Setra slaví 70 let - příběh začal v roce 1951
Setra S 8 (1951). Foto Daimler

Renomovaná značka z Ulmu za sedm desetiletí představila šest modelových řad, udávala standardy v evropském autobusovém průmyslu a měla na odvětví významný vliv.
Renomovaná značka z Ulmu za sedm desetiletí představila šest modelových řad, udávala standardy v evropském autobusovém průmyslu a měla na odvětví významný vliv.
Příběh Setra začal v roce 1951, kdy závody Kässbohrer v Ulmu představily model S 8 a současně daly této značce její dnešní název: Setra, což je zkratka z německého slova pro samonosnou konstrukci „selbsttragend" v souvislosti s monokokovou konstrukcí autobusu. Tento první autobus se samonosnou karoserií vyráběný sériově, motorem vzadu a přímým pohonem na zadní nápravu byl představen na mezinárodním autosalonu (IAA) ve Frankfurtu.

Rychlý průnik na trh díky samonosnému designu karosérie


První autobusy Setra pomohly zajistit samonosnému designu rychlý vstup na trh. S 10 byl po S 8 druhým modelem Setra a stal se skutečným bestsellerem. Karoserie vozidla byla delší, s maximálně deseti řadami sedadel a větším převisem vpředu.

Modulární princip poprvé v modelové řadě 10

První modulární systém autobusy byl uveden na trh v roce 1959 v modelové řadě 10 a v té době byl v designu autobusů zcela nový. Díky tomuto dobře promyšlenému modulárnímu principu bylo možné vyrábět vozidla obzvláště efektivně. Takto by mohly být vyrobeny čtyři autobusy denně.

Úhlové tvary s měkkými křivkami v modelové řadě 100

Přechod z řady Setra 10 na modely 100 v roce 1967 znamenal další vývoj v industrializaci výroby autobusů ve společnosti. Všech devět modelů bylo vyrobeno z mnoha společných dílů z druhého modulárního systému Setry.

Vzhled autobusů modelové řady 100 se vyznačoval hranatějším tvarem, vyšším stupněm pohodlí, větším prostorem pro cestující a větší světlou výškou v interiéru.

Poprvé s příčným větráním v modelové řadě 200

V roce 1976 byla uvedena na trh řada Setra 200 se šesti různými modely. Vozidla třetí generace Setra zaujala klasickou elegancí, která byla zaměřena na zachování hodnoty i praktičnost. Měkké křivky, plynulé přechody a jasné kontury odpovídaly v té době vznikajícím základním principům designu vozidla. Autobusy modelové řady 200 měly samostatně fungující ventilaci a topení pro řidiče a kokpit s intenzivním odmlžováním čelního skla.

Výrazné zakřivené linie a integrovaná zrcátka u modelové řady 300

Rok 1991 byl rokem, kdy byla uvedena na trh modelová řada 300; byla představena v Ulmu po šesti letech vývoje. Jedním z nejpřitažlivějších rysů nových autobusů byla výrazná linie za kokpitu a úplně přepracovaný systém integrovaných zrcátek, který dal modelové řadě svou jedinečnou "tvář". Vyhřívaná zrcátka umístěná v zalomených ramenech byla nastavitelná zevnitř autobusu a poskytovala řidiči vynikající výhled po obou stranách autobusu. Dalším významným rysem byl kokpit s jeho ergonomickým designem, ve kterém byly nejdůležitější jednotlivé přístroje umístěny v primárním zorném poli řidiče.

Zatímco se zájezdové autobusy modelové řady 300 etablovaly na evropském autobusovém trhu, vývojáři usilovali o uvedení na trh víceúčelových autobusů pro pravidelné linky, pro provoz mezi městy a na výlety. Princip modulární konstrukce umožnil na základě jediného modelu postavit tři modely. Všichny byly vybaveny stejnou karosérií a odpružením, ale měly různé interiéry pro cestující.

Tři nové kategorie: TopClass, ComfortClass a MultiClass

Počínaje modely typu 300 byla řada autobusů pro zjednodušení podle účelu rozdělena do tří kategorií - TopClass, ComfortClass a MultiClass.

La Linea charakterizuje design TopClass 400

V roce 2001 byla představena Setra TopClass 400 s novou dimenzi designu zájezdových autobusů pro cestování na nejvyšší úrovni pro řidiče i cestující. Design charakterizovala chromovaná linie známá jako „La Linea“.

V roce 2004 byla nabídka rozšířena o zájezdové autobusy ComfortClass 400. A v září 2005 byly uvedeny meziměstské autobusy řady MultiClass 400 s více než 20 modely.

ComfortClass 500 s klesající boční linií vzadu

Setra ComfortClass 500 byla představena v roce 2012 po čtyřleté vývojové fázi, která zahrnovala komplexní testování. Značka Daimler AG v Ulmu s touto řadou stanovila měřítka s ohledem na ekonomickou účinnost, kvalitu, pohodlí a bezpečnost. Nové prémiové zájezdové vozy zaujmou aerodynamicky optimalizovaným designem, který byl vyvinut během rozsáhlého procesu v aerodynamickém tunelu. V roce 2014 následovaly elegantní vozy TopClass 500.

Dvoupatrový autobus S 531 DT - vlajková loď třídy TopClass 500

Současnou vlajkovou lodí tradiční značky autobusů je double-decker S 531 DT uvedený v roce 2019.


Setra slaví 70 let - příběh začal v roce 1951
„Vlajková loď řady“ Setra S 150 byla kdysi vrcholným modelem řady 100. Tento autobus vynikal nejen svým průlomovým designem, ale také mnoha inovativními konstrukčními a designovými vlastnostmi. Foto Daimler
Setra slaví 70 let - příběh začal v roce 1951
Modelová řada 300. Foto Daimler
Setra slaví 70 let - příběh začal v roce 1951
Modelová řada 200. Foto Daimler
Setra slaví 70 let - příběh začal v roce 1951
Setra TopClass S 516 HDH. Foto Daimler
Setra slaví 70 let - příběh začal v roce 1951
Setra ComfortClass 500. Foto Daimler
Setra slaví 70 let - příběh začal v roce 1951
Setra TopClass 400. Foto Daimler
Setra slaví 70 let - příběh začal v roce 1951
Setra S 531 DT TopClass 500. Foto Daimler
Setra slaví 70 let - příběh začal v roce 1951