HN 18.2.2004 - Volvo musí prodat svůj vysoký podíl v konkurenční Scanii - Stockholm/Praha, 18.2.2004
HN 18.2.2004 - Volvo musí prodat svůj vysoký podíl v konkurenční Scanii - Stockholm/Praha, 18.2.2004
HN 18.2.2004 - Volvo musí prodat svůj vysoký podíl v konkurenční Scanii - Stockholm/Praha, 18.2.2004
Tuto schizofrenní situaci ve vztahu obou společností zavinila před čtyřmi roky Evropská komise. Na jedné straně schválila rozhodnutí Volva zakoupit divizi nákladních aut francouzské firmy Renault a amerického konkurenta Mack Trucks. Na druhé straně však ostře zamítla fúzi Volva se Scanií. Oficiálním důvodem, který obě společnosti bezvýsledně napadly, bylo podle Evropské komise porušení zásad spravedlivé hospodářské soutěže ve Švédsku. A to přesto, že na švédský trh jak Volvo, tak Scania dodávají zanedbatelnou část své produkce. Naopak spojení obou firem by prudce zvýšilo jejich konkurenční schopnost na světovém trhu. I ve prospěch Evropy.
Evropská komise nařídila Volvu, že musí do letošního 23. dubna prodat svůj vysoký podíl v Scanii. Jenže ani její nejbližší spojenci - japonská společnost Hino, spadající do koncernu Toyota, a německý MAN - neprojevili o nákup akcií Scanie od Volva nejmenší zájem. Tuto váhavost investorů vysvětlují někteří analytici tím, že trh těžkých nákladních aut bude i letos neblaze ovlivněn jen slabým hospodářským růstem Evropy.
Vedení Volva se připravilo na nouzové řešení, pokud by se mu nepodařilo prodat akcie Scanie - vytvořilo s předstihem společnost Ainax. Do ní by převedlo své akcie Scanie. Akcionáři, jak začátkem února prohlásil nejvyšší šéf Volva Leif Johansson, "by mohli plně uplatnit svůj vliv ve Scanii". A bylo by tak zároveň i vyhověno požadavkům Evropské unie.
Jak HN řekl Anders Grundstroemer, šéf české pobočky Scanie, tyto vlastnické problémy nikterak podstatně neovlivňují úspěchy jeho společnosti. Svědčí o tom i čísla za minulý rok, kdy firma globálně prodala na 50 tisíc těžkých nákladních automobilů a autobusů a jako jediný podnik ve svém odvětví meziročně zvedl svůj odbyt o dvojcifernou cifru - 14 procent. Pro srovnání: Společnost Volvo v loňském roce prodala přes 75 tisíc jednotek modelů FM, FH, NH a VN a zvedla prodej o osm procent.
V Česku loni Scania prodala 566 těžkých nákladních vozů z celkového odbytu 3341 a stala se 17procentním podílem jedničkou na tuzemském trhu. Navíc zde prodala i 350 použitých vozů, což meziročně představuje vzestup o 34,6 procenta. Tento segment přispěl k tomu, že odbyt Scanie ve střední a východní Evropě loni vykázal vzestup. I když je Scania na evropském trhu v těžkých nákladních vozech trojkou a její největší konkurent Volvo jedničkou, snaží se tato švédská společnost zvedat svou prestiž řadou nových nápadů. "Musíme být zkrátka chytřejší než ostatní," uvedl Anders Grundstroemer. K jedné z priorit v konkurenčním zápase patří nová koncepce nárazové zóny tahačů Scanie. Plně naložené vozidlo o váze 40 až 47 tun, které se pohybuje rychlostí skoro 90 kilometrů v hodině, může při nezvládnutém řízení představovat značné nebezpečí. Proto nové modely budou podle Grundstroemera mít vpředu před chladičem měkkou absorpční část, která v případě čelního střetu s jiným vozidlem zadrží následky nárazu.
