Reklama
Reklama
person rebus  date_range 25.05.2024

V Česku za tři desetiletí prodala přes 24 000 vozidel, z toho více než 600 autobusů. Největším zákazníkem pro dálkové autokary je Student Agency. Scania i6S Eficient jezdí u Arrivy nebo Autokarem.cz, více než 70 příměstských Citywide LE v Ústeckém kraji a double deckery v Ostravě.

Před třiceti lety byla do obchodního rejstříku zapsána společnost Scania Czech Republic s.r.o. jako dceřiná firma a oficiální zastoupení švédského výrobce těžkých nákladních vozidel, autobusových podvozků a průmyslových motorů. Zatímco v roce 1994 a 1995 registrovala nejvýše desítky kusů nákladních vozidel, za první čtyři měsíce roku 2024 je s 520 kusy dvojkou v segmentu těžkých nákladních vozidel N3. Scania Czech Republic s.r.o. v roce 1994 navazovala na působení nezávislého importéra společnosti STM, která Scanie do Česka dovážela od roku 1992. Ještě před tím si první zákazníci vyzvedávali vozidla přímo v centrále v Södertälje u Stockholmu. Začátky byly skromné: firma měla 21 zaměstnanců a vlastnila jediný servis v pražských Stodůlkách, který obsluhoval celou republiku. Až později přibyly další nezávislé autorizované i ty přímo vlastněné společností Scania, která je dnes součástí skupiny Traton začleněné do koncernu VW Group. Od roku 1994 do konce roku 2023 záznamy společnosti evidují přes 24 000 prodaných vozidel. Mezi první zákazníky pro nákladní vozidla patřily společnosti Miroslav Mikel – Autodoprava, ARKE-Jiří Rambousek s.r.o. nebo ČSAD Kroměříž a.s. Největším je dnes firma HOPI Holding a.s., která jen v Česku odebrala na 900 vozidel Scania. Od ledna do dubna 2024 se Scania stala dvojkou na českém trhu v segmentu N3 s 520 registrovanými vozidly. „J ako prémiový výrobce nákladních automobilů jsme se vždy mohli spolehnout na skvělý produkt. Za 30 let jsme prodávali čtyři generace nákladních vozidel, která získala pětkrát titul International Truck of the Year, kromě toho jsou naše vozidla také devítinásobnými nositeli ocenění Green Truck pro nejefektivnější vozidlo pro dálkovou dopravu, ” připomíná Viktor Šafář, ředitel dealerství Čechy, který ve Scanii působí již od roku 1994 a do firmy přešel ze zmíněné společnosti STM. Firma slaví úspěchy rovněž u hasičů, v armádních výběrových řízeních a také mezi automobily pro svoz komunálního odpadu a speciály údržby silnic. Mimo těžká nákladní vozidla firma nabízí průmyslové motory vhodné do stavební mechanizace, jako jsou nejrůznější nakladače, a také autobusy. " Od roku 2000 jsme prodali v Česku více než 600 autobusů. Naším největším odběratelem je společnost Student Agency (RegioJet), které jsme historicky dodali 140 ks vozidel Scania s nástavbami Beulas a Irizar. Z městských a příměstských autobusů šlo o 71 autobusů Scania Citywide LE pro Dopravní společnost Ústeckého kraje. Naše autobusy jezdí i na Kladně, v Břeclavi a dalších místech. Ze zajímavých vozidel stojí za zmínku určitě dva double deckery Scania UNVI Urbis na CNG pro Dopravní podnik Ostrava z roku 2020. Vloni jsme předali první exempláře nového autobusu Scania Irizar i6S Efficient s kamerami místo zrcátek společnosti Arriva, další pak například společnosti Autokarem.cz (byl vystaven vloni na veletrhu Czechbus). Naším významným zákazníkem je i Ministerstvo obrany, které například vloni přebralo čtyři kusy Scania Touring HD ," uvedl Martin Přibyl, PR & PA Manager Scania CER (Czech Republic, Hungary, Slovakia). „ Třicet let znamená pochopitelně i výraznou proměnu našich produktů. Zatímco v roce 1994 bylo všechno v kabině analogové, dnes máme plně digitální přístrojovou desku a služby konektivity, jako je oblíbený portál MyScania, který umožňuje na dálku sledovat stav vozového parku a výkony řidičů, ” říká výkonný ředitel