BloombergNEF: 500 000 e-busů v provozu, za dvacet let pokryjí dvě třetiny trhu

Podle analytiků Bloomberg mají elektrické autobusy budoucnost, velký význam vidí ve vodíku, prodávat se ale budou i autobusy dieselové.
Podle analytiků Bloomberg mají elektrické autobusy budoucnost, velký význam vidí ve vodíku, prodávat se ale budou i autobusy dieselové.
BloombergNEF vydal každoroční dlouhodobou prognózu pro používání elektrických vozidel v příštích dvaceti letech. Zahrnuje lehká osobní vozidla, užitková vozidla, autobusy a motocykly. Zprávu zpracovává tým specialistů z celého světa.

Výrobci automobilů urychlují své plány na zavádění elektrických vozidel (EV), částečně proto, aby vyhověli stále přísnějším předpisům v Evropě a Číně. COVID-19 některé z nich zpozdí, ale do roku 2022 bude celosvětově k dispozici více než 500 různých modelů EV.

Podíl elektrických autobusů ve světových flotilách stále roste. V současné době je jich v provozu po celém světě půl milionu. V roce 2040 dosáhne podíl vozidel poháněných z baterií dvou třetin. Uvádí to nově vydaná zpráva Electric Vehicle Outlook 2020 od Bloomberg New Energy Finance (BloombergNEF,BNEF), která každý rok analyzuje trh s elektrickými vozidly.

Podle zpracovatelů zprávy BNEF elektrické autobusy na baterie nepokryjí plně trh, ale doplní je dieselové autobusy a na vodíkové palivové články v oblastech, kde je obtížné instalovat nabíjecí infrastrukturu. Tam, kde jsou extrémní teploty, v blízkosti průmyslových klastrů s produkcí vodíku nebo tam, kde je upředňostňována jiná technologie. Podle BNEF se rozšiřování palivových článků nebude týkat trhu osobních vozidel, ale mají daleko větší šance na využití u užitkových vozidel a autobusů. Městské autobusy s palivovými články budou zabírat v roce 2024 6,5% z celkových prodejů nových autobusů. Z geografického hlediska budou mít významnější podíl v Kalifornii, Číně, částech Evropy, Japonsku a Jižní Koreji. Jde o země, které aktivně pracují na rozvoji infrastruktury pro tankování vodíku.

Zpráva rovněž odhaduje, že baterie se stanou účinnější a budou významně klesat jejich ceny. Cena by měla být nižší než 100 USD/kWh pro rok 2024 a 61 USD/kWh pro rok 2030. „Ale pokračování snižování cen baterií vyžaduje značné investice do vývoje a výroby,“ píše BNEF.

BNEF očekává, že elektrická vozidla (nejen autobusy, ale všechna elektrická vozidla) budou představovat 5,2 % světové spotřeby elektřiny.

Zpráva se také zabývá pandemií covid-19 a jejím významem pro veřejnou dopravu. Podle BNEF povede pandemie k trvalému omezení cestování městskou dopravou a ke zvýšení automobilové dopravy a přetížení ulic měst.

Výhled se nezabývá plynovými autobusy (CNG ani LNG).


BloombergNEF: 500 000 e-busů v provozu, za dvacet let pokryjí dvě třetiny trhu
BloombergNEF: 500 000 e-busů v provozu, za dvacet let pokryjí dvě třetiny trhu
BloombergNEF: 500 000 e-busů v provozu, za dvacet let pokryjí dvě třetiny trhu