Reklama
Reklama
person rebus  date_range 22.05.2024

Podle zprávy analytické společnosti IDTechEx o vývoji trhu s elektrickými autobusy se v roce 2023 se prodalo globálně 60 000 elektrických autobusů. Do roku 2045 toto číslo dosáhne 190 000 ročně. Dominantní je stále Čína, zvyšuje se však i evropský trh s elektrickými autobusy. Vloni byl lídrem MAN.

Autobusy jsou nejběžnější formou veřejné dopravy na světě a jsou nedílnou součástí sítí veřejné dopravy. V roce 2023 bylo vyrobeno přibližně 330 000 nových autobusů a autokarů. Ve většině regionů se jedná především o naftu. Globální elektrifikace však nabírá na celém světě stále větší dynamiku poté, co byla zpočátku omezena na čínský trh. Elektrické autobusy začaly pronikat na trh na počátku roku 2010, trh ale zpočátku zcela ovládala Čína, díky štědrým státním dotacím. Rok 2016 byl rekordní se 120 000 prodanými elektrickými autobusy po celém světě. V následujících letech se čísla snížila a začala stagnovat. V posledních letech se díky výrobcům z Evropy, Severní Ameriky, Indie a dalších zemí opět zvyšují, Čína je ale stále dominantní. Paralelně se v Evropě objevila řada nových výrobců jako konkurenti zavedeným výrobcům, ale i těm čínským. Evropskému trhu s elektrobusy tak vloni dominoval MAN s 16 procenty tržního podílu, následovaný Solarisem s 15 procenty. Baterie nebo palivový článek Zpráva se také zabývá budoucností autobusů na baterie a palivové články. Podle IDTechEx se v příštích letech výrazně zvýší trh s bateriovými elektrickými autobusy, a to především v městském provozu, kde nahradí dieselové. K jejich výhodám patří vysoce účinné hnací ústrojí v kombinaci mimo jiné s vylepšenou kapacitou baterie a optimalizací tras. . Autobusy na palivové články mají výhodu v delším dojezdu a rychlejším doplňování paliva než je doba nabíjení bateriových autobusů. Výzvou však jsou vysoké náklady na komponenty a problém se získáním dostatečného množství levného zeleného vodíku. Podle výzkumu IDTechEX budou mít autobusy s palivovými články v budoucnu mnohem menší podíl na trhu než autobusy na baterie. Někteří provozovatelé dokonce opouštějí tuto technologii ve prospěch bateriových autobusů. Technologie palivových článků získá určitý podíl na trhu dálkových autobusů. Silnější růst se očekává v Japonsku nebo Jižní Koreji, kde mají ambiciozní vodíkovou politiku. Zpráva IDRechEx také poskytuje aktuální analýzu trhu Číny, USA, Latinské Ameriky, Koreje, Japonska a Indie.

