U plnicích stanic na CNG je nejvyšší čas  k posílení integrace do sítě běžných
© BUSportál

stanic na kapalné pohonné hmoty. Ze 4. ročníku mezinárodní konference Perspektivy rozvoje a využití CNG v dopravě
stanic na kapalné pohonné hmoty. Ze 4. ročníku mezinárodní konference Perspektivy rozvoje a využití CNG v dopravě
Redakce BUSportálu si z dvoudenní konference 9. a 10.2.2011 vybrala blok přednášek na téma "Zkušenosti výrobců a provozovatelů NGV technologií" už proto, že jedním z prezentujících byl Pavel Pachovský, od poloviny ledna předseda představenstva IVECO CR. Ten představil portfolio CNG vozů, které nadále vychází z typu Citelis. Ke kloubovému a standardnímu vozu přibyl kratší 10.5 m dlouhý vůz, který je v současnosti také testován u českých dopravců. Vozidlo mj. také zajišťovalo dopravu účastníků konference během večera prvního dne konference. Crosway LE nadále v nabídce Irisbusu není, a nabízí se otázka, zda hlavní vlna poptávky po tomto vozu s CNG pohonem už neminula. Pavel Pachovský představil především plynový motor Iveco Cursor se špičkovými emisními parametry. (BUSportál: O kvalitách CNG motorů Iveco svědčí i to, že také SOR osazuje plynové autobusy motory Iveco místo dříve využívaných Cumminsů). Jako zajímavost bylo uvedeno, že např. ve francouzském Lille se do Citelisů na CNG přidává 10 % bioplynu.

Miroslav Stříbrský ze společnosti UNICODE Systems nahlas vyslovil to, co uživatel automobilu na CNG, který se pohybuje po síti dálnic a rychlostních silnic jasně pociťuje už dávno. Nic proti využití "firemních" plniček s veřejným přístupem, pokud by byly umístěny při hlavních tazích a ne v centrech velkých měst v objektech s různým typem přístupu a měly alespoň základní uživatelskou vlídnost. Společnost UNICODE jako dodavatel platebních systémů u čerpacích stanic na kapalná paliva vidí řešení v pokrytí dodávek zemního plynu řidičům zaintegrováním plnicích systémů CNG plně do sítě stávajících stanic. S tím nelze než souhlasit a pokud se ukáže kuloární informace správná, konečně bychom se mohli dočkat strategického plnicího bodu CNG na 90. km D1 už letos. Necháme se překvapit.

Firemní vlídnou plničkou u hlavního tahu je stanice pekárenské společnosti NOPEK. Zástupce společnosti s projektem seznámil i účastníky konference a subjektům s podobným rozsahem a využitím autoparku pohon doporučil. Uživatele CNG a nejen je upozorňujeme na možnost si při tankování nebo i bez něj v Hrušové u Vysokého Mýta nakoupit pečivo v podnikové prodejně.

Blok přednášek zakončila prezentace osvědčeného dodavatele plnicích stanic (také stanice NOPEK), společnosti Bonett. Václav Holovčák upozornil mj. na nové plničky v Liberci a na Kladně. Společnost má v plánu letos uvést do provozu okolo desítky stanic.

Posledním příspěvkem už mimo tento blok byl věnován biometanu a jeho specifikům.

Během konference pozval Claudio Gabriel Kohan z NGV communications group k mezinárodním akcím této organizace. Pokud jsme správně pochopili, bude se jedna z mezinárodních akcí v roce 2012 konat v Praze.
Dagmar Braunová

U plnicích stanic na CNG je nejvyšší čas  k posílení integrace do sítě běžných
© BUSportál
U plnicích stanic na CNG je nejvyšší čas  k posílení integrace do sítě běžných
© BUSportál
U plnicích stanic na CNG je nejvyšší čas  k posílení integrace do sítě běžných
© BUSportál
U plnicích stanic na CNG je nejvyšší čas  k posílení integrace do sítě běžných
© BUSportál
U plnicích stanic na CNG je nejvyšší čas  k posílení integrace do sítě běžných
© BUSportál
U plnicích stanic na CNG je nejvyšší čas  k posílení integrace do sítě běžných
Součástí konference byla i tradiční výstava produkce z oboru CNG © BUSportál
U plnicích stanic na CNG je nejvyšší čas  k posílení integrace do sítě běžných
Zdroj: CVR - Gas Vehicle Report January 2011