Volvo 9900 © BUSportál
Nový design, nižší váha, nový jedenáctilitrový motor. Fotografie z prezentace a jízd na polygonu Hällered.
Nový design, nižší váha, nový jedenáctilitrový motor. Fotografie z prezentace a jízd na polygonu Hällered.
V autokarovém segmentu je v nabídce Volvo vlastní kompletní autokarová trojice 9900, 9700 a 9500. Velkou část produkce tvoří autobusové podvozky pro jiné karosáře. Preferovaným karosářem autokarů jsou například ve Španělsku Irizar a Sunsundegui, na podvozcích Volvo se po světě ale může objevit mnoho dalších autokarových karosérií. Upgrade proběhl u dvou typů kompletních typů Volvo - prémiového 9900 (na první pohled lze identifikovat dalšími dveřmi na straně řidiče a šikmou boční linkou díky
"divadelní" šikmé podlaze) a klasického 9700. Tento model je nejoblíbenější verzí právě v České republice, dopravci mají rádi i sílu jeho do nynějška "třináctilitru". Nové modely 9900 a 9700 budou mít nové motory EURO 6 v objemu jedenácti litrů - v souladu s inovacemi a odlehčením autokaru.
Novými prvky u obou autokarů jsou kromě kromě nižší váhy a motoru EURO 6 také nový design čela a zádi. Na prezentaci padla otázka na aerodynamické testování karosérie, které proběhlo, ale přesné vyhodnocení v daném momentě k dispozici nebylo. Evidentně se vzhled posunul k hladším a aerodynamičtějším liniím. Změny potkaly i nárazník a umístění a vzhled emblému Volvo.
Nový motor splňuje jak emisní normu EURO 6, tak dociluje dle výrobce i nižší spotřebu o 2% a nižší hlučnost. Pro řidiče je jistě příjemná couvací kamera a inovovaná zpětná zrcátka a vylepšení reflektorů a jejich dosahu do problémových míst, kde se pohybují lidé. Současná sedadla odlehčují vozidlo o 120 kg. Nový design mají i odlehčené a přístupné zavazadlové přihrádky.
Volvo Buses v městském segmentu sází na hybridní technologii, je zajímavé, že v delším výhledu je počítáno s hybridem i u autokaru. Zdánlivou neopodstaněnost nasazení hybridní technologie u vozidla pro dopravu na delší vzdálenosti s poměrně konstantním režimem plynulé jízdy vysvětlují ve Volvo tím, že lze předpokládat u zájezdové turistiky v budoucnu přísná omezení pro vjezd do městských center. Tam by právě využití hybridní technologie mohlo být díky nízkoemisnímu nebo krátkodobě bezemisnímu režimu jízdy konkurenční výhodou. K inovovaným autokarům a příslušným technickým novinkám pro řidiče se budeme v budoucnu vracet.
Novými prvky u obou autokarů jsou kromě kromě nižší váhy a motoru EURO 6 také nový design čela a zádi. Na prezentaci padla otázka na aerodynamické testování karosérie, které proběhlo, ale přesné vyhodnocení v daném momentě k dispozici nebylo. Evidentně se vzhled posunul k hladším a aerodynamičtějším liniím. Změny potkaly i nárazník a umístění a vzhled emblému Volvo.
Nový motor splňuje jak emisní normu EURO 6, tak dociluje dle výrobce i nižší spotřebu o 2% a nižší hlučnost. Pro řidiče je jistě příjemná couvací kamera a inovovaná zpětná zrcátka a vylepšení reflektorů a jejich dosahu do problémových míst, kde se pohybují lidé. Současná sedadla odlehčují vozidlo o 120 kg. Nový design mají i odlehčené a přístupné zavazadlové přihrádky.
Volvo Buses v městském segmentu sází na hybridní technologii, je zajímavé, že v delším výhledu je počítáno s hybridem i u autokaru. Zdánlivou neopodstaněnost nasazení hybridní technologie u vozidla pro dopravu na delší vzdálenosti s poměrně konstantním režimem plynulé jízdy vysvětlují ve Volvo tím, že lze předpokládat u zájezdové turistiky v budoucnu přísná omezení pro vjezd do městských center. Tam by právě využití hybridní technologie mohlo být díky nízkoemisnímu nebo krátkodobě bezemisnímu režimu jízdy konkurenční výhodou. K inovovaným autokarům a příslušným technickým novinkám pro řidiče se budeme v budoucnu vracet.
K otestování na polygonu Hällered jsme si vybrali prémiový třínápravový jedenáctilitrový 9900 a univerzální 9500 se slabším motorem D8K (osmilitrový motor nahrazuje u Volvo nejbližší slabší a silnější). S Volvo 9900 se patrně v ČR hned tak nesvezeme. Na bezproblémové rovné trati s minimálním převýšením nebyl mezi pocity z jízdy s oběma autokary pozorovatelný rozdíl, pohledem je ovšem nyní při změně designu rozeznatelnost obou vozidel jasně dána. K tomu, že se z pohledu řidiče jelo pohodlněji v 9500, přispělo patrně lépe seřízené pérování sedadla řidiče, v 9900 to opravdu silně houpalo. Také řazení příjemného robotického automatu I-shift se jevilo u slabšího vozu plynulejší, ale to mohlo souviset také se seřízením. Jako cestující jsme se pohodlně svezli se stávajícím modelem Volvo 9700 dopravce Nettbus, který zajišťoval dopravu novinářů na polygon a na letiště. Fotografií tohoto vozu následně po předváděcím 9500 pro porovnání končíme také proto, že za volantem seděla sympatická dáma.
Dagmar Braunová s využitím tiskových materiálů Volvo Buses
Volvo představilo hybrid s externím nabíjením (plug-in hybrid)
Na návštěvě ve Volvo Buses: Vozidlo vyvinuté v rámci EBSF zblízka
Připravujeme: Premiéry Volvo Buses a 'Co bude po EURO 6' ve výhledech a vizích švédského výrobce autobusů
Zastoupení Volvo Buses v České republice
Niklas Orre z Volvo Buses © BUSportál
Volvo 9700 © BUSportál
Volvo 9700
Volvo 9700 © BUSportál
Volvo 9700 © BUSportál
Volvo 9700
Volvo 9900 © BUSportál
Volvo 9900
Volvo 9900 © BUSportál
Volvo 9900 © BUSportál
Volvo 9900 © BUSportál
Volvo 9900 © BUSportál
Volvo 9900 © BUSportál
Motor D11K
Volvo 9500 © BUSportál
Volvo 9700 © BUSportál
Volvo 9700 © BUSportál