Vodíkové autobusy MAN v běžném provozu.

Nízkoemisní systémy budoucnosti pro autobusy: vodíkový spalovací motor a palivový článek.
Nízkoemisní systémy budoucnosti pro autobusy: vodíkový spalovací motor a palivový článek.
Vývoj alternativních pohonných systémů ve skupině MAN dosáhl další mety. Se dvěma městskými autobusy na bázi MAN Lion’s City s vodíkovým spalovací motorem a palivovými články prezentovanými prvně v roce 2004 vstoupila společnost do provozu u soukromého dopravce na asi půldruhého roku. To značně rozšířilo projekt "H2argemuc", jeden z nejstarších vodíkových projektů vzniklých na letišti v Mnichově v roce 1999. Poprvé byly dvě výhledové technologie kombinovány pro spojení praktického provozu do jednoho projektu. Vývojáři a inženýři očekávají, že získají z projektu podstatné nové znalosti o provozuschopnosti obou systémů v běžném denním dopravním provozu.

Dva autobusy byly oficiálně předány okresu Freising a autobusové společnosti Hagl v Zollingu bavorským ministrem Otto Wieshauem a Antonem Weinmannem ze společnosti MAN v srpnu 2005. Bavorské ministerstvo dopravy finannčně podporuje 20 km autobusovou linku 699 z Hallbergmoos na mnichovské letiště (od roku 2004 přes € 750,000). Ministr Otto Wiesheu považuje tuto linku za důležitý krok k dosažení každodenní použitelnosti nové vodíkové technologie. Služby vývojových technologií v místním dopravním provozu jsou důležité pro další vývoj přitažlivých a k přírodnímu prostředí přátelských dopravních systémů.

V současnosti patří se svými vyzkoušenými a testovynými ekologickými pohony na zemní plyn společnost MAN Nutzfahrzeuge AG již mezi průkopníky v tématech vztahujících se k životnímu prostředí. Například plynové motory autobusů MAN a NEOPLAN splňují standard EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) a jsou připraveny na normu Euro 5, která bude platit od roku 2009.

Současný H 2866 UH vodíkový spalovací motor a následující H 2876 UH již spadají daleko pod všechny limity zplodin EU do budoucna. Nitrogen oxidy (NOX) okolo 0.4 g/kWh (Euro 5: 2.00), uhlovodíky (HC) 0.04 g/kWh (0.46) a částice - particulate mass (PM) pod 0.005 g/kWh (0.02). Během spalování se neuvolňují žádné emise CO (Euro 5: 1.5 g/kWh), včechny hodnoty jsou v souladu s ESC (European Stationary Cycle).

Od poloviny roku 1999 začínají zkoušky na mnichovském letišti se třemi nízkopodlažními článkovými autobusy se stlačeným vodíkem. Od té doby dvě vozidla MAN NLs a jeden NEOPLAN Centroliner pokytovaly dopravu cestujícím na a z letiště a ujely v té době přes 400 000 km. Čtvrté fáze projektu H2argemuc, dotovaná bavorským ministerstvem dopravy, začala letos na jaře s místní dopravou.

Linka 699 pokrývá vzdálenost 20 kilometrů z mnichovského letiště do Hallbergmoosu. Za služby dotované ministerstvem zodpovádá autobusová společnost Hagl ze sousedního Zollingu, vzniklá v roce 1969. Vlastní 4 autokary a devět mětských autobusů a zaměstnává 23 lidí. Vodíkové autobusy jsou vybaveny systémem měření spotřeby. Autobusy tankují na veřejné 350 barové čerpací stanici uvedené do provozu na mnichovském letišti v květnu 2004, která je součástí projektu H2argemuc . V projektu H2argemuc jsou zapojeni vedoucí technologové včetně Nutzfahrzeuge AG.
Zdroj: Tisková zpráva NEOMAN Bus GmbH, překlad a krácení BUSportál
NEOMAN Bus je autobusová divize MAN Nutzfahrzeuge Group. Společnost vyvíjí, vyrábí a prodává autobusy značek MAN a NEOPLAN. Ve fiskálním roce 2004 NEOMAN Bus měla 8000 zaměstnanců, prodala 6000 autobusů a podvozků s obratem přes 1.2 billion €.

Vodíkové autobusy MAN v běžném provozu.
Veřejná 350 barová čerpací stanici na mnichovském letišti.
Vodíkové autobusy MAN v běžném provozu.
Vodíkové autobusy MAN v běžném provozu.
Bavorský ministr Otto Wieshau a Anton Weinmann ze společnosti MAN při předávání autobusů.
Vodíkové autobusy MAN v běžném provozu.
Anton Weinmann ze společnosti MAN.
Vodíkové autobusy MAN v běžném provozu.
Ze slavnostního předání a uvedení linky do provozu.