Zpravodajství
Jubilejní setkání pořádá Klub českých historických autobusů - RTO Klub - 25. května 2024 tradičně ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech, které ve stejný den zahajuje letošní návštěvnickou sezónu. Vloni si v Lešanech u Týnce nad Sázavou mohli návštěvníci prohlédnout přes dvacet vozidel, převážně RTO a Karosy .
Reklama
Se svou strategií Electic Evolution získal Karsan ceny od časopisu Global Business&Finance Magazine. S elektrickými, vodíkovými a autonomními autobusy byl úspěšný byl v kategoriích Nejlepší evropská průkopnická společnost e-Mobility, Nejinovativnější evropský výrobce autobusů a Nejlepší evropský exportér elektrických užitkových vozidel.
V sobotu 18. května se konala pro veřejnost událost na Terminálu hromadné dopravy. Dopravní podnik města Hradce Králové slaví v roce 2024 další významné jubileum. Před 75 lety ve městě začaly jezdit trolejbusy.
Třítónový zvuk klaksonu typický pro žluté poštovní autobusy varuje řidiče na horských nebezpečných trasách od roku 1924. Triáda zní také na nejstrmější trase Postbusu ve Švýcarských alpách se sklonem 28 %. Impozantní Jungfrau-Aletsch zapsané ve světovém dědictví UNESCO můžete prozkoumat od 18. května.
Od 14. do 16. května na mezinárodní konferenci a výstavě o digitalizaci a inteligentních řešeních pro veřejnou dopravu najdete v hale 1 společnost Herman (stánek K30) a Mikroelektroniku (stánek A45)
Škoda Group koupila od VINCI Energies 100 % akcií společnosti Cegelec a.s.. Rozšiřuje tak své portfolio o další komponenty pro různá vozidla hromadné dopravy a také zajímavý rozsah servisních služeb. Navíc získává velmi zkušený tým pracovníků.
Sdružení dopravních podniků České republiky a jeho členské dopravní podniky se i v tomto roce připojují k tradiční veřejné sbírce Český den proti rakovině, kterou pořádá Liga proti rakovině. Na možnost podpořit tuto osvětovou kampaň upozorní letáky ve vozech městské hromadné dopravy. Několik dopravních podniků se zapojí i do prodeje typických žlutých květin. Takzvaný Květinový den se letos koná ve středu 15. května.
V Hradci Králové oslaví v sobotu 18. května trolejbusové jubileum. V Praze proběhne autobusový den PID - tentokrát na Letné. V Muzeu dopravy ve Strašicích poprvé otevřou vrata veřejnosti. Všechny akce nabídnou jízdy historickými vozidly a doprovodný program.
Lion's City 12 E LE je prvním elektrobusem s nízkým nástupem, který MAN vyrábí. V České republice se představil poprvé v týdnu od 6. května a účastnil se Bus Euro Testu 2024, vítěz bude vyhlášen na IAA v Hanoveru 16. září 2024.
Od úterý 14. května bude Karlsruhe v Německu hostit globální akci pro digitalizaci a inteligentní řešení ve veřejné dopravě. Do 16. května 2024 se uskuteční přední oborová výstava a konference pokrývající celé technologické spektrum, od umělé inteligence, ticketingu a platebních systémů až po MaaS a kybernetickou bezpečnost. V hale 1 můžete navštívit stánek A45 Mikroelektroniky.
Aktuálně
Celkem sedm nových autobusů Setra S 418 LE business o délce patnáct metrů zvýší kapacitu pro cestující o 10 míst k sezení. První dva jsou již v provozu mezi Prahou a Slaným a Slaným a Rakovníkem. Od prosince se vydají na linky Louny - Praha / Chomutov - Praha. Obnova čeká také ČSAD Benešov, kromě oblíbené značky Setra zamíří na Mníšecko kloubové Mercedes-Benz Citara. Celkem ICOM transport pořizuje pro PID více než sto nových autobusů.
V pátek 31. května vyjede první žlutý autobus na oblíbenou trasu Praha-Brno-Bratislava-Split. Na začátku sezóny je již více než polovina míst vyprodána, největší zájem je o víkendové termíny. Cestující budou vozit luxusní double deckery Setra se speciálním uspořádáním sedadel.
Nové a aktualizované systémy aktivní bezpečnosti pro řidiče autobusů a autokarů pomáhají jet bezpečně a vyhýbat se situacím, které by mohly vést k nehodám. Chrání cestující uvnitř vozu i zranitelné účastníky silničního provozu, jako jsou cyklisté a chodci. Bezpečnostní systémy Volvo Buses překračují nové předpisy EU, které vstoupí v platnost v polovině roku 2024, i zákonné požadavky většiny zemí mimo EU.
Celá řada nových modelů nákladních vozidel Volvo může být poháněna 100% bionaftou, volba tohoto obnovitelného paliva znamená okamžité snížení emisí CO2. Proti klasické naftě od 30 do 70 procent.
Reklama
V sobotu 18. května 2024 vyjíždí cyklobusy Plzeňského kraje. Celkem 14 cyklobusových linek zajede do Brd, České lesa, na Manětínsko i na Šumavu. Speciální autobusové linky s možností přepravy kol využijete také v Karlovarském kraji. Autobusy AKV bus se dostanete třeba do Krušných hor. S kolem můžete jet také po Jižních Čechách.
Dceřiná společnost NFI Group Inc. se připojila ke konsorciu v projektu Connector, pro který postaví autonomní autobusy Enviro100AEV. Celkem čtyři vozidla bez řidiče budou zajišťovat dopravu v Cambridge Biomedical Campus, největším středisku lékařského výzkumu a zdravotnické vědy v Evropě.
Renault jako prémiový partner grandslamového tenisového turnaje Roland Garros, známého jako French Open, bude ve spolupráci s WeRide od 26. května do 9. června zajišťovat kyvadlovou dopravu mezi parkovištěm v Bois-de-Boulogne na stadion autonomními elektrickými minibusy. Cílem je demonstrovat vyspělost nových technologií pro automatizované služby veřejné dopravy. Na konci zápasů odveze stejná služba fanoušky tenisu na náměstí Place de la Porte d’Auteuil nebo zpět na parkoviště P2.
De Lijn uzavřel rámcovou smlouvu na dodávku 100 e-busů pro BRT linky s Irizar e-mobility. Vozidla s interiérem zaměřeným na pohodlí cestujících budou na delších linkách kompenzovat nedostatečné železniční spojení v Limburgu.
Pardubický kraj, CITYA a regionální dopravce BusLine zahájili 13. května pilotní projekt hromadné dopravy na zavolání. Flexibilní způsob cestování je zatím možný mezi obcemi Svitavy, Opatov, Opatovec, Dětřichov, Koclířov, Kamenná Horka, Hradec nad Svitavou, Radiměř a Vendolí. Pokud se provoz osvědčí, rozšíří se do dalších regionů kraje.
Daimler Buses předal dopravní společnosti ESWE Verkehr na klíč elektrifikované depo a dodal celkem 120 bateriových sólo autobusů eCitaro. Technologickým partnerem projektu a generálním dodavatelem je dceřiná společnost Daimler Buses Solutions GmbH.
Reklama
AUTO-BUS
Reklama
Bustec
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací