravové s přípustnou celkovou hmotností 18 tun a je možné je vybavit jednoduchými či vzadu dvojitými širokými dveřmi. Zadní dveře jsou instalované přímo před zadní nápravou, cesta pro pasažéry ze zadní části vozidla ke dveřím je kratší. Pozornost jednoduchému nástupu a výstupu NEOPLAN věnuje i u předních dveří. Jako alternativa k sériovému sedadlu průvodce je volitelné provedení s širším průchodem. Je možné Jetliner vybavit toaletou a palubní kuchyňkou. Vnitřní sedadla lze bočně vysunout směrem do středové uličky. Tažné zařízení nebo držáky na skibox rozšiřují možnosti využití autobusu.

Pro využití v denním linkovém provozu může být Jetliner vybaven příslušnými sedadly, madly a přídržnými tyčemi s tlačítky pro požadavek zastavení. Dělící stěny u nástupu a za místem řidiče zajistí bezpečnost. Počítáno je s informačními panely a odbavením. Při volbě širokých zadních dveří je možné autobus vybavit výsuvným zdvihacím zařízením pro invalidní vozíky.

Hnací řetězec Jetlineru může být konfigurován ze dvou výkonnostních stupňů 10,5litrového vznětového motoru MAN Common-Rail D20, tří stálých převodů nápravy a tří verzí převodovky v závislosti na uvažovaném využívání Jetlineru. Motor D20 (MAN) nabízí dva stupně výkonu: 264 kW (360 k) a točící moment 1 800 Nm nebo 294 kW (400 k) a točící moment 1 900 Nm. Jetliner se v roce 2012 představuje s Euro 5 a EEV technologií, kde motory dosahují emisní normy bez aditiv. Technologie pro Euro 6 je již dostupná a Jetliner je na ni připraven.

Pro Jetliner je možné objednat tři varianty převodovky: 6stupňovou mechanickou převodovku, 6stupňovou automatickou převodovku s měničem EcoLife a 12rychlostní převodovku MAN TipMatic® Coach.

Na místě řidiče Jetliner nabízí řidiči komfortní, ze špičkových modelů NEOPLAN známý panel přístrojů. se sériovým multifunkčním volantem. Multimediální centrum TopLine poskytuje integrovanou funkci navigace, přístroj TopLine je současně optimálně umístěným monitorem pro data z kamery pro couvání či kamery nad druhými dveřmi (prvky výbavy na přání). Klimatizace místa řidiče je individuálně nastavitelná nezávisle na prostoru pro cestující.

Nový Jetliner poskytuje sadu jízdních asistenčních systémů již v sériové výbavě: elektronický brzdný systém EBS s antiblokovacím systémem (ABS), brzdovým asistentem (BA) a systémem BrakeMatic®, Systém regulace prokluzu (ASR) a elektronický stabilizační program (ESP) s integrovanou funkcí prevence proti převrácení, omezovač rychlosti Maximum Speed Control (MSC), systém kontroly tlaku v pneumatikách (TPM = Tyre Pressure Monitoring) a systém hlášení požáru. Denní světla LED a odbočovací světla patří do sériové výbavy. NEOPLAN Jetliner je vybavený na všech sedadlech dvoubodovými bezpečnostními pásy, na exponovaných místech cestující chrání pásy tříbodové.

Flexibilní je nabídka prodloužených záruk a servisních smluv.
Širokou řadu městských nízkopodlažních autobusů MAN Lion´s City na veletrhu CZECHBUS 2012 reprezentoval zákaznický vůz – celkově sedmý městský autobus MAN Lion´s City dodávaný skupině ICOM transport. Ve všech případech se jedná o sólové provedení Lion´s City o délce 11,98 m s vertikálně uloženým motorem, vybavené mimo jiné klimatizací pro cestující. Vozidlo je určeno pro TRADO MAD v Třebíči. Skupina ICOM transport je známá svými sympatiemi k vozidlům Mercedes-Benz, výjimky jsme v toku času zaznamenali právě už v Třebíči, kde byly pro městskou dopravu TRADO MAD zakoupeny plynové autobusy místního výrobce TEDOM (TEDOM ukončil výrobu autobusů v loňském roce) viz Tři nízkopodlažní CNG autobusy TEDOM pro TRADO MAD - ICOM transport nebo také autobusy Irisbus Crossway LE pro ČSAD Benešov a ČSAD Slaný. MAN Lion´s City je tedy další diverzifikací ve vozovém parku skupiny. K novým vozům MAN Lion´s City obecně se vrátíme v budoucnosti.

BUSportál s využitím TZ MAN Truck & Bus CR

BUSportál a CZECHBUS 2012: Česká premiéra 'kombi' autobusu Neoplan Jetliner
© BUSportál
BUSportál a CZECHBUS 2012: Česká premiéra 'kombi' autobusu Neoplan Jetliner
© BUSportál
BUSportál a CZECHBUS 2012: Česká premiéra 'kombi' autobusu Neoplan Jetliner
© BUSportál
BUSportál a CZECHBUS 2012: Česká premiéra 'kombi' autobusu Neoplan Jetliner
BUSportál a CZECHBUS 2012: Česká premiéra 'kombi' autobusu Neoplan Jetliner
BUSportál a CZECHBUS 2012: Česká premiéra 'kombi' autobusu Neoplan Jetliner
Záběry z jednoho z prvních vozů pro TTRAD MAD před necelým rokem
BUSportál a CZECHBUS 2012: Česká premiéra 'kombi' autobusu Neoplan Jetliner