S elektrickým autobusem na Grossglockner?
Test ve Vysokých Taurách proběhl 11. června 2021. Foto Tourismuspresse.at

V Rakousku proběhl test elektrického autobusu Silenth, a hned na nejvyšší hoře - na vysokohorské silnici ve výšce až 3000 metrů nad mořem. Výsledek je více než pozitivní.
V Rakousku proběhl test elektrického autobusu Silenth, a hned na nejvyšší hoře - na vysokohorské silnici ve výšce až 3000 metrů nad mořem. Výsledek je více než pozitivní.
Rodinnou značku SILENTH zabývající se vývojem a prodejem elektrických vozidel vedou bratři Gruberovi z Bad Dürrnbergu poblíž Salcburku. Jejich autobus na baterie si poradil na vysokohorské silnici na nevyšší horu Rakouska Grossglockner (3798 m), která vede téměř až pod vrchol. Ze Salzburku až po vyhlídku Kaiser Franz Josef Höche na úpatí Grossglockner a zpět urazil asi 330 kilometrů, z toho přes třetinu ve vysokých horách. Testu se zúčastnili zástnili zástupci zemí Salzburk a Korutany a společnosti Großglockner Hochalpenstraßen AG (GROHAG).

Dvanáctimetrový elektrický model Silent E-12 s pohotovostní hmotností více než 14 tun je vybaven motorem s výkonem 476 koní (350 kW). Pri zkouškách urazil ze Salzburku přes 100 kilometrů a dalších 24 km ve Vysokých Taurách. Bez problémů zvládl celou horskou silnici se 36 zatáčkami a sklonem až 12% až do výšky 2504 metrů nad mořem, kapacita baterie zbývala více než 50%. I 20 km dlouhou cestu na Kaiser-Franz-Josefs-Höhe zvládl bez obtíží  "Všechny součásti, včetně motoru a baterie, jakož i řídicí technologie, jsou velkoryse dimenzovány tak, aby se nepřehřívaly a mohly vždy poskytnout plný výkon," uvedl David Gruber, generální ředitel firmy SILENTH.

Johannes Hörl, člen představenstva GROHAG: "Vysokohorská silnice Grossglockner byla před lety měřítkem výkonu pohonných technologií, ale pouze pro spalovací motory. Chceme se však zabývat alternativními technologiemi pohonu bez emisí orientovanými na budoucnost a udržitelnějšími aplikacemi především kvůli vzácné přírodní krajině národního parku Vysoké Taury a v zájmu udržitelnosti. Proto jsme s podporou našich partnerů provedli tuto jedinečnou kontrolu výkonu a výsledek testu jasně ukazuje, že je to možné!“.

"Dokázali jsme, že elektrobus je nad rámec všech očekávání ideální i do vysokých hor. Tato zpráva je zvláště důležitá pro obce a veřejné orgány. Protože místní veřejná doprava se bude muset s udržitelností vypořádat v Rakousku, ale i na celém světě,“ řekl David Gruber.

Elektrobus kromě cesty z námořního přístavu v Bremerhavenu u Severního moře do Salcburku neabsolvoval žádnou dlouhou trasu. Jízda na Grossglockner byla zkouškou i premiérou. A dopadla lépe, než aktéři předpokládali. Při příjezdu zpět do Salzburg-Wals, kde Gruberovi na projektu Silenth v pronajaté hale pracují zbývalo díky dobře vymyšlené rekuperaci 41 procent kapacity baterie.

Přestože karosérie je čínským sériovým modelem, technické jádro Silenth je z evropských komponentů. U předsériového vozidla se rozhodli pro lithium-železo-fosfátovou baterii, která nabízí výkon 442 kWh. Jejich nevýhody - vyšší hmotnost (2,5 tuny) a nižší hustota energie - převáží výhody - nabíjejí se lépe, jsou odolnější vůči cyklům nabíjení a mnohonásobně obtížněji hoří.

Baterie byly instalovány na úplně jiném místě než v čínském autobusu: „Asi 60 procent 2,5tunových baterií jsme umístili na zádi a 40 procent do střešní oblasti“. Nízkopodlažní koncept autobusu neumožňuje lepší instalaci. Sériově se baterie mají v Německu vyrábět od příštího roku. "Potom se přidaná hodnota změní (zatím 50 procent Čína, 35 procent Evropa, 15 procent Rakousko) ve prospěch EU," řekl Gruber. Se spoluprací s Čínou pomáhá firmě nejmenovaná norská společnost, která pravděpodobně brzy převezme 30procentní podíl.

GROHAG již dlouho usiluje o snižování emisí. V posledních letech byla zahájena řada iniciativ a aktivit na podporu vozidel s elektrickými pohony. Výsledkem je množství nabíjecích bodů pro elektrická auta návštěvníků Vysokých Taur, do roku 2025 se jejich počet má zvýšit o dalších sto. Dlouhodobým cílem je zavést bezemisní kyvadlovou dopravu mezi parkovištěm u Hohen Sattel a vyhlídkou Kaiser-Franz-Josefs-Höhe a nabídnout ji turistům jako alternativu. GROHAG se také snaží pomocí atraktivní nabídky „Glocknerbus“ motivovat návštěvníky v národním parku Vysoké Taury, největší chráněné oblasti ve střední Evropě, aby přešli z vlastního automobilu na dopravní prostředek, který přepraví současně větší počet osob a v ideálním případě za pár let pojede 100% bez emisí. Dalším opatřením se snížení velkého individuálního provozu je podpora a atraktivita pro provozovatele autobusových zájezdů. Všechna tato opatření pomáhají masivně snižovat ekologickou stopu každého návštěvníka Grossglockneru a národního parku Vysoké Taury, největší chráněné oblasti v Alpách.


Zdroj: Großglockner Hochalpenstraßen AG (GROHAG), Tourismuspresse.at


S elektrickým autobusem na Grossglockner?
Test Silenth E-12 proběhl ve Vysokých Taurách 11. června 2021. Tourismuspresse.at
S elektrickým autobusem na Grossglockner?