Čipová krize výrazně dopadá na český autoprůmysl
Pro výrobu každého vozidla jsou potřeba desítky až stovky polovodičů. Vyrábí se převážně v Asii, kde se projevila pandemie a jejich produkce je snížena. Ilustrační foto Shutterstock

Nedostatek polovodičů se projeví na výrobě vozidel více, než koronavirové odstávky v roce 2020. Proti plánu se nevyrobí se 250 tisích osobních aut.
Nedostatek polovodičů se projeví na výrobě vozidel více, než koronavirové odstávky v roce 2020. Proti plánu se nevyrobí se 250 tisích osobních aut.
Prohlubující se čipová krize výrazně zasahuje do výkonnosti automobilového průmyslu v České republice. Dosud bylo v průběhu roku vyrobeno 831 653 osobních vozidel, tj. pouze o 2,9 % více než v minulém „covidovém“ roce. Již od srpna je však výroba výrazně ovlivňována omezováním výroby a statistika za září potvrzuje negativní trend. Na základě aktuálních dat tak lze kvůli nedostatku čipů očekávat, že v letošním roce nebude v Česku vyrobeno přes 250 tisíc osobních vozidel a tuzemský autoprůmysl kvůli této globální krizi přijde o zhruba 200 miliard Kč na tržbách.

Nedostatek polovidičů, které se používají hlavně v palubní elektronice, od dnešního dne až do konce roku omezí nebo zcela zastaví výrobu nových aut ve Škoda Auto.   

Sdružení automobilového průmyslu proto apeluje na zavedení dočasné podpory zaměstnanosti z programu Antivirus, který na základě objektivně stanovených kritérií podpoří nejvíce zasažené podniky dodavatelského řetězce. Dopomůže jim k udržení cash-flow i k připravenosti na následný restart a zároveň podpoří schopnost firem udržet investice do modernizace na požadované úrovni.

„Globální nedostatek polovodičů výrazně překoná i negativní dopady pandemických odstávek v roce 2020. Jestliže jsme ještě letos v červnu očekávali, že se závěrem roku přijde narovnání trhu a výrobci doženou zameškanou produkci, vývoj v létě a v průběhu podzimu posouvá výkonnost odvětví bohužel na opačnou stranu. Oproti původním odhadům se kvůli nedostatku čipů nevyrobí v České republice více než 250 tisíc vozidel. To odpovídá ztrátám na tržbách ve výši zhruba 120 miliard Kč na straně automobilek a dalších zhruba 80 miliard Kč u dodavatelů,“ konstatuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Trvající poptávka zákazníků nicméně ukazuje, že tuzemský autoprůmysl stojí na pevných základech. Zůstává klíčovým průmyslovým odvětvím a významným zaměstnavatelem ve všech regionech ČR. "Vítáme proto, že se o problémech autoprůmyslu ve spojení s čipovou krizí povede jednání na úrovni Tripartity s cílem nalézt východiska pro reaktivaci krátkodobé podpory zaměstnanosti z programu Antivirus. Ten by měl dočasně nahradit chystaný systémový nástroj kurzarbeit, jenž stále nebyl finalizován. Jsme přesvědčeni, že stejně jako je tomu v některých dalších evropských zemích, je i v zájmu českého státu podpořit domácí firmy, které tak v momentě narovnání dodavatelských řetězců budou připraveny začít opět naplno vyrábět. Tato připravenost nám umožní podpořit ekonomický růst, a tak jako v uplynulých letech dlouhodobě zajišťovat České republice prosperitu,“ dodává Zdeněk Petzl.

Osobní vozidla
Od ledna do konce září bylo v České republice vyrobeno 831 653 osobních vozidel, tj. meziročně o 2,9 % více. Ve srovnání se stejným obdobím roku 2019 bylo vyrobeno celkově dokonce o 235 456 vozidel méně.

