Pracovníci oddělení silniční dopravy odboru dopravy KÚ Libereckého kraje ve spolupráci s Policií ČR kontrolují i autobusy * Jízdné v městské hromadné dopravě bude v Hradci Králové od 1. ledna příštího roku vyšší. * Plzeňský kraj zapojí do úhrady autobusové dopravy všechny obce *
Pracovníci oddělení silniční dopravy odboru dopravy KÚ Libereckého kraje ve spolupráci s Policií ČR kontrolují i autobusy * Jízdné v městské hromadné dopravě bude v Hradci Králové od 1. ledna příštího roku vyšší. * Plzeňský kraj zapojí do úhrady autobusové dopravy všechny obce *
Úředníci kontrolují i autobusy

28.7.2005 - www.liberecky-den.cz - Liberec - S rozsáhlými kontrolami na silnicích se v těchto dnech setkávají nejenom běžní řidiči, ale i šoféři autobusů a dopravci. V okolí Liberce tak můžete v těchto dnech snadno potkat mobilní jednotku, kterak kontroluje kamion či autobus.

"Silniční kontroly provádějí pracovníci oddělení silniční dopravy odboru dopravy Krajského úřadu Libereckého kraje ve spolupráci s Policií ČR. Zaměřují se zejména na dodržování dob řízení a bezpečnostních zastávek řidiče, vybavení vozidla předepsanými doklady, koncesní listinou, eurolicencí, označení vozidla obchodním jménem dopravce, platnost technických prohlídek vozidel a ověření záznamových zařízení. Pokud je kontrola prováděna s mobilní jednotkou, kontroluje se i přetížení kamionů pomocí mobilních vah," prozradila tisková mluvčí Krajského úřadu Libereckého Kraje Linda Futerová.

Kromě toho se kontrol mohou dočkat i dopravci přímo ve svých provozovnách. Na měsíc červenec je plánováno ještě dalších osm silničních kontrol.

"Dnes je to naprosto běžné, setkávám se s tím často. Kontrolovali úplně všechno, dokonce alkohol v dechu za pomoci mobilního dechového přístroje," svěřil se řidič autobusu na lince Turnov - Liberec Ladislav Kopecký, který kontrolou prošel na jedničku. "Věřím však, že některé menší dopravní společnosti budou mít problém při kontrolách vyhovět všem parametrům. Jezdí levněji, mají míň řidičů a snižují náklady," předpovídá Ladislav Kopecký.

Každopádně by silniční kontroly měly zamezit tomu, aby na našich silnicích jezdili nezodpovědní řidiči s vozy v nevyhovujícím technickém stavu.
Městská hromadná doprava podraží

www.hradeckenoviny.cz - 27.7.2005 - Hradec Králové - Jízdné v městské hromadné dopravě bude od 1. ledna příštího roku vyšší než v současnosti. Schválením cenového nařízení o tom včera rozhodli na svém 12. jednání královéhradečtí radní.

Změna tarifu začne platit na Nový rok, kdy zároveň už bude v plném rozsahu fungovat nový, postupně zaváděný systém úhrady jízdného pomocí čipové karty. Tu začne dopravní podnik prvním zájemcům vydávat zřejmě už koncem srpna. Jízdné bude v té době variabilní a v porovnání se současným stavem držitelům karet nabídne v budoucnu řadu různých možností, například jízdné odstupňované podle délky jízdy a podobně. Vlastníci čipových karet se mohou těšit na různé tarifní výhody. Například klasická papírová jízdenka bude od ledna příštího roku místo současných devíti stát dvanáct korun, ovšem držitelé čipové karty zaplatí "jenom" desetikorunu. Podrobnější informace o cenách v hradecké městské dopravě přineseme zítra (Hradecké noviny).

čer )
denik.obce.cz - 22. 7. 2005, 11.49, zdroj: ČTK, rubrika: Události - Plzeňský kraj zapojí do úhrady autobusové dopravy všechny obce

PLZEŇ -- Všech 501 měst a obcí Plzeňského kraje se bude od příštího roku podílet na financování veřejné autobusové dopravy. Dosud některé z nich neplatily vůbec a řada z nich naopak hodně. "Nechceme, aby obce přispívaly více, chceme ale, aby se do jednotného systému zapojily všechny radnice," řekl dnes ČTK náměstek hejtmana pro ekonomiku Vladislav Vilímec.

Rozpočty podle něj nový model více nezatíží, většina obcí bude platit méně. Obslužnost kraje autobusy, která má být více navázána na taktovou dopravu vlaků, má být příští rok lepší.

Kraj rozdělil obce podle rozsahu obslužnosti. Nejmenší z nich, kde je počet zastavení spojů malý, zaplatí od ledna za každého obyvatele 20 korun na rok. Větší obce a města s obvyklou autobusovou dopravou dvojnásobek a nejvíce, 60 korun, budou hradit radnice, které požadují nejvyšší četnost spojů a zastávek ve svém katastru. Města a obce II. a III. typu s pověřeným úřadem a výkonem státní správy budou platit 30 korun na svého obyvatele, neboť za jejich úředníky budou jezdit lidé z jiných obcí.

Radnice nebudou od ledna 2006 uzavírat smlouvy na ostatní dopravní obslužnost nad rámec základní obslužnosti, kterou s dopravci dohaduje kraj. "Základní a ostatní obslužnost už se nebude rozdělovat," uvedl radní. Pokud bude vedení obce chtít více spojů, přesunou se do vyšší kategorie plateb za občany.

Obce většinou nový model chápou, mírně se bouří pouze starostové sídel, které mají hodně přidružených vesniček, a počet zastavení je tudíž větší. "Raději zaplatíme víc, ale autobusy musí vozit lidi podle jejich potřeb," uvedl starosta Ježov na Klatovsku Jan Sysel. Podle Vilímce nemůže kraj obce nutit k finanční spoluúčasti, ale má možnosti, jak na radnice zatlačit. Ročně rozděluje zhruba 150 milionů korun dotací a radní připustil, že bude při dělbě peněz k solidaritě přihlížet.

Méně než ostatní přispívaly dosud do společné kasy obce na Klatovsku, naopak někdy až příliš vesnice na Rokycansku a Domažlicku, kde například Všeruby platily 400 korun na hlavu.

Letos vydá kraj na zajištění základní dopravní obslužnosti 205 milionů korun, což je o pět milionů více než loni. Dalších deset milionů dají obce, které přispívají na autobusy od roku 2004. Kraj vybere příští rok od obcí zhruba méně než letos.

V příštím roce končí kraji smlouva na zajištění autobusové dopravy. Úřad proto připravuje veřejnou soutěž na zajištění autobusové dopravy, kterou zřejmě vyhlásí podle oblastí.

Václav Prokš snm