ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa

Aktualizováno informacemi dopravce ČSAD autobusy Plzeň. Fotografie Zdeňka Kresy z prvního dne provozu.
Reklama
Aktualizováno informacemi dopravce ČSAD autobusy Plzeň. Fotografie Zdeňka Kresy z prvního dne provozu.
Od neděle 2. září dochází v rámci celostátní změn k úpravě jízdního řádu na lince č. 440055 Plzeň-Vejprnice-Tlučná. Společnost ČSAD autobusy Plzeň a.s. pokračuje v nastaveném trendu a ve spolupráci s obcemi Vejprnice Tlučná přináší řadu vylepšení. Kromě výrazného posílení dopravy cestující ocení i novinku ve vozovém parku. Linka je zajímavá tím, že nebyla zařazena do IDP a byl zde vyhlášen tarif dle požadavků obou obcí. Příměstský charakter linky je zvýrazněn i číslem 55 (konečné dvojčíslí čísla linky).

Dopravce ČSAD autobusy Plzeň a.s. nasazuje od 29. srpna na lince č. 55 nový typ městského kloubového autobusu SOR NBG 18 s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Stoprocentně nízkopodlažní vozidlo zapůjčil výrobce na měsíční testování. Po vyhodnocení zkušebního provozu se dopravce bude rozhodovat, zda-li obnova vozového parku bude v budoucnu realizována i tímto typem vozidla.

Zkoušený autobus SOR NBG 18 je dlouhý téměř 19 metrů, poskytuje prostor pro 140 cestujících, z nichž 45 může sedět. Samozřejmostí je nízkopodlažní provedení vozidla výrazně usnadňující nástup osob se sníženou pohyblivostí a vozíčkářům. Zajímavostí autobusu je kamerový systém pro řidiče usnadňující couvání. Vozidlo pohání šestiválcový motor IVECO o objemu necelých osmi litrů a výkonu 213 kW. Pohonné médium stlačený zemní plyn CNG (Compressed Natural Gas), je uložen v mnohonásobně jištěných zásobnících na střeše vozu.

Společnost ČSAD autobusy Plzeň a.s. vlastní již pět nízkopodlažních vozů SOR CN 12 EKOBUS na pohon CNG. Využívá je na linkách v okolí Plzně a jeden z nich zajišťuje provoz MHD ve Stříbře. V roce 2010 byl jeden z vozů taktéž úspěšně provozován na turistické lince na Šumavě ze Špičáckého sedla na Černé jezero. Většímu rozvoji silničních vozidel poháněných zemním plynem na Plzeňsku zatím brání nedostatečné možnosti tankování tohoto paliva.

Z TZ ČSAD autobusy Plzeň a.s.
BUSportál: Po delší době se objevuje další autobus na stlačený zemní plyn na Plzeňsku. Rozšíření flotily ČSAD autobusy Plzeň o další autobusy na CNG je závislé na kapacitě plnicího zařízení. Jedna z nejstarších plnicích CNG stanic v areálu RWE v Plzni-Doudlevcích velký rozvoj plynofikace nejen autobusové, ale ani automobilové dopravy na CNG v regionu momentálně neumožňuje. Věříme, že se hledá jiné řešení už proto, že Plzeň je vhodnou lokalitou i pro tankování vozidel na CNG přijíždějících po D5 od hranic.
ČSAD autobusy Plzeň od 1.4. 2012 zajistí dopravu z Plzně do Vejprnic a Tlučné

ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa
ČSAD autobusy Plzeň testuje  kloubový autobus SOR na CNG na lince 55
© Zdeněk Kresa