Produkce vozidel se dále propadá
SOR Libchavy i IVECO CR letos dodaly větší množství autobusů na Slovensko. Ilustrační foto Bratislavský kraj

Osobních automobilů se v říjnu vyrobilo meziročně o témeř polovinu méně. Důvodem jsou výpadky dodávek polovodičů. Méně se vyrábí také autobusů. Naopak motorky jedou.
Osobních automobilů se v říjnu vyrobilo meziročně o témeř polovinu méně. Důvodem jsou výpadky dodávek polovodičů. Méně se vyrábí také autobusů. Naopak motorky jedou.
Výroba osobních automobilů v České republice se v říjnu kvůli odstávkám způsobeným nedostatkem čipů propadla meziročně o 47 %, vyrobeno bylo 68 202 osobních vozidel, celkově od začátku roku 899 855 kusů. Je to o 4 % méně než ve stejném období loňského roku, který byl dosud objemově nejhorším od roku 2014, a o 24,5 % méně než v roce 2019. Pod tíhou přetrvávajících bezprecedentních omezení a výpadků ve výrobě proto automobilový průmysl apeluje na vládu, aby urychleně schválila systém dočasné podpory zaměstnanosti z programu Antivirus, uvádí Sdružení automobilového průmyslu - AutoSAP

Aktuální statistiky Sdružení sice sledují jen výkonnost automobilek, nicméně propad domácí i evropské produkce vozidel působí násobné ztráty především na straně dodavatelských firem. Ohroženy jsou tak zejména firmy malé a střední. Ačkoliv některé zprávy z posledních týdnů naznačují mírné zlepšení, situace zůstává nadále extrémně napjatá,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP. „Průtahy a nejistotu ohledně spuštění programu považujeme za těžko pochopitelné, přičemž současnou složitou situaci firem dále prohlubují. Už před měsícem přislíbila vláda podnikům v odvětví svou pomoc s částečnou náhradou mezd a firmy s touto pomocí počítaly. Tuzemské podniky jsou také znevýhodněny vůči své zahraniční konkurenci, která srovnatelných programů, jako například aktivní kurzarbeit v Německu či pokračující obdobný program Antivirus na Slovensku, využívat může,“ dodává Petzl.

Důvodem tak výrazného poklesu výroby je krize na trhu s polovodiči, která vede k omezování výroby napříč celým světem. I pře zpomalení se jako jediné daří čipové krizi odolávat jen automobilce Hyundai. Od ledna do konce října sjelo v Nošovicích z linky 231 600 vozidel, tedy o 21,8 % více než v loňském roce. V říjnu šlo o 24 300 automobilů (- 8,8 %). ŠKODA AUTO, která v průběhu října musela výrazně omezit produkci v tuzemských závodech, vyrobila v dosavadním průběhu roku 547 174 vozidel (- 11,0 %). V říjnu se výroba propadla o 59,2 % na 32 865 automobilů. Také na produkci kolínské Toyoty se výrazně podepsala čipová krize. V říjnu bylo vyrobeno 11 037 automobilů (- 49,0 %). Od začátku roku vyrobila Toyota celkově 121 081 vozidel (- 8,5 %).

Na trhu roste podíl elektrických vozidel. Letos byla zatím vyrobeno 100 856 elektrických vozidel (BEV a PHEV), tj. 11,2 % celkové produkce, v samotném říjnu pak dokonce 14,7 %. Bateriových elektromobilů bylo od začátku roku vyrobeno 58 163 ks (tj. 6,5 %), plug-in hybridů 42 693 ks (tj. 4,7 %). ŠKODA AUTO mezi lednem a srpnem vyrobila 40 335 BEV a 23 793 PHEV, Hyundai 17 828 BEV a 18 900 PHEV.

Poklesla také produkce autobusů. Vyrobeno bylo za celý rok 3 747 autobusů (- 7,2 % proti roku 2020). Tradičně největším výrobcem je vysokomýtské IVECO CR. Společnost od ledna do října vyrobila 3 410 autobusů (- 6,6 %). SOR Libchavy 318 autobusů (- 12,9 %), z nichž 55 ks bylo s plně elektrickým pohonem.

Dále se daří motocyklům. JAWA Moto vyrobila 862 strojů, tj. o 446 ks více než v minulém roce (+ 107,2 %).

AutoSAP