Scania Czech Republic s.r.o. Zdeněk Petrás. Došlo rovněž k odklonu od manuálních převodovek k automatickým a místo klasické nafty se čím dál více začínají prosazovat alternativní paliva. Všechny motory Scania tak dnes mohou spalovat HVO, tedy bionaftu druhé generace, která při analýze od zdroje ke kolům umožňuje snížení emisí CO2 až o 90 procent. V nabídce jsou rovněž plynová a elektrická vozidla, která budou hrát čím dál tím větší roli. V roce 2030 má Scania za cíl globálně prodávat 50 % vozidel na elektřinu, v Česku letos předá první exempláře do užívání zákazníkům. Od roku 1994 postupně rostla servisní síť. První servis v pražských Stodůlkách v roce 1997 nahradila nová centrála v Chrášťanech. Postupně přibývaly další servisy, nezávislé i ty, které patří přímo Scanii. Dnes v Česku funguje 18 servisů, pokrývají území od Chebu v západním cípu Česka až po Třanovice v tom nejvýchodnějším. Kromě Scanie je provozují společnosti Scanwest v západních Čechách a ProScan v Pardubickém a Královehradeckém kraji. Novinkou jsou služby spojené s dobíjením elektrických vozidel. Scania je schopná zajistit návrh, instalaci i provoz dobíjecí infrastruktury v zákazníkově depu. Unikátní nabídkou bude rovněž dobíjecí systém Charging Access, který umožní přístup k veřejným stanicím vhodným k dobíjení elektrických vozidel. V Česku se objeví v příštích letech. „ Přes všechny změny a rozšíření naší nabídky mohu říci, že i po třiceti letech zůstala celá řada věcí stejná. Naše značka nadále zaměstnává lidi, kteří pro ni žijí, máme kolem sebe věrné zákazníky, řidiče a fanoušky, kteří na ni nedají dopustit. Jsem přesvědčený o tom, že to samé bude moci říct i můj nástupce za dalších třicet let, ” uzavírá Zdeněk Petrás.

Zpravodajství
Mezinárodní výstavu a konferenci na Messe Karlsruhe navštívilo více než 6 500 odborníků ze všech sedmi kontinentů. Přibližně 250 vystavovatelů ze 30 zemí prezentovalo po tři dny řešení, která mají přispět k atraktivnější, efektivnější a udržitelnější mobilitě. V Karlsruhe představily novinky i české společnosti Herman a Mikroelektronika, jak akci zaměřenou na IT hodnotí?
Reklama
V prvních čtyřech měsících 2024 vyrobily tuzemské firmy 1 507 autobusů, o 100 autobusů více než ve stejném období loňského roku. Zvýšila se i dubnová produkce.
Podle zprávy analytické společnosti IDTechEx o vývoji trhu s elektrickými autobusy se v roce 2023 prodalo globálně 60 000 elektrických autobusů. Do roku 2045 toto číslo dosáhne 190 000 ročně. Dominantní je stále Čína, zvyšuje se však i evropský trh. Vloni byl lídrem MAN.
Jubilejní setkání pořádá Klub českých historických autobusů - RTO Klub - 25. května 2024 tradičně ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech, které ve stejný den zahajuje letošní návštěvnickou sezónu. Vloni si v Lešanech u Týnce nad Sázavou mohli návštěvníci prohlédnout přes dvacet vozidel, převážně RTO a Karosy .
Se svou strategií Electic Evolution získal Karsan ceny od časopisu Global Business&Finance Magazine. S elektrickými, vodíkovými a autonomními autobusy byl úspěšný byl v kategoriích Nejlepší evropská průkopnická společnost e-Mobility, Nejinovativnější evropský výrobce autobusů a Nejlepší evropský exportér elektrických užitkových vozidel.
V sobotu 18. května se konala pro veřejnost událost na Terminálu hromadné dopravy. Dopravní podnik města Hradce Králové slaví v roce 2024 další významné jubileum. Před 75 lety ve městě začaly jezdit trolejbusy.
Třítónový zvuk klaksonu typický pro žluté poštovní autobusy varuje řidiče na horských nebezpečných trasách od roku 1924. Triáda zní také na nejstrmější trase Postbusu ve Švýcarských alpách se sklonem 28 %. Impozantní Jungfrau-Aletsch zapsané ve světovém dědictví UNESCO můžete prozkoumat od 18. května.
