IVECO BUS přichází s autonomním autobusem

12 metrů dlouhý samořiditelný autobus za optimálních podmínek z hlediska bezpečnosti a pohodlí přepraví rychlostí až 40 kilometrů za hodinu sto cestujících. Představen bude začátkem roku 2021.
12 metrů dlouhý samořiditelný autobus za optimálních podmínek z hlediska bezpečnosti a pohodlí přepraví rychlostí až 40 kilometrů za hodinu sto cestujících. Představen bude začátkem roku 2021.
Prototyp autonomního autobusu Iveco je vyvíjen v rámci projektu STAR zaměřeného na budování systému rychlé autonomní dopravy, konkrétně na vývoj prvních standardních plně automaticky řízených autobusů. Autobusy bez řidiče by měly být  schopny fungovat v podmínkách podobných reálnému provozu a jejich první prototyp by měl být vyroben již počátkem roku 2021. Pro dosažení tohoto cíle IVECO BUS, ve spolupráci se skupinou dalších podniků a laboratoří, vybavuje svůj prototyp potřebnými elektronickými komponenty a senzory. Na projektu se podílí i partnerská francouzská firma EasyMile, světový lídr v oblasti řešení inteligentní mobility, která elektrické autonomní vozidlo už prezentuje. Ta poskytuje nejenom své technologie, ale předává i cenné zkušenosti s integrací platformy, nasazováním vozidel do provozu a autonomním řízením vozového parku.

V listopadu 2017 byl projekt, na kterém se podílejí společnosti Ifsttar, Inria, Isae-Supaero, Michelin, Sektor a Transpolis, schválen francouzským mezirezortním nadačním fondem Unique Interministerial Fund (FUI) s podporou klastrových organizací CARA a Aerospace Valley. IVECO BUS na něj získal dotaci z francouzského regionu Auvergne-Rhône-Alpes.

Vývoj prototypu automaticky řízeného autobusu probíhá díky spolupráci všech zmiňovaných partnerů, a to konkrétně v těchto oblastech: 

-    EasyMile: řešení automaticky řízených vozidel
-    Iffstar: přístup pro osoby s omezenou mobilitou a dostupnost pro všechny uživatele
-    Inria: zachycení překážek a jejich vyhýbání na vozovce při vysokých rychlostech
-    Isae-Supaero: problematika lokalizace
-    IVECO BUS: řešení „drive-by-wire“ aplikované na autobus
-    Michelin: vývoj chytrých pneumatik
-     Sector: otázky bezpečnosti a vyhodnocení/předcházení rizik
-    Transpolis: testy validace

Tento výzkumně - vývojový projekt umožní porozumět omezením, která s sebou přináší automaticky řízená vozidla, a zároveň také otestovat autonomní autobus úrovně 4 v reálných podmínkách, tj. v poslední fázi před docílením plné autonomie. Autonomní autobus bude jezdit zpočátku pouze ve vymezených zónách nebo na přesně určených silnicích, a až poté se bude integrovat do běžného provozu.

Výzkumný projekt STAR je zásadním evropským mezníkem v oblasti autonomní dopravy a jeho řešitelé si plně uvědomují, že je třeba přijímat další výzvy i v ostatních oblastech, jako například v přípravě regulačních a legislativních opatřeních. Je akreditován klastrovou skupinou CARA, jejímž cílem je prosazovat změny v oblasti městské dopravy, zejména v budoucích řešení přepravy osob a zboží.

IVECO BUS již řadu let vyvíjí pomocná zařízení do autobusů. Kromě optického navádění, které již více než 15 let zajišťuje perfektní dojezd a zastavení autobusů na zastávkách, nabízejí dnešní autobusy značky IVECO BUS bezpočet technických inovací, které zvyšují bezpečnost jízdy a jsou prvními kroky k realizaci plně autonomní jízdy.

IVECO BUS také testoval tzv. „inteligentní garáž“, jejímž principem je, že autobusy vybavené náležitými senzory zaparkují v depu samy, tedy bez lidského zásahu. Toto řešení skýtá výhody rychlejšího manévrování, a tím i úspory času a prostoru, neboť tím, že se vozidlo samo pohybuje, optimalizuje pracovní prostor, který je k dispozici při vjezdu do depa i výjezdu z něj. V plně autonomním režimu lze provádět také tankování paliva a mytí vozu.

Na cestě k realizaci plně autonomního řízení čeká vývojáře a výrobce ještě hodně práce a hlavně zkoušek k dosažení stoprocentní bezpečnosti.

IVECO BUS