Zdroj: Dopravák 11/2012
slaví kulaté životní jubileum. Ke článku Jarmily Chromé přidáváme koláž záběrů s Jaroslavem Hanákem na BUSportálu.
slaví kulaté životní jubileum. Ke článku Jarmily Chromé přidáváme koláž záběrů s Jaroslavem Hanákem na BUSportálu.
Za každým úspěchem stojí tvrdá práce...
Už za pár dní, 20. prosince tr., oslaví 60. naro- zeniny JAROSLAV HANÁK, předseda před- stavenstva, prezident a také majoritní vlastník akciové společnosti FTL-First Transport Lines Prostějov. Správně bychom ovšem k jeho jménu měli přiřadit i dlouhý výčet vrcholových pozic, které v současnosti zastává v podnikatelsko – zaměstnavatelských svazech a profesních sdruženích doma či v mezinárodním měřítku. Z těch nejvýznamnějších to jsou funkce prezidenta Svazu průmyslu a dopravy České republiky (reprezentující 31 odvětvových svazů, 1600 firem s více než 1,6 mil. zaměstnanci), prezidenta Svazu dopravy ČR, prezidenta ADSSF, viceprezidenta sdružení Česmad Bohemia, člena prezidia světové organizace silničních dopravců IRU a jeho komisí finanční a pro pravidelnou osobní dopravu. Je však také místopředsedou Rady hospodářské a sociální dohody ČR (tripartity), členem podvýboru pro dopravu Hospodářského výboru Parlamentu ČR, členem dopravního výboru Business Europe v Bruselu atd.Napsat stručné curriculum vitae této výrazné a známé osobnosti české podnikatelské sféry (jeho profil byl zařazen v nedávno vydané publikaci „21 nejvýznamnějších osobností českého byznysu“) tak není rozhodně jednoduché. Pokusme se aspoň zmapovat některé momenty jeho života a cesty, na které se řídí krédem: „Když jsi přišel na svět, plakal jsi a všichni se radovali. Žij tak, aby všichni plakali, když ho budeš opouštět“.
Jaroslav Hanák se narodil v Drahanech, jak sám říká – na venkově u pramene řeky Haná. „Hanák“ je tak nejen jménem, ale i rodem. Rodina se sice časem přestěhovala, ale do Prostějova na úrodné Hané. Města, ve kterém strávil podstatnou část života, v němž odstartovala jeho profesní „dopravácká“ kariéra a kam se stále rád vrací. Shodou okolností i náhod se mu v Prostějově stalo osudem právě zdejší ČSAD. V něm pracoval jeho otec jako řidič autobusu a do tehdejšího závodu na Fanderlíkově ul. to měl z bydliště coby kamenem dohodil. Pro maturitě na průmyslovce Jaroslav Hanák od prostějovského ČSAD získal i podnikové stipendium a úspěšně absolvoval VŠE v Praze, obor ekonomika dopravy a spojů. Po promoci v roce 1977 do ČSAD Prostějov, kam chodil už na během vysokoškolského studia na brigády, nastoupil ve funkci vedoucího finančního a plánovacího oddělení. Období let 1981 až 1990 pak jedinkrát přerušilo jeho prostějovské působení. Byl totiž „převelen“ na podnikové ředitelství s.p. ČSAD Brno, kde byl nejprve vedoucím finančního a plánovacího odělení a poté ekonomickým náměstkem.
Po sametové revoluci v roce 1989 a s nástupem tržního hospodářství se začaly odehrávat velké změny ve všech odvětvích, silniční dopravu nevyjímaje. Jaroslav Hanák okamžitě pochopil, že velké podniky ČSAD – přes jejich dlouhou tradici – v silné konkurenci stovek malých živnostníků na dopravním trhu neobstojí a je nutná jejich restrukturalizace a následná transformace. Byl tak iniciátorem „atomizace“ státního podniku ČSAD Brno a osamostatnění dřívějších závodů. „Jsem přesvědčen, že to byla správná cesta. Tehdejší „molochy“ ČSAD neměly šanci v konkurenci živnostníků začínajících na zelené louce, uspět. Snad jen v případě, že by se na PŘ našlo více kvalitních a schopných lidí, kteří by našli odvahu pustit se do nových věcí,“ říká Jaroslav Hanák dnes. On sám se o práci bát nemusel. Z prostějovského ČSAD přijelo celé vedení spolu s odbory a některými zaměstnanci a požádali ho, aby se vrátil „domů“. Ostatně stejné žádosti obdržel i od obou brněnských závodů, Prostějov ovšem v jeho rozhodování o dalším působení dostal přednost. V ČSAD Prostějov vyhrál výběrové řízení na ředitele státního podniku, jehož nová historie se začala psát od 1. 5. 1992, kdy na základě privatizačního projektu byla FNM založena akciová společnost. K další velké změně pak došlo po 1.1. 1993, kdy fi rma přijala svůj nový název FTL-First Transport Lines a.s. a logo, jež jsou dnes synonymem pro kvalitní dopravní služby.
