Autobusová zastávka jako lednička
Cool bus stops. Zdroj Diario Sur, Sciencedirect.com

V Andalusii v Seville se příští rok cestující zchladí v inovativním autobusovém přístřešku, který je ochlazován pomocí studené odpadní vody. Otevře se na Avenida de la Cruz Roja, nové udržitelné pěší zóně.

V Andalusii v Seville se příští rok cestující zchladí v inovativním autobusovém přístřešku, který je ochlazován pomocí studené odpadní vody. Otevře se na Avenida de la Cruz Roja, nové udržitelné pěší zóně.

Příští léto bude v Seville v provozu "termoklimatizovaná" autobusová zastávka. Tým vědců z Engineering School of the University of Seville (ETSI) díky použití vody a fotovoltaických panelů vyvinul  autobusový přístřešek, jehož cílem je zmírnit horko cestujících čekajících na autobus. I při teplotě vzduchu 42 °C a u země 50 °C, které jsou v tomto období pro Andalusii typické, mohou podle projektových manažerů klesnout teploty uvnitř autobusového přístřešku na 22 až 28 °C.

Inteligentní technologie inovativního přístřešku detekuje čekajícího a aktivuje systém tepelné úpravy. Jak to funguje: Přístřešek má podzemní nádrž, kde se ukládají odpadní vody. Ta je propojena se střechou s instalovanými čidly a solárními panely, které vyrábějí energii potřebnou pro ochlazení vody. Studená voda poté ochlazuje moduly umístěné na stropě a v přední části. V zadní části je vysoce výkonná tepelná izolace. Příjemná teplota má být dosažena za pouhých 20 minut.

Inženýr José Sánchez, jeden z projektových manažerů ETSI řekl: „S touto vodou můžeme zajistit, že teplota je uvnitř mezi 22 °C a 29 °C, i když teploměr ukazuje 45 °C a země má 50 °C. Systém není jako klimatizace, která produkuje studený vzduch; chlad vydává spíše samotná konstrukce autobusové zastávky, podobně jako je tomu u ledniček“. Podle Sáncheze se cena pohybuje kolem 26 000 eur. První z těchto zastávek by měla být instalována v roce 2024 na Avenida de la Cruz Roja, nedávno přestavěné na pěší zónu podle bioklimatických parametrů. Z tohoto důvodu již byla instalována nádrž o objemu 50 metrů krychlových a síť potrubí, které přivádějí vodu (pěší zóna má kromě jiného udržitelný odvodňovací systém, který absorbuje dešťovou vodu).

Jedná se o soběstačnou stavbu, spotřebuje pouze deset procent vyrobené energie a voda v nádrži bude muset být vyměněna pouze jednou za celé léto. Podle Sáncheze nedojde k žádnému navýšení nákladů na autobusové zastávky. Design je stejný jako u konvenčních zastávek.

Sciencedirect.com


Autobusová zastávka jako lednička
Chladicí sálavé moduly instalované na autobusové zastávce. Každý je zapojen do série a tvoří 4 okruhy po 3 modulech. Pohledově jsou chráněny perforovaným plechem. V zadní části autobusové zastávky se nachází vysoce výkonná úzká tepelná izolace. Zdroj Sciencedirect.com