Současné krizi zatím úspěšně odolává nošovický závod automobilky Hyundai. Ve třech čtvrtletích tohoto roku zde bylo vyrobeno 207 300 vozidel, tj. meziročně o 26,8 % více. V samotném září pak výroba meziročně poklesla o 5,7 %. Naprostá většina produkce směřovala na zahraniční trhy, exportováno bylo 195 368 automobilů, tj. o 26,9 % meziročně více. Také na domácím trhu automobilka umístila o více než čtvrtinu více vozidel než v minulém roce.

ŠKODA AUTO vyrobila v tuzemských závodech v letošním roce zatím celkově 514 309 vozidel (- 3,7 %). Na český trh bylo umístěno 62 957 vozidel (+ 1,1 %), na zahraniční trhy bylo určeno 451 776 vozidel (- 4,6 %).

Také produkce Toyoty v Kolíně se pohybuje na úrovni loňského roku, když ve třech čtvrtletích vyrobila celkem 110 044 automobilů (- 0,5 %). Z nich bylo 109 065 exportováno (- 0,8 %) a 979 uplatněno na tuzemském trhu (+ 46,6 %).

Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 90 856 ks elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 10,9 %. Bateriových elektromobilů bylo vyrobeno 52 706 ks (tj. 6,3 %), plug-in hybridů (PHEV) 38 150 ks (tj. 4,6 %). ŠKODA AUTO vyrobila od ledna do září 37 482 BEV a 21 217 PHEV, Hyundai 15 224 BEV a 16 933 PHEV.

Autobusy

V dosavadním průběhu roku bylo v Česku vyrobeno 3 475 autobusů (- 1,2 %), jen 401 autobusů bylo určeno pro tuzemský trh (- 39,2 %), zbývajících 3 179 bylo exportováno (+ 9,5 %). Ve vysokomýtském IVECO CR bylo vyrobeno 3 157 autobusů, tedy o 1,1 % méně než v loňském roce. SOR Libchavy vyrobil ve třech čtvrtletích tohoto roku 302 autobusů (- 1,0 %), z toho 53 ks bylo s elektrickým pohonem (tj. podíl 17,5 %), většina směřovala na zahraniční trh. Výrobce KHMC Opava v tomto roce vyrobil 16 autobusů, tedy o dva méně než v loňském roce.

Nákladní vozidla
Společnost TATRA Trucks, která je mezi členy Sdružení automobilového průmyslu jediným výrobcem nákladních vozidel, vyrobila od ledna do září tohoto roku 875 vozidel, tedy o 36 ks méně než ve stejném období loňského roku (tj. - 4,0 %). Produkce Tatry byla z větší části exportována (644 ks), v Česku bylo umístěno 248 vozidel.

Motocykly
Výrobce JAWA Moto vyrobil ve sledovaném období 811 motocyklů, tj. o 432 ks více než v minulém roce (+ 114,0 %). Dařilo se mu především na českém trhu s 658 prodanými kusy (+ 127,7 %). Exportováno bylo 153 strojů, tedy o 63 více než v minulém roce (+ 70,0 %).

Přípojná vozidla
Ve srovnání s minulým i předminulým rokem se dařilo výrobcům v segmentu přípojných vozidel. Vyrobeno bylo celkově 24 310 přívěsů a návěsů, tj. o 2 313 ks více než vloni (+ 10,5 %). Celkový růst segmentu podpořila především společnost AGADOS, která produkuje malé přívěsy do 3,5t. Těch vyrobila celkově 22 661 ks (+ 10,5 %), v Česku jich prodala 14 038 ks (+ 10,9 %) a na export zamířilo 8 204 ks (+ 9,4 %).

Dařilo se i výrobcům v segmentu velkých přívěsů a návěsů. Společnost PANAV vyrobila 326 přívěsů a návěsů, tj. o 67 ks více než v loňském roce (+ 25,9 %). 267 ks bylo prodáno v Česku (+ 40,5 %), 42 ks bylo exportováno (- 6,7 %). Vzrostla také produkce Schwarzmülleru. Od ledna do konce září vyrobil 1 323 velkých přípojných vozidel (+ 7,9 %). Na tuzemském trhu bylo letos umístěno 530 ks (+ 23,3 %), exportováno bylo 1 161 ks (+ 11,1 %).