„Na leden příštího roku tak připadá 20. výročí změny názvu naší firmy a při oslavách si připomeneme i vznik a.s. Za tu dobu prošla společnost velkou proměnou a po stránce obratu se obrovsky rozrostla. Za celou dobu existence neměla žádné problémy, u řady věcí byla první, je stabilizovaná. Teď je důležité, aby „přežila“ nynější složité období hospodářské recese. O čemž jsem přesvědčen, protože máme mimořádně schopný management, kvalitní zaměstnance a solidní zákazníky,“ říká Jaroslav Hanák s tím, že v samotném podnikání je mu vzorem Tomáš Baťa.
Připomeňme, že právě v době probíhající restrukturalizace a privatizace ČSAD a extrémní liberalizace trhu byl vytvořen základ pro vznik jednoho z významných, úzce profesně zaměřených uskupení v silniční dopravě – ADSSF (založena 22. 1. 1991). Jedním ze zakladatelů této asociace je právě Jaroslav Hanák, který od samého začátku do současnosti stojí v jejím čele. I proto je ADSSF doslova jeho „srdeční záležitostí“, na jejíž zasedání si v nabitém programu vždy najde čas. „Hlavním cílem vzniku tohoto profesního sdružení byla vzájemná výměna zkušeností a poznatků při privatizačních procesech, ale především – a to trvá stále – snaha o zlepšení podnikatelského prostředí. To sice mají v programu i další uskupení, ale musím říci, že ADSSF je výjimečná tím, že kromě pracovního má také tzv.„společenského ducha“ – i když jsme dnes většinou konkurenti na trhu, dokážeme se společně i pobavit, oslavit narozeniny, vypít si skleničku vína...,“ dodává Jaroslav Hanák. Jak šel čas, funkce a vrcholové pozice nejen v oboru dopravy přibývaly. A všechny vyžadují spoustu času, energie, tvrdé práce. Podle Jaroslava Hanáka to zvládnout jde. Stačí si vše jen správně zorganizovat, zařídit. I z těchto důvodů byl nucen si již před několika roky pořídit byt v Praze, ačkoliv ten pravý domov má stále v Prostějově. Ale i tak jeho pracovní den začíná kolem osmé ráno a často končí až kolem desáté večer. Ptát se ho tedy na „nepracovní“ zájmy či koníčky se zdá téměř nepatřičné. Ale i on má potřebu si občas „vyčistit“ hlavu. Dříve to bylo sportem hlavně kolektivním jako volejbal, kopaná, softbal (podle něj dává základy mj. i pro úspěšnost v podnikání) či jízdou na kole (ročně si připisoval na své konto 6–7 tis. km), dnes je to spíše sběratelství – jeho sbírky náprstků či poštovních známek s dopravní tematikou jsou proslulé svým rozsahem a kvalitou. Hlavním koníčkem však trvale zůstává cestování, snad i proto, že do roku 1989 neměl šanci někam vyjet. Vynahradil si tedy svou touhu po poznávání později, a to vrchovatě: k dnešku navštívil s výjimkou Antarktidy už všechny kontinenty a na svém kontě má více jak stovku navštívených zemí.
Protože práce je u Jaroslava Hanáka vždy na prvním místě, sám přiznává, že rodinný život musel často jít stranou. Dnes je podruhé ženatý, má tři děti a čtyři vnoučata, pro něž bohužel nemá tolik času, jak by chtěl. Manželka Anna a rodina mu byly ale největší oporou v nejhorších chvílích jeho života, o nichž sám s příslovečným optimismem řekl: „Všem doporučuji, aby se dívali na život někdy jinak. Já jsem v loňském roce měl velké štěstí, přežil jsem svou smrt. Porazil jsem těžkou, zhoubnou rakovinu. Jsem tu v plné síle, plný odhodlání zase pracovat a dokázat něco v zájmu podnikání.“ A k tomu jistě není třeba nic dodat...
Noviny ADSSF Dopravák 11/2012, Jarmila Chromá
K titulní koláži, která vyšla i v Dopraváku, přidáváme jako symbolickou gratulaci s poděkováním za spolupráci k jubileu i koláž na téma Jaroslav Hanák objektivem BUSportálu.
© BUSportál
Vyjímečně společná fotografie: Jarmila Chromá a Jaroslav Hanák (na tomto archivním snímku je jubilantkou šéfredaktorka Dopraváku) © BUSportál