AUTOR: Miroslav Prchal
Volvo i Scania jsou konkurenty i na trhu s autobusy
Volvo musí prodat svůj vysoký podíl v konkurenční Scanii
V stále tvrdším soupeření na globálním trhu těžkých nákladních aut a tahačů se již několik posledních let utkávají společnosti Volvo a Scania. Obě sídlí ve Švédsku a kromě tahačů soutěží i ve výrobě autobusů a motorů, zejména lodních. Konkurenční zápas dvou gigantů se stejným výrobním portfoliem v zemi s pouhými osmi milióny obyvatel je o to pikantnější, že Volvo dosud vlastní vysokých 45,5 procenta akcií Scanie.Tuto schizofrenní situaci ve vztahu obou společností zavinila před čtyřmi roky Evropská komise. Na jedné straně schválila rozhodnutí Volva zakoupit divizi nákladních aut francouzské firmy Renault a amerického konkurenta Mack Trucks. Na druhé straně však ostře zamítla fúzi Volva se Scanií. Oficiálním důvodem, který obě společnosti bezvýsledně napadly, bylo podle Evropské komise porušení zásad spravedlivé hospodářské soutěže ve Švédsku. A to přesto, že na švédský trh jak Volvo, tak Scania dodávají zanedbatelnou část své produkce. Naopak spojení obou firem by prudce zvýšilo jejich konkurenční schopnost na světovém trhu. I ve prospěch Evropy.
Evropská komise nařídila Volvu, že musí do letošního 23. dubna prodat svůj vysoký podíl v Scanii. Jenže ani její nejbližší spojenci - japonská společnost Hino, spadající do koncernu Toyota, a německý MAN - neprojevili o nákup akcií Scanie od Volva nejmenší zájem. Tuto váhavost investorů vysvětlují někteří analytici tím, že trh těžkých nákladních aut bude i letos neblaze ovlivněn jen slabým hospodářským růstem Evropy.
Vedení Volva se připravilo na nouzové řešení, pokud by se mu nepodařilo prodat akcie Scanie - vytvořilo s předstihem společnost Ainax. Do ní by převedlo své akcie Scanie. Akcionáři, jak začátkem února prohlásil nejvyšší šéf Volva Leif Johansson, "by mohli plně uplatnit svůj vliv ve Scanii". A bylo by tak zároveň i vyhověno požadavkům Evropské unie.
Jak HN řekl Anders Grundstroemer, šéf české pobočky Scanie, tyto vlastnické problémy nikterak podstatně neovlivňují úspěchy jeho společnosti. Svědčí o tom i čísla za minulý rok, kdy firma globálně prodala na 50 tisíc těžkých nákladních automobilů a autobusů a jako jediný podnik ve svém odvětví meziročně zvedl svůj odbyt o dvojcifernou cifru - 14 procent. Pro srovnání: Společnost Volvo v loňském roce prodala přes 75 tisíc jednotek modelů FM, FH, NH a VN a zvedla prodej o osm procent.
V Česku loni Scania prodala 566 těžkých nákladních vozů z celkového odbytu 3341 a stala se 17procentním podílem jedničkou na tuzemském trhu. Navíc zde prodala i 350 použitých vozů, což meziročně představuje vzestup o 34,6 procenta. Tento segment přispěl k tomu, že odbyt Scanie ve střední a východní Evropě loni vykázal vzestup. I když je Scania na evropském trhu v těžkých nákladních vozech trojkou a její největší konkurent Volvo jedničkou, snaží se tato švédská společnost zvedat svou prestiž řadou nových nápadů. "Musíme být zkrátka chytřejší než ostatní," uvedl Anders Grundstroemer. K jedné z priorit v konkurenčním zápase patří nová koncepce nárazové zóny tahačů Scanie. Plně naložené vozidlo o váze 40 až 47 tun, které se pohybuje rychlostí skoro 90 kilometrů v hodině, může při nezvládnutém řízení představovat značné nebezpečí. Proto nové modely budou podle Grundstroemera mít vpředu před chladičem měkkou absorpční část, která v případě čelního střetu s jiným vozidlem zadrží následky nárazu.
AUTOR: Miroslav Prchal
Volvo i Scania jsou konkurenty i na trhu s autobusy