Moravskoslezský kraj hledá provozovatele vodíkových autobusů
Zkušební provoz Urbino 12 hydrogen ve Vídni. Foto Solaris

Zájemci o zajišťování dopravní obslužnosti v oblasti Havířovska III musí pořídit deset elektrických autobusů na palivové články.
Zájemci o zajišťování dopravní obslužnosti v oblasti Havířovska III musí pořídit deset elektrických autobusů na palivové články.
Do tří let by měly na Havířovsku jezdit autobusy na vodík. Moravskoslezský kraj vypsal tendr na dodavatele, který by měl od konce roku 2024 v této části regionu po dobu deseti let zajistit veřejnou dopravu deseti vozidly s vodíkovým pohonem  (provozní zálohy dále na CNG). Vyjet by měly na čtyři regionální linky, které nyní zabezpečuje ČSAD Havířov ze skupiny 3ČSAD (Transdev).

Od rozvoje a zavádění čistých vodíkových technologií do života si Moravskoslezský kraj slibuje menší zátěž životního prostředí a také vznik nového průmyslového odvětví. Připravuje se tak i na „dobu bezuhelnou“.

Tendr na zajištění veřejné dopravy vozidly s vodíkovým pohonem ještě v Česku nikdo nevyhlašoval. Proto jsme na začátku roku uspořádali předběžnou tržní konzultaci s cílem připravit srozumitelné a po odborné stránce kvalitní a realizovatelné zadávací podmínky, které umožní podání porovnatelných nabídek. Dnes jsme vypsali veřejnou soutěž, dopravci se mohou hlásit do výběrového řízení,“  uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Radek Podstawka

Hodnota veřejné zakázky, která byla ve věstníku zveřejněna 3. září 2021 je 1,039 miliardy korun. Bude však ponížena o dopravcem vybrané jízdné a o dotaci poskytnutou z evropských peněz na nákup vodíkových autobusů. Nabídky mohou zájemci podávat do 15. října.

 „Vodíková mobilita je budoucnost. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý - z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. Zároveň vytvoříme nové, progresivní a inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí. Chceme, aby v našem kraji jezdily jako první na vodík nejen autobusy, ale i vlaky. A v ideálním případě, aby se i v Ostravě vyráběly,“ řekl první náměstek hejtmana pro průmysl, energetiku a chytrý region Jakub Unucka.


Moravskoslezský kraj hledá provozovatele vodíkových autobusů
Plnění vozu vodíkem probíhá podobně jako naftou nebo CNG. Foto Solaris