(CZ + EN) BHNS - francouzská varianta BRT (Bus Rapid Transit). (Solaris Offers BHNS Design Package for Urbino City Bus)
(CZ + EN) BHNS - francouzská varianta BRT (Bus Rapid Transit). (Solaris Offers BHNS Design Package for Urbino City Bus)
Paříż/Bolechowo 10.03.2011 - Odpovědí na potřeby pařížské dopravy je nové vozidlo s názvem BHNS, který zkonstruovala a vyrobila firma Solaris. BHNS je zkratkou z francouzštiny, která znamená „autobus se zvýšeným standardem služeb”.
Veřejná doprava se stává jednou z hlavních otázek politiky plánování a trvale udržitelného rozvoje, prováděné územními samosprávnými celky. Objevují se nové potřeby, které vyžadují neustálé zlepšování a vývoj dopravních prostředků. V reakci na tyto požadavky společnost Solaris vyvinula pro Organizátora pařížské veřejné dopravy (STIF) a společnost Transdev autobus BHNS, založený na známé a osvědčené konstrukci Urbino 18.
Autobus vzbuzuje pozornost především svým futuristickým designem, spojujícím nejnovější trendy jak v autobusovém průmyslu, tak v odvětví kolejových vozidel. Přední čelo autobusu vzhledem připomíná tramvaje značky Solaris. Nicméně jde o silniční vozidlo s řadou inovativních řešení, ke kterým mimo jiné náleží:
systém automatického řízení a vedení vozidla
plynulý vstup a výměna cestujících na zastávkách díky čtyřem samoobslužným dveřím
snadný pohyb ve vozidle díky širokým průchodům a zcela rovné podlaze
novátorská kabina řidiče navazující na řešení uplatněné u tramvaje
určená místa pro invalidy a osoby zdravotně postižené
nové provedení interiéru poskytuje mnoho přirozeného světla díky střešním oknům a průsvitnému provedení přechodu kloubu
nový systém osvětlení spolu s podsvětleným stropem
informační systém pro cestující spolu s dynamickým plánem linek a přestupů je zobrazován v reálném čase na obrazovkách TFT Ultra Wild spolu se systémem vnějších a vnitřních hlasových hlášení
komfortní sedadla
Vozidlo může být vybaveno různými typy pohonů. Prezentovaný exemplář je vybaven hybridním systémem. Vozidlo bude v průběhu roku testováno v pařížském regionu. Je součástí většího projektu infrastruktury, který v příštích několika letech zahrnuje výstavbu speciální, vyhrazené linky a nákup vozidel typu BHNS.
TZ Solaris
Solaris now offers a new optional design and specification package for the Urbino low-floor city bus. This is based on the French BHNS concept (“bus à haut niveau de service”) and was developed in conjunction with Greater Paris transport authority Syndicat des transports d'Île-de-France (STIF) and Transdev.
BHNS is a comprehensive approach to further improving the attractiveness of bus-based public transport systems. This concept uses visually and functionally sophisticated vehicles powered by state-of-the-art climate-friendly engines and drive trains. Wherever possible, these buses are operated on dedicated busways, which are landscaped and furnished to highest standards in order to enhance their urban environment. BHNS refines international approaches to Bus Rapid Transit (BRT).
Specifications of the Urbino BHNS include a dynamic new front, which takes its cues from the Tramino low-floor tram. A camera for the Siemens Optiguide optical guidance system has been integrated into this new front. Drivers will find excellent working conditions in the spacious cab.
The Urbino BHNS is particularly accessible. By using super-single tyres on the second axle, aisle width was increased to 850 mm, allowing customers with pushchair and wheelchair users to move freely through this area. LED floor lighting and non-slip floors reduce trip and slip hazards. Passengers enjoy a bright and spacious interior thanks to a new lighting concept with illuminated ceiling panels and translucent articulation bellows. High-resolution screens mounted at ceiling level and above the wide doors show real-time information on routing and connections.
The BHNS design and specification package for the Solaris Urbino may be combined with different eco-friendly drive technologies, including the wide range of diesel-electric hybrid buses offered by Solaris.
STIF and Transdev will test the new Urbino BHNS on services in Greater Paris. Over the next years, STIF will establish a network of BHNS routes under the T Zen brand. These new routes will provide fast and frequent connections in the Parisian suburbs, complementing existing commuter rail and metro lines and tapping into further growth potential for buses as a green and sustainable mode of public transport.
PR Solaris
Veřejná doprava se stává jednou z hlavních otázek politiky plánování a trvale udržitelného rozvoje, prováděné územními samosprávnými celky. Objevují se nové potřeby, které vyžadují neustálé zlepšování a vývoj dopravních prostředků. V reakci na tyto požadavky společnost Solaris vyvinula pro Organizátora pařížské veřejné dopravy (STIF) a společnost Transdev autobus BHNS, založený na známé a osvědčené konstrukci Urbino 18.
Autobus vzbuzuje pozornost především svým futuristickým designem, spojujícím nejnovější trendy jak v autobusovém průmyslu, tak v odvětví kolejových vozidel. Přední čelo autobusu vzhledem připomíná tramvaje značky Solaris. Nicméně jde o silniční vozidlo s řadou inovativních řešení, ke kterým mimo jiné náleží:
TZ Solaris
Solaris Offers BHNS Design Package for Urbino City Bus
Bolechowo, 10 March 2011 - The appearance of the Solaris Urbino city bus is enhanced by a new optional design and specification package. This makes the Urbino a “bus à haut niveau de service” (BHNS) according to wishes of French transport authorities and operators. Its look is characterised by a striking new front design, based on the Tramino low-floor tram.Solaris now offers a new optional design and specification package for the Urbino low-floor city bus. This is based on the French BHNS concept (“bus à haut niveau de service”) and was developed in conjunction with Greater Paris transport authority Syndicat des transports d'Île-de-France (STIF) and Transdev.
BHNS is a comprehensive approach to further improving the attractiveness of bus-based public transport systems. This concept uses visually and functionally sophisticated vehicles powered by state-of-the-art climate-friendly engines and drive trains. Wherever possible, these buses are operated on dedicated busways, which are landscaped and furnished to highest standards in order to enhance their urban environment. BHNS refines international approaches to Bus Rapid Transit (BRT).
Specifications of the Urbino BHNS include a dynamic new front, which takes its cues from the Tramino low-floor tram. A camera for the Siemens Optiguide optical guidance system has been integrated into this new front. Drivers will find excellent working conditions in the spacious cab.
The Urbino BHNS is particularly accessible. By using super-single tyres on the second axle, aisle width was increased to 850 mm, allowing customers with pushchair and wheelchair users to move freely through this area. LED floor lighting and non-slip floors reduce trip and slip hazards. Passengers enjoy a bright and spacious interior thanks to a new lighting concept with illuminated ceiling panels and translucent articulation bellows. High-resolution screens mounted at ceiling level and above the wide doors show real-time information on routing and connections.
The BHNS design and specification package for the Solaris Urbino may be combined with different eco-friendly drive technologies, including the wide range of diesel-electric hybrid buses offered by Solaris.
STIF and Transdev will test the new Urbino BHNS on services in Greater Paris. Over the next years, STIF will establish a network of BHNS routes under the T Zen brand. These new routes will provide fast and frequent connections in the Parisian suburbs, complementing existing commuter rail and metro lines and tapping into further growth potential for buses as a green and sustainable mode of public transport.
PR Solaris