Autoprůmyslu se navzdory omezením daří udržet výrobu
Elektrické autobusy, které SOR v současné době vyrábí, jsou určené pro rumunský Brašov. Pravidelně budou z Libchav odjíždět až do července. Foto RATBV

Propad domácí výroby vozidel za první dva měsíce roku je necelých 14%. Autobusů vyrobily IVECO, SOR a KHMC Opava celkem 698, meziročně o 14,3% méně.
Reklama
Propad domácí výroby vozidel za první dva měsíce roku je necelých 14%. Autobusů vyrobily IVECO, SOR a KHMC Opava celkem 698, meziročně o 14,3% méně.
I v tomto složitém období se firmám českého automobilového průmyslu podařilo udržet produkci na stabilní úrovni, a to navzdory výpadkům v dodávkách dílů, omezením v přepravě zboží či napjaté situaci na trhu práce. Celkově bylo v prvních dvou měsících tohoto roku v Česku vyrobeno 206 695 osobních vozidel (- 13,6 %). Meziroční pokles tuzemské výroby je tak nadále výrazně nižší než celkový propad trhů v Evropské unii (- 21,7 %).

Nové registrace v Evropské unii poklesly v prvních dvou měsících roku zhruba o pětinu. Z tohoto pohledu je propad domácí výroby vozidel o necelých 14 % dobrou zprávou, situace však nadále zůstává složitá. Výrobci jsou nuceni přeskupovat výrobu kvůli výpadkům dodávek čipů a dalších dílů, kromě nedostatku vstupů dochází také k dramatickému nárůstu cen řady materiálů, dále ke komplikacím při dopravě zboží v důsledku změn na hranicích a v neposlední řadě i situace na trhu práce je kvůli výpadkům zaměstnanců velmi napjatá,“ komentuje dosavadní vývoj Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

Je proto obdivuhodné, že se firmám českého automobilového průmyslu, přes veškeré komplikace, se kterými se musí v současnosti potýkat, daří držet stabilitu produkce. Současně se potvrzuje, že navzdory další vlně pandemie jsou firmy autoprůmyslu bezpečným místem pro práci. Apelujeme proto na vládu, ať firmy na této cestě podpoří,“ dodává Petzl.

Osobní automobily

V lednu a únoru tohoto roku bylo vyrobeno celkově 206 695 automobilů, tedy o 32 510 méně než ve stejném období minulého roku (-13,6 %). V únoru automobilky vyrobily 102 119 automobilů, to je meziročně o 18 611 méně (- 15,4 %). Ve srovnání s předchozím měsícem sice produkce poklesla o 2 457 kusů, únor však byl o jeden pracovní den kratší.

Pozitivní výsledek výroby zaznamenal nošovický Hyundai. V prvních dvou měsících roku vyrobil 37 200 vozidel (- 0,8 %), v únoru výroba dokonce výrazně vzrostla na 18 750 vozidel (+ 14,3 %). V lednu a v únoru ŠKODA AUTO ve svých tuzemských závodech vyrobila 140 459 automobilů (- 12,9 %), v závodě Toyota Motor Manufacturing Czech (TMMCZ) bylo vyrobeno 29 036 automobilů (- 28,3 %).

Z celkového počtu vyrobených osobních vozidel bylo celkem 9 496 ks elektrických; to odpovídá podílu na celkové produkci ve výši 4,6 %, tedy o 1,3 % více než v předchozím měsíci. Větší počet zaujímají modely s plug-in hybridním ústrojím (6 815 ks), bateriových elektromobilů (BEV) bylo vyrobeno celkově 2 681 ks.  Tomuto segmentu vévodí Hyundai, který jich vyrobil 2 512 ks, před ŠKODA AUTO (169 ks). Ta je také zatím jediným tuzemským výrobcem hybridních vozidel s externím nabíjením (PHEV).

Autobusy

Celkově došlo v segmentu produkce autobusů k poklesu o 14,3 %, vyrobeno bylo 698 autobusů. Po lednovém pětinovém poklesu tak došlo k mírnému zrychlení produkce. Vysokomýtské IVECO vyrobilo 627 autobusů (-16,7 %),
SOR Libchavy zaznamenal meziroční růst o 15,5 %, když vyrobil 67 autobusů, z nichž 10 autobusů bylo elektrických. Ekologické autobusy vyrobené v Libchavách odjíždějí do rumunského Brašova, do konce července jich bude v rumunském městě v provozu šedesát.
Další z výrobců, rodinná firma KHMC Opava, vyrobil 4 autobusy, tj. o jeden více než vloni.

Motocykly

V novém roce se nadále daří výrobě motocyklů značky JAWA. V lednu a v únoru vyrobila 167 strojů, což po loňském útlumu znamenalo nárůst o 122 ks (+ 271,1 %).

AutoSAP