Ilustrační foto TAD
Asi dva tisíce provozovatelů zájezdových autobusů je v neřešitelné situaci. Česmad navrhuje vládě připravit podporu na leasingové splátky za autobusy. Podpořit je třeba také veřejnou hromadnou dopravu.
Asi dva tisíce provozovatelů zájezdových autobusů je v neřešitelné situaci. Česmad navrhuje vládě připravit podporu na leasingové splátky za autobusy. Podpořit je třeba také veřejnou hromadnou dopravu.
Předsednictvo Sdružení ČESMAD BOHEMIA na svém dnešním zasedání ocenilo snížení silniční daně jako příspěvek státu k řešení těžké situace silničních dopravců. Muselo však také konstatovat, že v přímo tragické situaci se ocitli provozovatelé zájezdových autobusů, jejichž zakázky v době nouzového stavu poklesly na nulu a budou muset z větší části odepsat i letní sezónu. V ČR se to týká zhruba 2 000 firem provozujících dohromady cca 9 000 autobusů.
Zásadním problémem je ztráta schopnosti splácet leasingové splátky, které činí 100 – 150 tisíc korun měsíčně u běžného zájezdového autobusu a u patrového s cenou okolo 14 milionů korun dokonce 250 tisíc měsíčně. Majitelé těchto vozidel se ocitli v dokonalé pasti, protože i kdyby se rozhodli své autobusy prodat a s podnikáním skončit, nenajdou žádného kupce, neboť stejná situace je prakticky v celém světě. Navíc stojící vozidlo na rozdíl od nemovitosti ztrácí svou hodnotu, i když není využíváno.
ČESMAD BOHEMIA proto navrhuje vládě, aby pro autobusové dopravce fatálně zasažené korona krizí připravila přímou podporu a analogicky jako pomáhá nájemcům podnikatelských nebo prodejních prostor, přispěla dopravcům na část leasingových splátek. Toto opatření by mělo být přijato co možná nejdříve s trváním od počátku krize do března příštího roku, kdy je předpoklad, že situace firem se zájezdovými autobusy se zlepší natolik, že budou schopny standardně plnit své finanční závazky. Je to rozhodně lepší, než nechat dopravce zbankrotovat a budovat odvětví znovu. Nepochybně by ke zlepšení situace pomohla i motivace k většímu využívání tohoto způsobu přepravy školami a dalšími institucemi.
Sdružení také očekává od vlády, že se bude podílet na stabilizaci situace veřejné hromadné dopravy, kde linkové autobusy jezdily za nouzového stavu s desetiprocentním obsazením a jejich provozovatelé, ale i veřejní objednatelé utrpěli obrovské ztráty.
Kraje vyčíslily ztráty v dopravě na celkových 1,3 miliardy korun.
Zásadním problémem je ztráta schopnosti splácet leasingové splátky, které činí 100 – 150 tisíc korun měsíčně u běžného zájezdového autobusu a u patrového s cenou okolo 14 milionů korun dokonce 250 tisíc měsíčně. Majitelé těchto vozidel se ocitli v dokonalé pasti, protože i kdyby se rozhodli své autobusy prodat a s podnikáním skončit, nenajdou žádného kupce, neboť stejná situace je prakticky v celém světě. Navíc stojící vozidlo na rozdíl od nemovitosti ztrácí svou hodnotu, i když není využíváno.
ČESMAD BOHEMIA proto navrhuje vládě, aby pro autobusové dopravce fatálně zasažené korona krizí připravila přímou podporu a analogicky jako pomáhá nájemcům podnikatelských nebo prodejních prostor, přispěla dopravcům na část leasingových splátek. Toto opatření by mělo být přijato co možná nejdříve s trváním od počátku krize do března příštího roku, kdy je předpoklad, že situace firem se zájezdovými autobusy se zlepší natolik, že budou schopny standardně plnit své finanční závazky. Je to rozhodně lepší, než nechat dopravce zbankrotovat a budovat odvětví znovu. Nepochybně by ke zlepšení situace pomohla i motivace k většímu využívání tohoto způsobu přepravy školami a dalšími institucemi.
Sdružení také očekává od vlády, že se bude podílet na stabilizaci situace veřejné hromadné dopravy, kde linkové autobusy jezdily za nouzového stavu s desetiprocentním obsazením a jejich provozovatelé, ale i veřejní objednatelé utrpěli obrovské ztráty.
Kraje vyčíslily ztráty v dopravě na celkových 1,3 miliardy korun.