KAMAZ představuje první elektrický autobus na vodík
KAMAZ představuje svůj první vodíkový elektrobus. Foto KAMAZ

Na výstavě COMTRANS-2021 v Moskvě ruský výrobce prezentuje autobus KAMAZ-6290 a nákladní vůz na palivové články.
Na výstavě COMTRANS-2021 v Moskvě ruský výrobce prezentuje autobus KAMAZ-6290 a nákladní vůz na palivové články.
V srpnu 2021 schválil ruský premiér Michail Mišustin Koncepci rozvoje vodíkové energie s cíly a klíčovými opatřeními k vytvoření nového průmyslu v Rusku. KAMAZ se na vodíkovou dopravu připravuje. Jeho inženýři vyvinuli první vodíkový elektrický autobus KAMAZ-6290.

"Prototyp vodíkového elektrobusu byl vyvinut s přihlédnutím k technickým požadavkům na elektrické autobusy, znamená to, že jako základ slouží elektrický autobus KAMAZ -6282, který je dodáván do Moskvy," uvedl Andrey Savinkov, zástupce hlavního konstruktéra KAMAZ. "Výhody vodíkového elektrobusu jsou zřejmé - je šetrný k životnímu prostředí, nemá také naftové topení pro vytápění prostoru pro cestující. Kromě toho, na rozdíl od elektrického autobusu, jehož dojezd po plném nabití baterií je 70 km, může vodíkový elektrický autobus ujet 250 km, tím je vhodný i pro meziměstský provoz.“

Podvozek a karosérie vodíkového elektrobusu byly smontovány v dceřiné společnosti NEFAZ, zařízení na střeše bylo instalováno ve Vědeckotechnickém centru KAMAZ. Karosérie je vyrobena z vysokopevnostní oceli a bezpečného plastu, který poskytuje potřebnou pevnost a bezpečnost v nouzových situacích. Celková hmotnost je 19 tun a rozměry jsou 12,4x2,55x3,4 metru. Novinka je vybavena vodíkovými palivovými články a je vybavena šesti nádržemi pro skladování stlačeného vodíku. Z bezpečnostních důvodů jsou instalovány na střeše - v případě úniku bude vodík stoupat nahoru a ne do prostoru pro cestující.

Výkon elektromotoru je 45 kW, autobus je poháněn portálovou nápravou ZF. K výbavě patří systémy EBS, ABS, ASR, EPB, a rekuperace energie. Celková kapacita pro cestující je 80 osob (33 k sezení).

V roce 2022 a 2023 plánuje KAMAZ testovat autobus na vodík v reálných podmínkách v ulicích Moskvy, kde je k dispozici vodíková plnící stanice.  V případě, že bude vytvořena vhodná infrastruktura pro tankování a bude poptávka po novém typu ekologické dopravy z Moskvy, budou vodíkové autobusy montovány v závodě Sokolniki v hlavním městě.

KAMAZ vyvíj také vodíkové kamiony. Ruský výrobce nákladních automobilů a autobusů spolupracuje s francouzsko-švýcarskou skupinou GreenGT. Na veletrhu společně představují 44 tunový prototyp kamionu se 170 kW systémem palivových článků se dvěma 85 kW bateriemi. Systém palivových článků byl plně vyvinut firmou GreenGT. Podvozek 6x2 je od KAMAZ. Automobily budou montovány ve Francii a Švýcarsku. Západním zákazníkům bude nákladní automobil představen na veletrhu v polovině listopadu v Bernu.


KAMAZ představuje první elektrický autobus na vodík
KAMAZ-6290 na veletrhu COMTRANS 2021 (7. - 11. 9.) v Moskvě. Foto KAMAZ
KAMAZ představuje první elektrický autobus na vodík
COMTRANS-2021. Stánek KAMAZ
KAMAZ představuje první elektrický autobus na vodík
KAMAZ představuje první elektrický autobus na vodík
Prototyp nákladního vozu KAMAZ a GreenGT na vodík. Foto KAMAZ
KAMAZ představuje první elektrický autobus na vodík
KAMAZ představuje první elektrický autobus na vodík
KAMAZ představuje první elektrický autobus na vodík
KAMAZ představuje první elektrický autobus na vodík
KAMAZ představuje první elektrický autobus na vodík