Irisbus Iveco avizuje nový hybrid Citelis  v roce  2010

(CZ + EN) (Irisbus Iveco announces a new hybrid Citelis in 2010)
(CZ + EN) (Irisbus Iveco announces a new hybrid Citelis in 2010)
Irisbus přidává sériový model hybridu do nabídky typu Citelis.

V minulých více než 15 letech Irisbus Iveco vyrobilo 120 hybridních autobusů především v řadě EuroPolis a CityClass stejně jako několik desítek elektrobusů a vozidel na palivové články. Pod jmény Citelis ve střední Evropě (BUSportál: patrně trolejbusy Škoda Tr24 a 25 Irisbus) a v oblasti Francie Itále a Španělska Cristalis a Civis (s optickým systémem Siemens) je v provozu přes 600 trolejbusů.

Nová generace hybridních autobusů vzniká ve spolupráci s BAE Systems jako subdodavatele komponent pohonu. Ve voze bude dieselový motor Iveco Tector 6 EEV motor se sníženým zdvihovým objemem s funkcí Stop & Start, elektrický trakční motor s li-on bateriemi s rekuperací.

Systém slibuje redukci spotřeby a emise CO2 až o 30% a NOx až o 50%.

Dodávky hybridních autobusů do evropských tendrů jsou realizovatelné na konci roku 2010, případně začátkem roku 2011.

Z TZ Irisbus Iveco Lyon, 25.11.2009, kompletní v angličtině.
Irisbus Iveco announces a new hybrid Citelis in 2010
Irisbus is adding a hybrid series model to its Citelis city bus range, which is a leader in the European market.

Over the past 15 years, Irisbus Iveco has produced 120 hybrid buses; mainly for their EuroPolis and CityClass ranges, as well as several dozen battery and fuel cell vehicles. Over 600 trolleybuses are also in circulation under the names of Citelis (in several Central European countries), Cristalis and Civis (with Siemens optical guidance system) which are in service in France, Italy and Spain.

In the context of its new-generation hybrid buses, Irisbus Iveco has signed an agreement with BAE Systems for the supply of components for the power chain. With a fleet of over 3000 buses in North America and Europe, the two partners have significant experience of electric and hybrid tractions. In total, these vehicles transport over two million passengers daily; they have already covered close to 400 million service kilometres.

The skills and expertise developed by the two companies will enable them to offer a range of 12 and 18-meter hybrid buses developed from the Citelis range, equipped with an efficient and reliable hybrid power integrating a generator fed by a downsized Iveco Tector 6 EEV cylinder engine, and enabling the Stop & Start function. The electric traction engine, run on latest generation lithium-ion batteries, also enables energy recovery during breaking.

This system means that fuel consumption and CO2 (carbon dioxide) emissions are reduced by up to 30%, as well as a 50% reduction in NOx (nitrogen oxide) emissions.

Irisbus Iveco is now in a position to meet European tenders for hybrid buses and to deliver at the end of 2010/ early 2011.

PR Irisbus Iveco Lyon, November 25th 2009