Ke spotřební dani na zemní plyn pro pohon motorových vozidel.
Ke spotřební dani na zemní plyn pro pohon motorových vozidel.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky 3. května schválila senátní verzi novely Zákona č. 353/2003 o spotřebních daních. Novela navyšuje zdanění např. alkoholu, cigaret a ropných pohonných hmot. Tedy produktů poškozujících zdraví lidí a životní prostředí. Sazba na uhlovodíková motorová paliva (týká se i zemního plynu používaného jako pohonné hmoty - CNG nebo LNG*) zůstala v novele zákona o spotřebních daních nezměněna. Zůstává tak sazba, kterou vláda zavedla po deseti letech nulové daně v roce 2004. Z každé tuny zemního plynu, použitého na dopravu, tak provozovatel zaplatí státu 3 355 korun na dani. Přitom ve srovnání s ropnými látkami je užití zemního plynu jako pohonu pro motorová vozidla pro životní prostředí velmi příznivé. "Zemní plyn patří mezi nejekologičtější zdroje energie současnosti, při spalování neprodukuje téměř žádné oxidy síry a jen minimum oxidů dusíku", uvedla Marta Ptáčková, ředitelka České plynárenské unie na nedávné tiskové konferenci v Praze.

Podle studie Centra dopravního výzkumu (srpen 2004) jezdí v současnosti v České republice na zemní plyn asi 250 vozidel. Z toho asi 100 městských i dálkových autobusů a 150 dodávkových a osobních vozidel. V České republice navíc existují již dva výrobci plynových autobusů, plynovou variantu autobusu nabízí také Karosa. Ekologické plynové autobusy jezdí již v řadě českých měst - např. v Havířově ČSAD plynofikovala většinu autobusů. O přechodu na čistý pohon uvažují i v Karlových Varech, Liberci nebo v Trutnově, kde by se takové autobusy mohly uplatnit na linkách do Krkonoš.

"Českou plynárenskou unii mrzí, že Poslanecká sněmovna ani při opakovaném projednávání zákona nevyužila možnost, kterou nám Směrnice 2003/96/ES (článek 15i) umožňuje, a sice zcela osvobodit zemní plyn pro pohon motorových vozidel od zdanění," komentovala situaci po přijetí novely Marta Ptáčková. "Částka cca 6 milionů korun, kterou ročně získá český stát na spotřební dani ze zemního plynu, není pro státní rozpočet nijak významná. Ovšem pro spotřebitele je nepříjemným signálem, který je může od používání ekologických paliv odradit."

Dobrou zprávou pro uživatele zemního plynu pro dopravu je aktuální usnesení vlády ČR z 11. května 2005. Na svém zasedání totiž vláda na základě Programu podpory alternativních paliv v dopravě ukládá ministrovi financí, aby "stabilizoval výši spotřební daně pro stlačený zemní plyn a zkapalněný zemní plyn pro dopravu nejvýše na úrovni minimální spotřební daně stanovené směrnicemi EU, a to na období do roku 2020…".
*) Zemní plyn jako motorové palivo se používá buď ve formě stlačeného plynu CNG (Compressed Natural Gas), nebo zkapalněného zemního plynu - LNG (Liquefied Natural Gas). Masově používané palivo motorových vozidel LPG (Liquefied Petroleum Gas) je založeno na bázi propan-butanu, tedy ropy, nikoliv zemního plynu
Zdroj:www.prosperita.info