Brněnský dopravní podnik je připraven na zimu
Nový trolejbus pro nanášení nemrznoucí směsi na trolejové vedení v Brně. Foto DPMB

Mazací šalinu a servisní trolejbus, které nanášejí nemrznoucí směs na trolejové vedení v Brně už několik let, posílil další vůz.
Reklama
Mazací šalinu a servisní trolejbus, které nanášejí nemrznoucí směs na trolejové vedení v Brně už několik let, posílil další vůz.
Nový servisní trolejbus upravili ze staršího trolejbusu pro tento účel sami zaměstnanci Dopravního podniku města Brna. Díky novému přírůstku se tak noční péče o trolejbusové trasy zkrátí na polovinu.

Námraza nebo tenká vrstva ledu na trolejovém vedení komplikuje jízdu našich vozů, způsobuje jiskření, ovlivňuje plynulost jízdy a dochází k poškozování vozů. V extrémních případech by mohly tramvaje a trolejbusy v daném místě bez elektřiny uvíznout. Proto pokud hrozí riziko námrazy, vysíláme do ulic speciálně upravené servisní vozy, které na trolejové vedení nanáší nemrznoucí směs. Za noc najezdí až 150 km. Jedná se o preventivní opatření, díky kterému jsme za posledních sedm let neřešili žádné vážnější situace,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Mazací šalina poprvé vyjela před třemi lety. Jeden servisní trolejbus už od roku 2015, ten během noci nestíhal projet celou trolejbusovou síť. Proto DPMB jeden starší vůz upravili na servisní. Přeměna obnáší odstranění sedaček, instalaci nádrží na nemrznoucí kapalinu a zařízení pro nanášení směsi včetně dávkovače, který zajistí, aby při zastavení směs neodkapávala na zem. Veškeré zařízení zaměstnanci vyrobili sami, náklady se pohybují okolo 250 tisíc korun. Díky novému trolejbusu stihne podnik projet všechny trolejbusové tratě a za poloviční dobu. Na 10 km vozy spotřebují průměrně 1 litr nemrznoucí směsi.

V závislosti na meteorologické předpovědi dává pokyn pro výjezd speciálně vypravených vozů dispečink. Pro riziko námrazy je nejhorší vysoká vlhkost a teplota kolem nuly nebo mrznoucí déšť. „I díky našim servisním vozům jsme zvládli letošní únorovou zátěžovou situaci, kdy do počínajícího mrazu začalo hustě pršet. Navíc jsme přistoupili i k preventivnímu projíždění tratí běžnými vozy po celou noc. Podařilo se nám tak námrazu průběžně strhávat a provoz zůstal zachován,“ vzpomíná dopravní ředitel Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Kromě servisních vozů pomáhají noční námrazu řešit i vybrané tramvaje, které vyjíždějí z vozoven ráno jako první. Jsou vybaveny speciální lištou, která případnou námrazu odstraní, aby mohly spoje vyrazit do ulic.