Mercedes uvádí ve Švýcarsku premiérově dobíjení pantografem
Od 1. září 2021 testuje společnost Verkehrsbetriebe Glattal ve Švýcarsku eCitaro a nabíjecí systém Siemens. Foto VBG

ECitaro se poprvé dobíjí také prostřednictvím konzole na stojanu, tzv. obráceným pantografem. Díky tomu je v provozu téměř celý den a ujede 370 kilometrů.
ECitaro se poprvé dobíjí také prostřednictvím konzole na stojanu, tzv. obráceným pantografem. Díky tomu je v provozu téměř celý den a ujede 370 kilometrů.
Novou verzi eCitaro s doplňkovým rychlým dobíjením pomocí obráceného pantografu testuje od 1. září Verkehrsbetriebe Glattal (VBG), dopravní společnost poblíž Curychu (Švýcarsko). Nejde o známý střešní pantograf umístěný na střeše vozidla, ale o nabíjecí kolejnici s pantografem, který se na kontaktní místa na voze spouští. Systém nabíjení s výkonem až 300 kW dodal VBG Siemens. Kromě toho má eCitaro pro VBG dvě zásuvky z každé strany nad předními koly s nabíjecím výkonem až 150 kW.

V roce 2019 VBG vyzkoušelo i další elektrické autobusy, nakonec se rozhodla pro nabíjecí systém Siemens a eCitaro. Pro Siemens i Mercedes jde o premiéru. Siemens vstupuje se svou nabíjecí infrastrukturou do Švýcarska poprvé, eCitaro jezdí poprvé s tímto systémem dobíjení.   

ECitaro je v v provozu na autobusové trase číslo 759, která vede podél Curyšského jezera  mezi obcí Wangen a letištěm v Curychu. Délka obousměrného okruhu je 27,4 kilometru a je zde 28 zastávek. Cílem testování je zavést spolehlivý, udržitelný a ekonomický provoz na této lince. Doposud zde je v provozu sedm naftových autobusů. Během roku najezdí celkem asi 635 000 kilometrů a spotřebují asi 235 000 litrů nafty. Pro eCitaro je to výzva, během provozu se baterie nabíjí pouze během krátké čekací doby na zastávce na letišti v Curychu prostřednictvím nabíjecí lišty. A dále jedním nočním dobíjením v depu prostřednictvím zástrčky. Elektřina bude během roční pilotní fáze získávána z běžné energetické sítě, záměrem je ve střednědobém horizontu zajistit 100 procentní energii z obnovitelných zdrojů (mimo jiné solárními panely v depech). ECitaro pro VBG ukládá energii do baterií o celkové kapacitě 264 kWh, tato kapacita není maximální, byla zvolena jako optimální pro začátek projektu.

V sólo autobusu se třema dveřmi budou cestující sedět na sedadlech City Star Eco od Mercedes-Benz. Šedozelené potahy sedáku a opěradla jsou v barvách VBG. Zvláštní prostor je pro invalidní vozíky a kočárky a sklopná sedadla naproti dveřím. Nadstandardní výbavu svého pracoviště má řidič. Kromě pohodlí v moderním vyhřívané a elektricky nastavitelném sedadle, má k dispozici aktivní brzdový asistenční systém Preventive Brake Assist a asistenční systém otáčení Sideguard Assist. Zvláštní úroveň bezpečnosti zajišťují kamery monitorující dveře a interiér.

VBG Verkehrsbetriebe Glattal AG se sídlem v Glattbruggu zajišťuje veřejnou dopravu pro Zürcher Verkehrsverbund (ZVV) v údolních oblastech Glattal a Furttal a v okresech Effretikon/Volketswil. Tato oblast zahrnuje 22 obcí. VBG byla založena v roce 1993 a je ve vlastnictví samospráv a kantonu Curych. Provozuje více než 50 pravidelných autobusových linek a dvě vlakové. Loni přepravila přibližně 119 autobusy 22,6 milionu cestujících.

Partnery projektu jsou EvoBus Switzerland, Siemens Switzerland a Eurobus öV-Weiterbildung (pro VBG zajišťuje vlastní provoz na lince). Pokud se pilotní projekt osvědčí, bude linka 759 postupně převedena na elektrickou.



Mercedes uvádí ve Švýcarsku premiérově dobíjení pantografem
Průběžné dobíjení probíhá během čekání na zastávce na letišti v Curychu. Foto VBG