MAN Lion’s City 18 E: nová objednávka ze Švédska a premiéra v Kolíně nad Rýnem
V Kolíně nad Rýnem je v provozu první elektrický MAN Lion’s City 18 E. Foto MAN

Do města Uppsala za rok dorazí kloubové e-busy MAN. Na nejdelší lince 127 v Kolíně je už první v provozu s cestujícími a brzy se ukáže v Barceloně.
Do města Uppsala za rok dorazí kloubové e-busy MAN. Na nejdelší lince 127 v Kolíně je už první v provozu s cestujícími a brzy se ukáže v Barceloně.
MAN získal pro svůj kloubový elektrický autobus novou objednávku ze Švédska, 12 vozidel bude dodáno do města Uppsala. První pravidelné jízdy pro MAN Lion’s City 18 E začaly v těchto dnech v ulicích Kolína nad Rýnem. Na konci března společnost MAN Truck & Bus předala první plně elektrický kloubový autobus společnosti Kölner Verkehrs-Betriebe. A další místo je také již jisté: Barcelona.

Švédský provozovatel Gamla Uppsala Buss AB (GUB) si u MAN Truck & Bus objednal 12 elektrických kloubových autobusů. Půjde o premiéru e-busů na autobusových linkách ve městě Uppsala. Dodávka je naplánována na květen 2022. Kromě dvanácti autobusů rámcová smlouva s Gamla Uppsala Buss zahrnuje opci na dalších 65 elektrických autobusů MAN do roku 2023, 45 autobusů je Lion's City 18 E a 20 sólo Lion's City 12 E. K dnešnímu dni má GUB v provozu více než 220 autobusů na CNG a naftu. Asi 95 procent je značky MAN. Jedním z důvodů pro zadání zakázky na elektrické autobusy MAN byla kapacita cestujících. S délkou 18 metrů nabízí prostor až pro 120 cestujících.

V Kolíně nad Rýnem denně zastavuje na přibližně 750 autobusových zastávkách více než 330 autobusů které pokrývají síť téměř 600 kilometrů. Do roku 2030 chce společnost Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB) přestavět všechny autobusové trasy na provoz s elektrickými autobusy. Nyní, začátkem dubna, je ve městě na Rýně v provozu MAN Lion's City 18 E na jedné z nejdelších linek č. 127.

Plně elektrický kloubový autobus bude brzy v provozu také v ulicích Barcelony, čímž se stane druhým MAN Lion’s City 18 E pro pravidelné linky. "Vozidla pro Kolín nad Rýnem a Barcelonu jsou součástí zkoušky. Ve spolupráci s přepravními společnostmi se snažíme shromáždit zkušenosti, které pak využijeme k neustálému zlepšování našich městských autobusů,“ říká Rudi Kuchta, ředitel obchodní divize autobusů MAN Truck & Bus. Podle MAN byl pro všechna tři města pro rozhodnutí důležitý dojezd autobusů, který je 270 km.

Další důležitý milník v plánu e-mobility má začít v dubnu - bude zahájena sériová výroba MAN Lion’s City 18 E v polském závodě MAN ve Starachowicích. Sólo Lion’s City 12 E tam již sériově vyrábí od října 2020.

Cílem bylo a je plně integrovat sériovou výrobu našich elektricky poháněných městských autobusů do výroby konvenčních typů společně na jedné výrobní lince. A uspěli jsme,“ uvádí Rudi Kuchta.

K plné integraci výroby bylo zapotřebí hodně přemýšlení, zdůrazňuje MAN. U elektrického autobusu se asi 30 až 40 procenty liší od konvenčního potějšku samotná karoserie. Pak je tu elektrický pohon, baterie a další vysokonapěťové komponenty. Proto bylo nutné před zahájením výroby ve Starachowicích zakoupit nové systémy nebo upgradovat stávající, musely být přepracovány procesy a zhruba 3 500 zaměstnanců prošlo rozsáhlým školením.

První elektrické kloubové autobusy, které vyjedou z výrobní linky ve Starachowicích odjedou na pravidelné linky do Norimberka. Na začátku roku objednala v rámci výběrového řízení společnost VAG Verkehrs-Aktiengesellschaft 28 vozů MAN Lion’s City 18 E a 11 Lion’s City 12 E, a zajistila tak společnosti MAN Truck & Bus dosud největší objednávku na e-busy a úplně první plně elektrického kloubového autobusu.


MAN Lion’s City 18 E: nová objednávka ze Švédska a premiéra v Kolíně nad Rýnem
MAN Lion’s City 18 E: nová objednávka ze Švédska a premiéra v Kolíně nad Rýnem