Od 14. do 16. května na mezinárodní konferenci a výstavě o digitalizaci a inteligentních řešeních pro veřejnou dopravu najdete v hale 1 společnost Herman (stánek K30) a Mikroelektroniku (stánek A45)
Škoda Group koupila od VINCI Energies 100 % akcií společnosti Cegelec a.s.. Rozšiřuje tak své portfolio o další komponenty pro různá vozidla hromadné dopravy a také zajímavý rozsah servisních služeb. Navíc získává velmi zkušený tým pracovníků.
Sdružení dopravních podniků České republiky a jeho členské dopravní podniky se i v tomto roce připojují k tradiční veřejné sbírce Český den proti rakovině, kterou pořádá Liga proti rakovině. Na možnost podpořit tuto osvětovou kampaň upozorní letáky ve vozech městské hromadné dopravy. Několik dopravních podniků se zapojí i do prodeje typických žlutých květin. Takzvaný Květinový den se letos koná ve středu 15. května.
Aktuálně
Na jubilejní sraz přijelo 32 vozidel - 13 autobusů RTO, Karosy Š11 a řady 700, SAN H-100A z Polska, Robur, dále přívěs Jelcz PO1-E a dobový přivěs na bagáž stavěný na bázi hasičského vleku PS12.
Čínský BYD sehrál ve spolupráci s Alexander Dennis v posledním desetiletí v zavádění elektrických autoubusů ve Velké Británii velkou roli. Výhradně však jako dodavatel podvozků. Nyní představil dvoupodlažní autobus s vlastní karosérií. Podle britských médií má již jistou zakázku na více než 100 vozidel pro Go-Ahead do Londýna. BYD BD11 má celkovou kapacitu až 532 kWh, největší ze všech dosud dostupných elektrických vozidel ve Spojeném království.
Zatímco čtyři SOR NSG 12 přijedou do lázeňského města na začátku roku 2025, šest nových autobusů IVECO URBANWAY již za tři měsíce.
Po Římě získal Solaris další významnou zakázku na své mild hybridní autobusy. MPK Łódź si pronajme 48 kloubových a 15 sólo autobusů Urbino mild hybrid. Podepsaná smlouva zahrnuje desetiletý pronájem a servis. Do ulic vyjedou na začátku příštího roku.
Reklama
Desátá obousměrná tramvaj Škoda 30T3 dorazila do depa Dopravního podniku Bratislava. Vozy zatím čekají na zařazení do provozu s cestujícími. V těchto dnech probíhá testování pro získání homologace.
Celkem sedm nových autobusů Setra S 418 LE business o délce patnáct metrů zvýší kapacitu pro cestující o 10 míst k sezení. První dva jsou již v provozu mezi Prahou a Slaným a Slaným a Rakovníkem. Od prosince se vydají na linky Louny - Praha / Chomutov - Praha. Obnova čeká také ČSAD Benešov, kromě oblíbené značky Setra zamíří na Mníšecko kloubové Mercedes-Benz Citara. Celkem ICOM transport pořizuje pro PID více než sto nových autobusů.
V pátek 31. května vyjede první žlutý autobus na oblíbenou trasu Praha-Brno-Bratislava-Split. Na začátku sezóny je již více než polovina míst vyprodána, největší zájem je o víkendové termíny. Cestující budou vozit luxusní double deckery Setra se speciálním uspořádáním sedadel.
Nové a aktualizované systémy aktivní bezpečnosti pro řidiče autobusů a autokarů pomáhají jet bezpečně a vyhýbat se situacím, které by mohly vést k nehodám. Chrání cestující uvnitř vozu i zranitelné účastníky silničního provozu, jako jsou cyklisté a chodci. Bezpečnostní systémy Volvo Buses překračují nové předpisy EU, které vstoupí v platnost v polovině roku 2024, i zákonné požadavky většiny zemí mimo EU.
Celá řada nových modelů nákladních vozidel Volvo může být poháněna 100% bionaftou, volba tohoto obnovitelného paliva znamená okamžité snížení emisí CO2. Proti klasické naftě od 30 do 70 procent.
V sobotu 18. května 2024 vyjíždí cyklobusy Plzeňského kraje. Celkem 14 cyklobusových linek zajede do Brd, České lesa, na Manětínsko i na Šumavu. Speciální autobusové linky s možností přepravy kol využijete také v Karlovarském kraji. Autobusy AKV bus se dostanete třeba do Krušných hor. S kolem můžete jet také po Jižních Čechách.
Reklama
AUTO-BUS
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací