Obce v Ústeckém kraji mají zájem o 33 autobusů na vodík
Solaris Urbino hydrogen. Ilustrační foto Solaris

Podle provedeného průzkumu je největší poptávka z města Ústí nad Labem a Dopravní společnosti Ústeckého kraje. O vozy komunální techniky je zájem ještě větší.
Podle provedeného průzkumu je největší poptávka z města Ústí nad Labem a Dopravní společnosti Ústeckého kraje. O vozy komunální techniky je zájem ještě větší.
Podle šetření, které provedly Hospodářská a sociální rada Ústeckého kraje a Inovační centrum Ústeckého kraje letos mezi únorem a dubnem v rámci činnosti Vodíkové platformy ÚK mají města a obce zájem až 33 autobusů a 50 zařízení komunální techniky s vodíkovým pohonem.  V regionu se také plánují prozatím tři vodíkové plničky – dvě v Litvínově a jedna v Ústí nad Labem.

Největší zájem o vodíkem poháněné autobusy mají samotné krajské město Ústí nad Labem a Dopravní společnost Ústeckého kraje. Oba subjekty plánují do roku 2030 pořídit po 15 vozech. Dva vodíkové autobusy by rádi vyzkoušeli v Kadani a jeden v Duchcově.

Zájem o zařízení komunální techniky poháněné vodíkem je ještě o něco větší. Města a obce na Kadaňsku uvažují o 15 kusech, na Litoměřicku o deset a i obce a města na Teplicku si dokážou využití vodíku představit u devíti zařízení. Zájem ale mají i na Ústecku, Děčínsku, Žatecku a Rumbursku.

Vodík jako alternativní, ekologické palivo pro veřejnou dopravu a komunální techniku je perspektivní. Vzniká tu v průmyslu jako vedlejší produkt a je škoda ho nevyužít. Když bude do budoucna ještě zelený, jedině dobře. Jsem rád, že obce v našem regionu se nebojí myslet odvážně a inovativně, a přitom s ohledem na životní prostředí,“ komentoval výsledky ředitel ICUK Martin Mata.

Plánovaná potřeba vodíku pro provoz těchto autobusů a zařízení by do roku 2030 ročně dosahovala téměř 37 tun vodíku.

Ústecký kraj je prvním českým regionem, který se zařadil mezi evropská vodíková údolí. Nyní připravujeme vodíkovou strategii, která popíše potřeby regionu a konkrétní kroky od výroby přes distribuci až po využití vodíku, např. právě pro veřejnou dopravu. Šetření realizované ve městech a obcích je jedním z podkladů,“ doplnila Gabriela Nekolová, předsedkyně krajské tripartity a koordinátorka Vodíkové platformy Ústeckého kraje.

Proč je o vozy s pohonem na vodík malý zájem? Důvodem jsou vysoká pořizovací cena a provozní náklady, nedostatečná infrastruktura, malá nabídka výrobců, omezený servis a nejisté dotace.

VODÍK - prezentace výsledků provedeného šetření


Obce v Ústeckém kraji mají zájem o 33 autobusů na vodík