Před 25 lety vyrobil SOR první autobus
Druhý prototyp autobusu SOR C 7,5 LILI byl vystaven na veletrhu AUTOTEC v Brně v roce 1994

První prototyp krátkého autobusu SOR C 7,5 LILI vystavil SOR v roce 1994 na veletrhu AUTOTEC v Brně. Malé autobusy putovaly do městské dopravy v Kadani.
První prototyp krátkého autobusu SOR C 7,5 LILI vystavil SOR v roce 1994 na veletrhu AUTOTEC v Brně. Malé autobusy putovaly do městské dopravy v Kadani.
Nákresy malého autobusu, který na trhu u nás začátkem devadesátých let minulého století chyběl, vznikly koncem roku 1992 a o rok později už byl na světě první funkční vzorek. Továrna SOR v té době vyráběla stavební maringotky a lešení. Pro výrobu autobusů nebyl prostor. V Libchavách byl proto vyroben jen skelet a podvozek a finální kompletaci prototypu provedli ve společnosti TEROZ v Litomyšli. Díky tomu se 7,5 metrů dlouhému autobusu říkalo LILI (LIbchavy - LItomyšl).

Minibus pro 26 sedících a 10 stojících cestujících s označením SOR C 7,5 LILI představil SOR na veletrhu AUTOTEC v Brně v roce 1994. Už na veletrhu se podařilo dohodnout se zástupci města Kadaň, kteří potřebovali pro městskou hromadnou dopravu právě takový typ autobusu. Objednávka zněla na čtyři autobusy pro Technické služby města. První dva byly vybaveny anglickými motory Perkins a automatickými převodovkami Voith Midimat, které se moc neosvědčily. Zbývající už měly motory IVECO s mechanickými převodovkami a vydržely v provozu až do roku 2016.

Dva autobusy LILI s výrobním číslem 3 a 4 si pořídila také společnost ZDAR Žďár nad Sázavou na linky ze Žďáru do Nového Města na Moravě, později je prodala. Jeden exemplář legendárního autobusu SOR 7,5 s výrobním číslem 8 je k vidění v Muzeu velkých volantů v Loučeni.

SOR následně vyráběl variantu B 7,5 (městský autobus) a LC 7,5 (pro dálkovou dopravu). Do ukončení výroby v roce 2001 vzniklo přes 140 těchto autobusů. Méně poptávaná vozidla vystřídala řada autobusů SOR s délkou 8,5 / 9,5 m, která se stále vyrábí.

Výrobou prvních autobusů LILI vstoupil na autobusový trh nový tuzemský výrobce autobusů - SOR Libchavy. Ještě předtím se SOR snažil o vývoj nákladního automobilu, od čehož ale upustil a orientoval se na autobusy, což jak se v budoucnu ukázalo, byla správná cesta.

Rádi bychom získali informace o osudu prvních autobusů SOR, pokud o nich víte nebo máte fotografie, napište nám: redakce@svt.cz. Děkujeme

Získali jsme doplňující informace k vozu s výrobním číslem 1. Podle serveru seznam-autoubusu.cz je jeho aktuálním majitelem dopravce Miloslav Otta, od 11/2011 je vůz odstaven. Právě tento autobus byl ještě před veletrhem Autotec představen na Slovensku, konkrétně si ho dopravci mohli prohlédnout ve firmě NOVOP Lučenec. Uvedená firma se měla podílet na montáži autobusu pro zákazníky ze Slovenska.

Redakce s využitím materiálů SOR Libchavy

Před 25 lety vyrobil SOR první autobus
V Klášterci nad Ohří dosloužil na podzim 2010 druhý vyrobený autobus SOR C 7,5. Putoval tam v roce 2005 z Kadaně. Foto Tomáš Zavadil