Elektrické autobusy jsou v Kutné Hoře v provozu od 13. června. Foto Arriva
Arriva Východní Čechy od 13. června provozuje na linkách MHD v Kutné Hoře pět elektrobusů, tři od SOR Libchavy a dva od slovenského výrobce ROŠERO-P.
Arriva Východní Čechy od 13. června provozuje na linkách MHD v Kutné Hoře pět elektrobusů, tři od SOR Libchavy a dva od slovenského výrobce ROŠERO-P.
Po Trutnově nasazuje Arriva Východní Čechy elektrické autobusy v dalším městě. Tentokrát v Kutné Hoře. Ta pro svou městskou hromadnou dopravu pořídila celkem pět elektrických autobusů dvou různých typů. Ve vozovém parku nadále zůstanou dva dieselové autobusy jako záloha pro případ poruchy. Pro elektrické autobusy vyrostla v městské části Sedlec nabíjecí stanice, která umožňuje nabíjet všechny vozy současně.
Vedení města se původně rozhodovalo mezi autobusy na zemní plyn a na elektřinu. Nakonec zvítězily autobusy s elektrickým pohonem, a to i z důvodu výhodnějších dotačních podmínek. „Naším cílem je zavést ekologickou dopravu, která nebude produkovat zplodiny a nebude hlučná. Obě tato kritéria elektrické autobusy splňují,“ uvedl starosta Josef Viktora. V autobusech bude platit současný odbavovací systém a nově mají cestující možnost zaplatit jednotlivé jízdné také bankovní kartou.
„V Kutné Hoře bude jezdit celkem pět nových elektrických autobusů. Dva menší z nich se snadno dostanou i do historické části města, tři větší jsou určené pro oblasti mimo centrum města. Autobusy jsou nízkopodlažní, klimatizované a cestujícím nabídnou pohodlná sedadla, nabíječky na mobilní telefony a digitální informační panely,“ vysvětluje Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva. Ta na jejich nákup získala dotační prostředky z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), výzvy č. 20 – „Nízkoemisní a bezemisní vozidla“. Autobusy vyšly celkem na 53,8 mil. Kč, přičemž IROP poskytl dotaci ve výši 85 %, tedy 45,7 mil. Kč. Pětici nových autobusů doplní dva starší dieselové, které budou sloužit jako záložní vozidla při technologických přestávkách v provozu elektrobusů.
Nabíjecí stanice
Pro autobusy vznikla také nová nabíjecí stanice v areálu bývalé cihelny v městské části Sedlec. Ta je vybavena celkem pěti stojany, které umožní současné nabíjení všech autobusů. Jedná se o stojany od výrobce SOR Libchavy s označením SOR 400/200A-EV. „Dojezd autobusů je přes 170 kilometrů. Pak je nutné připojit vozidla k nabíječce. Nabíjení bude probíhat nejčastěji v nočních hodinách, přes den v závislosti na oběhu vozidel,“ řekl Jindřich Poláček, ředitel společnosti Arriva Východní Čechy. Celkově autobusy denně najezdí více než 800 km.
Technické parametry vozidel
• Druhý typ je autobus o délce osm metrů, pochází od slovenského výrobce ROŠERO-P a má označení FIRST FCLEI. Tyto vozy jsou postaveny na dvounápravovém podvozku. Cestujícím jsou k dispozici jedny dveře pro nástup a výstup. Celková kapacita je 28 míst – 18 míst k sezení a deset ke stání.
Arriva
Vedení města se původně rozhodovalo mezi autobusy na zemní plyn a na elektřinu. Nakonec zvítězily autobusy s elektrickým pohonem, a to i z důvodu výhodnějších dotačních podmínek. „Naším cílem je zavést ekologickou dopravu, která nebude produkovat zplodiny a nebude hlučná. Obě tato kritéria elektrické autobusy splňují,“ uvedl starosta Josef Viktora. V autobusech bude platit současný odbavovací systém a nově mají cestující možnost zaplatit jednotlivé jízdné také bankovní kartou.
„V Kutné Hoře bude jezdit celkem pět nových elektrických autobusů. Dva menší z nich se snadno dostanou i do historické části města, tři větší jsou určené pro oblasti mimo centrum města. Autobusy jsou nízkopodlažní, klimatizované a cestujícím nabídnou pohodlná sedadla, nabíječky na mobilní telefony a digitální informační panely,“ vysvětluje Daniel Adamka, generální ředitel společnosti Arriva. Ta na jejich nákup získala dotační prostředky z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), výzvy č. 20 – „Nízkoemisní a bezemisní vozidla“. Autobusy vyšly celkem na 53,8 mil. Kč, přičemž IROP poskytl dotaci ve výši 85 %, tedy 45,7 mil. Kč. Pětici nových autobusů doplní dva starší dieselové, které budou sloužit jako záložní vozidla při technologických přestávkách v provozu elektrobusů.
Nabíjecí stanice
Pro autobusy vznikla také nová nabíjecí stanice v areálu bývalé cihelny v městské části Sedlec. Ta je vybavena celkem pěti stojany, které umožní současné nabíjení všech autobusů. Jedná se o stojany od výrobce SOR Libchavy s označením SOR 400/200A-EV. „Dojezd autobusů je přes 170 kilometrů. Pak je nutné připojit vozidla k nabíječce. Nabíjení bude probíhat nejčastěji v nočních hodinách, přes den v závislosti na oběhu vozidel,“ řekl Jindřich Poláček, ředitel společnosti Arriva Východní Čechy. Celkově autobusy denně najezdí více než 800 km.
Technické parametry vozidel
Pořízeno bylo celkem pět vozidel dvou typů. Všechna vozidla jsou vybavena klimatizací v prostoru pro cestující, bezbariérovým přístupem a prostorem pro kočárek. V případě potřeby si cestující mohou dobít mobilní telefony přes USB nabíječku.
• Prvním typem jsou tři 11 metrů dlouhé nízkopodlažní třídveřové městské autobusy výrobce SOR Libchavy s označením EBN 11. Cestujícím nabídnou 30 míst k sezení a dalších 57 ke stání. Celková kapacita je tedy 87 osob.
Arriva
Městský autobus SOR Libchavy EBN 11. Foto Arriva
Elektrický minibus First FCLEI od společnosti Rošero-P. Foto: Arriva
Pro elektrické autobusy vyrostla v městské části Sedlec nabíjecí stanice. Foto Arriva