MAN Truck & Bus bude prvním evropským výrobcem užitkových vozidel, který uvede na trh nákladní vozy s vodíkovým spalovacím motorem. Malá série kolem 200 kusů má být dodána zákazníkům v Německu, Nizozemsku, Norsku, na Islandu a ve vybraných mimoevropských zemích dodána v roce 2025.
MAN Truck & Bus bude prvním evropským výrobcem užitkových vozidel, který uvede na trh nákladní vozy s vodíkovým spalovacím motorem. Malá série kolem 200 kusů má být dodána zákazníkům v Německu, Nizozemsku, Norsku, na Islandu a ve vybraných mimoevropských zemích dodána v roce 2025.
„MAN hTGX“, jak se bude vozidlo jmenovat, nabízí alternativní variantu pohonu s nulovými emisemi pro speciální aplikace, například pro přepravu těžkých nákladů – jako jsou stavební práce, cisternová přeprava nebo přeprava dřeva. hTGX může být také ekologickou alternativou k bateriovým elektrickým nákladním vozům pro použití v oblastech bez dostatečné dobíjecí infrastruktury nebo pro trhy, kde je již k dispozici dostatek vodíku. MAN předá svůj bateriový elektrický nákladní vůz zákazníkům poprvé v roce 2024 a od roku 2025 jej rozšíří.
"Nadále se zaměřujeme na bateriová elektrická vozidla za účelem dekarbonizace silniční nákladní dopravy. Ty mají v současnosti jasné výhody oproti jiným konceptům pohonu z hlediska energetické účinnosti a provozních a energetických nákladů. Nákladní automobily poháněné vodíkovými spalovacími motory jsou však užitečným doplňkem pro speciální aplikace a trhy. Předpokládáme, že drtivou většinu přepravních aplikací našich zákazníků budeme schopni nejlépe obsloužit bateriovými vozy. Pro speciální aplikace je vhodným doplňkem spalování vodíku nebo v budoucnu technologie palivových článků. Vodíkový spalovací motor H45 je založen na osvědčeném vznětovém motoru D38 a je vyráběn v závodě na výrobu motorů a baterií v Norimberku. Díky hTGX jsme nyní do našeho portfolia s nulovými emisemi přidali atraktivní produkt,“ říká Friedrich Baumann, člen představenstva MAN Truck & Bus zodpovědný za Sales & Customer Solution.
Vodíkový pohon je vhodný zejména pro speciální přepravní úkoly, které vyžadují speciální konfiguraci náprav nebo tam, kde není místo pro baterii z důvodu nástavby. MAN hTGX nabízí vysoké užitečné zatížení a maximální dojezd až 600 kilometrů v původně nabízených variantách náprav 6x2 a 6x4. Použitý vodíkový spalovací motor H45 má výkon 383 kW nebo 520 hp a točivý moment 2500 Nm při 900-1300 ot./min. S vodíkem stlačeným na 700 bar (CG H2) a kapacitou nádrže 56 kg lze vozidlo natankovat za méně než 15 minut. S méně než 1 g CO2/tkm splní MAN hTGX kritéria jako „vozidlo s nulovými emisemi“ podle nově plánované legislativy EU k CO2.
Dr. Frederik Zohm, člen výkonné rady pro výzkum a vývoj, dodává: „Nové předpisy týkající se emisí CO2 v EU zařadí nákladní vozidla s vodíkovým spalovacím motorem mezi vozidla s nulovými emisemi. To znamená, že přispějeme k našim cílům v oblasti CO2 a také otevření dveří této malé sérii, která doplňuje bateriová elektrická vozidla. Zároveň v závislosti na zemi naši zákazníci těží například z odpovídajících slev na mýtném. V závodě MAN v Norimberku máme nejinovativnější technologii motoru a desítky let zkušeností při využití vodíku jako paliva. Využíváme toho a s MAN hTGX představujeme opravdového MANa. Nový truck vychází z osvědčené řady vozidel TG a zaujme nejvyšší kvalitou a nekomplikovanou údržbou. Budeme pokračovat ve výzkumu technologie palivových článků založené na technologii baterií a vodíku. Technologie paliva H2 je v MAN také v přípravě. Než však bude tato technologie skutečně připravena pro trh a konkurenceschopná, bude to trvat několik let."
Stejně jako u e-mobility MAN také podporuje zákazníky komplexními nabídkami služeb a poradenství při přechodu z dieselových vozidel na vozidla s nulovými emisemi.
MAN a vodík – dlouhodobá historie
MAN se zabývá vodíkovými pohony desítky let. První autobus na vodíkový pohon představil na Hannoverském veletrhu v roce 1996: městský autobus SL 202 byl poháněn motorem na zemní plyn, který byl upraven pro vodíkový provoz. Po hannoverském veletrhu vozidlo ujelo v testovací fázi v Erlangenu během třičtvrtě roku 13 000 kilometrů a přepravilo 60 000 cestujících. Autobus nakonec dorazil do Mnichova v roce 1997 a byl zde úspěšně nasazen do pravidelného provozu. V roce 1998 následovaly tři kloubové autobusy pro mnichovské letiště, které se používaly do roku 2008, a dalších 14 autobusů na vodíkový pohon v letech 2006 až 2009.
Kromě dřívějších i novějších zkušeností s užitkovými vozidly nyní MAN vyvíjí a testuje vodíkový motor pro divizi MAN Engines v široké škále aplikací na silnici i mimo ni i na vodě. Dobře se hodí například pro speciální vozidla – jako jsou vozidla pro jízdu na sněhu, pro vlaky na neelektrifikovatelných trasách a pro bagry a jeřáby. Jeho využítí má smysl v kogeneračních jednotkách, zvláště pokud lze kromě elektřiny využít i vyrobené teplo.
TZ MAN Truck & Bus