Debut dálkového autobusu Irizar na zkapalněný zemní plyn
Irizar i4 na podvozku Scania 320 EB 4X2 E6D LNG s motorem 9l a 320 hp má 49 míst k sezení a prostor pro 13 stojících cestujících. Foto Irizar

Model i4 pro meziměstské a kratší dálkové linky je postaven na podvozku Scania a k dispozici ve verzi Euro6E. Pohon na LNG budou mít také modely i6S a i6.
Model i4 pro meziměstské a kratší dálkové linky je postaven na podvozku Scania a k dispozici ve verzi Euro6E. Pohon na LNG budou mít také modely i6S a i6.
Irizar i4 na LNG doplňuje řadu autobusů na udržitelná paliva Irizar. Je určen pro meziměstskou, příměstskou, školní nebo firemní dopravu a má podle výrobce dojezd více než 1 000 kilometrů.

Irizar i4 má dvě válcové kryogenní (-162°C) nádrže umístěné podélně na obou stranách centrálního zavazadlového prostoru, který je vodotěsný a izolovaný od prostoru pro cestující. Mají kapacitu plynu 704 litrů a po úplném naplnění váží 830 kg. Vyhovují předpisu R66.02 a komponenty a instalace splňují všechny bezpečnostní protokoly podle předpisu 110.  Existují dvě možnosti nádrží, jedna nebo dvě pro různé dojezdy a kapacity zavazadlového prostoru. Ve srovnání se CNG (stlačeným zemním plynem), potřebuje LNG méně prostoru (600krát méně), má hustotu energie 1,4 větší a celý systém váží méně.

Zemní plyn jako alternativní ekologické a ekonomické palivo s vyspělou technologii a širokou dostupností je důležitým aspektem energetického přechodu. Kromě dojezdu až 1 000 km, je mezi dalšími přínosy této technologie snížení emisí CO2 o 25%, emisí NOx o 85% a znečištění částicemi o 96%, čímž se minimalizují referenční emise kvality ovzduší ovlivňující zdraví téměř na nulu. O 50% se snižuje také hladina hluku. Pokud jde o provozní náklady (TCO), odhaduje je Irizar proti naftě až o 30% nižší. Náklady na údržbu zůstávají podobné jako u konvenčního dieselového vozidla.

Řada vozidel Irizar na LNG zahrnuje modely i4, i6S a i6. Ještě v září bude Irizar i4 k dispozici také s novým podvozkem Scania NBG 9I Euro6E o výkonu 340 koní. V roce 2022 bude tato technologie rozšířena na modely Irizar i6 a i6S pro příměstské trasy na střední a dlouhé vzdálenosti s podvozkem nové generace o výkonu 410 koní v délkách od 12 do 15 metrů.

Irizar i4

Verze L modelu Irizar i4 s délkou 12,2 metrů a rovnou podlahou pro lepší přístup má dvojité centrální dveře s vestavěnou rampou vyráběnou společností Masats a je postavena na podvozku Scania 320 EB 4X2 E6D LNG s motorem 9l a 320 hp. Má sezení pro 49 a prostor pro 13 stojících cestujících a 1 vozíček nebo kočárek. Takto vybavený je určen na příměstské trasy s častými zastávkami.


Debut dálkového autobusu Irizar na zkapalněný zemní plyn
Debut dálkového autobusu Irizar na zkapalněný zemní plyn