Vodíkové autobusy v Ústí nad Labem realitou (?)
Prvním projektem vodíkového autobusu byl TriHyBus a vodíková plnící stanice v Neratovicích.

Město s chemičkou SPOLCHEMIE podepsaly memorandum o spolupráci na projektu vodíkových autobusů. Odpadní vodík z výroby má sloužit jako pohon autobusů MHD.
Město s chemičkou SPOLCHEMIE podepsaly memorandum o spolupráci na projektu vodíkových autobusů. Odpadní vodík z výroby má sloužit jako pohon autobusů MHD.
Statutární město Ústí nad Labem učinilo první kroky k zavedení autobusů na vodík. S místní chemičkou SPOLCHEMIE - Spolek pro chemickou a hutní výrobu - se dohodlo na dodávkách vodíku za příznivé ceny a pomoci při vybudování plnící stanice. Potřebný plyn je odpadním produktem elektrolýzy v chemičce.

"Město se ujme role koordinátora a organizátora projektu a zároveň vznikne zvláštní pracovní skupina. Ta bude řešit proveditelnost a konkrétní kroky, které jsou ke spuštění projektu nutné. SPOLCHEMIE je nedílnou součástí našeho města a významný evropský výrobce v chemickém průmyslu, který využívá nejnovější technologie. Spolupráce města a chemičky je pro město velmi důležitá," řekl primátor města Ústí nad Labem Petr Nedvědický

Město vychází se Strategie udržitelné mobility, kterou si nechalo zpracovat. Jejím doporučením je zavádění ekologické dopravy. Vzhledem k velmi vysokému potenciálu právě vodíkové technologie. Zdejší chemické závody produkují při výrobě vodík a ve městě je k dispozici velké množství jeho zásob, které by měly postačovat až pro několik desítek autobusů.  Další příznivým předpokladem je Univerzita J. E. Purkyně, která by se mohla v příštích letech stát centrem výzkumu vodíkových technologií. V případě  přechodu na vodíkové  palivo je nutné v první fázi zajistit výstavbu vodíkové plnící stanice a její efektivní zásobování vodíkem. V druhé fázi je potřeba zajistit nákupy vozidel společně s dobudováním infrastruktury spojené s provozem těchto vozidel, odstavných ploch atd.

Podle primátora města by páteřní linky MHD měly v budoucnu tvořit trolejbusy doplněné autobusy na vodík. Ty by někde mohly elektrickou trakci i nahradit. Znamená to během příštích dvou let například podat žádost o stomilionovou dotaci na pět vodíkových autobusů nebo postavit plnicí stanici na vodík. Stát by měla v centru na hranici městského pozemku a Spolchemie. O dotaci město plánuje požádat v rámci programu ITI, ze kterého už v minulosti získalo příspěvky na nákup nových trolejbusů a autobusů na CNG. "Vodík je moderní technologie budoucnosti, proto se chceme tímto směrem ubírat," řekl náměstek primátora Pavel Tošovský, který má rozvojové projekty v kompetenci, s tím, že radní města už předběžně hovořili s možnými dodavateli busů na vodík.

"Jsme rádi, že dohoda není jen o obecných frázích, ale startuje konkrétní projekty, které mohou našemu městu v mnoha ohledech pomoci. Takovým příkladem je start projektu na možné využití ekologického vodíku z naší vlastní produkce. Ten by mohl sloužit pro čistý pohon městské dopravy či veřejně prospěšných vozidel a zlepšit tak kvalitu ovzduší ve městě," řekl k memorandu Daniel Tamchyna, generální ředitel SPOLCHEMIE.

Vodíkové autobusy jsou výrazně dražší než klasické dopravní prostředky. Podle odhadů zpracovatelů Strategie je nutné počítat s 650 tisíci eur na pořízení jednoho 12metrového autobusu. Naopak úspora paliva by měla činit cca 26% oproti dieselovým autobusům. Plnící stanice by měla vyjít na ca 3,5 mil. eur.

Dohledem nad vybudováním vodíkové infrastruktury město pověřilo Dopravní podnik města Ústí nad Labem. Ten se již nyní aktivně účastní na jednáních „Projektu čisté mobility v Ústeckém kraji". 

Město Ústí nad Labem, Ústecký deník



Vodíkové autobusy v Ústí nad Labem realitou (?)
Na UITP Summitu ve Stockholmu před dvěma týdny představil Solaris Urbino 12 na vodík. Má už i první objednávku na 12 vozidel z italského Bolzana.