Co dělá šéfredaktor dopravního webu ve volném čase?
Martin Dufek jezdí nejčastěji na lince Arrivy City mezi terminálem Depo Hostivař a Sídlištěm Rohožník

Martin Dufek, z portálu www.dopravacek.eu si plní dětský sen, už deset let řídí autobus. Potkáte ho nejčastěji na pražské lince Arrivy číslo 163 z Depa Hostivař na Sídliště Rohožník.
Martin Dufek, z portálu www.dopravacek.eu si plní dětský sen, už deset let řídí autobus. Potkáte ho nejčastěji na pražské lince Arrivy číslo 163 z Depa Hostivař na Sídliště Rohožník.
Za volant autobusu usedám od roku 2011 a musím smeknout klobouk před řidiči, které tato profese každodenně živí. Já mám brigádní ježdění pouze jako koníčka, kterým jsem si splnil svůj dětský sen. Za uplynulých deset let se v této profesi hodně změnilo. Když pominu samotný provoz  a vozový park, tak určitě i chování samotných cestujících. Ti díky mobilním telefonům každou "chybu" řidiče rádi dokumentují, přitom si většinou neuvědomí, že řadu z nich řidič ani nemá možnost ovlivnit," říká Martin Dufek, provozovatel a šéfredaktor informačního portálu o veřejné dopravě www.dopravacek.eu.

První jízda před 10 lety byla trochu nervák
 
"Na svou první jízdu si samozřejmě dobře vzpomínám. Psal se dvacátýdruhý leden roku 2011 a já se vydal se Citybusem dopravce Veolia Transport Praha na linku 240 pořadí 44 spojující Černý Most a Háje (v roce 2013 převzala skupinu Veolia v ČR společnost Arriva, Veolia Transport Praha byla přejmenována na Arriva Praha a následně na Arriva City, pozn. redakce). Nebudu tvrdit, že tenkrát jsem nebyl z první jízdy nervózní. Od té doby jsem zůstal věrný satalické garáži (dříve Černý Most) současného dopravce Arriva City a musím říci, že během let jsem tam poznal hodně  dobrých kolegů řidičů, dispečerů i šéfů, kteří se snaží pro spokojenost cestujících dělat maximum."

Začalo to Karosou

 
"Tím dvaadvacátým lednem 2011 jsem se ale řidičem autobusu nestal, to přišlo až o nějaký čas později. Jeden ze starších kolegů (bohužel již není mezi námi) mi nabídl, že v době jeho dovolené mohu jezdit s jeho stále nablýskanou Karosou. S postupem času si uvědomuji, že právě to byl ten den, kdy jsem si mohl pro sebe říct, že jsem řidič autobusu.
 
Díky svému působení u Arrivy jsem měl to štěstí si zajezdit s různými typy autobusů. Ještě před pár lety měl tento dopravce opravdu rozmanitý vozový park. Velice rád jsem jezdil s Karosou, ale opomenout nesmím ani Scanie, které přišly tehdy z Teplic současně s mým nástupem do Veolia. Autobus typu Scania byl v Praze pro nás novinka, nejen z pohledu řidiče, ale i cestujících. Jedna z nich dokonce dostala celovozový polep na charitativní projekt „Pomozte dětem“ a vysloužila si v garáži přezdívku kuře.
 
V současné době jsem se brigádně zabydlel nejvíce na městské lince číslo 163 spojující terminál Depo Hostivař a Sídliště Rohožník. Zde jezdím převážně s autobusem značky SOR NB 12. Pro některé nepatří tyto vozy z Libchav zrovna k těm nejlepším, ale pokud se nevyskytne nějaká technická závada, jezdí se mi s ním dobře. Určitě by ale řidiči uvítali, kdyby Arriva investovala do nákupu uzavřené kabiny, tak jako to už dělají jiní dopravci. Nejde jen o samotnou bezpečnost a v současné době i o ochranu proti nemoci Covid-19, ale i o teplo, které se tolik v prostoru řidiče neudrží. Není to pouze jen můj názor, ale i dalších kolegů. Dodání pár plastů na uzavření prostoru řidiče je oproti jiným výdajům mizivou částkou.

Za deset let za volantem mám hodně zážitků, na ty špatné nerad vzpomínám a nebudu je zmiňovat. Ty hezké, které mě jako milovníka dobrého jídla napadají, jsou spojeny se sladkými dárky od cestujících.
 
Na závěr bych všem velice rád popřál hlavně hodně zdraví a kolegům kilometry bez nehod a co nejméně nepříjemných cestujících a webu Busportál děkuji za pozvání
."

My děkujeme Martinovi za povídání. A také všem šoférům, kteří nás v této zvláštní bezkontaktní době i přes možné obavy o vlastní zdraví dál přepravují z místa na místo. Podle našich informací budou Svaz průmyslu a dopravy a Sdružení ČESMAD BOHEMIA v případě dostatku očkovacích vakcín proti Covid-19 usilovat o zařazení řidičů prostředků veřejné dopravy do přednostních skupin. Podle předběžného průzkumu by této možnosti využily dvě třetiny řidičů.

Redakce a Martin Dufek (fotky archiv Martin Dufek)


Co dělá šéfredaktor dopravního webu ve volném čase?
Kuře - garáž Černý Most dopravce Veolia Transport Praha, 6.11.2011
Co dělá šéfredaktor dopravního webu ve volném čase?
Scania CL94UB OmniLink v provozovně Satalice dne 6.5.2015
Co dělá šéfredaktor dopravního webu ve volném čase?
Martin Dufek za volantem SOR NB 12
Co dělá šéfredaktor dopravního webu ve volném čase?
Na lince Veolia Transport Praha
Co dělá šéfredaktor dopravního webu ve volném čase?
Na cestu je potřeba se pořádně vybavit. Někteří cestující občas šoféry potěší drobnou sladkostí :)